Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Død Leaf

Startet av Silkefot, torsdag 09. august 2018, klokken 23:08

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Da hadde nok dc/dc-boksen starta opp. Hadde du klimatimer på?

leafnor

Nei. Har aldri brukt timere.
Har sett lampen før da jeg monterte ekstralys. Bilen av, og en del forbruk på 12V men jeg koblet det hele opp. Da blinket det til og den ladet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

offpist

Hmm.. jeg har hatt noen runder hvor jeg har klaget på at batteriet tømmes uten at bilen "gidder" å gjøre noe med det. Man skulle jo tro det hadde vært naturlig å starte dc-dc laderen når 12V batteriet når en viss spenning.
Jeg fikk tilbake at "Lot du strømkabelen stå i når du var på ferie".. Hvorpå jeg svarte "..ja.." Og da sa teknikeren at "ja da er det ikke rart det ble tomt, for det blokkerer DC-DC laderen fra å våkne".

Jeg har senere prøvd å ta ferie uten å la laderen stå i men akkurat det samme skjer.. vi kommer hjem til tomt (og noen ganger ødelagt) 12V batteri.

Så lenge vi bruker bilen hver dag er ikke dette noe problem, men som sagt.. hver gang vi skal på ferie nå så har det blitt rutine og koble ut batteriet på kona sin leaf.

Selv har jeg E-Golf med dobbelt dash-cam montert (altså et fremme og et bak). Dette kameraet står på 24/7, også når bilen er av.. Og det bruker nok en del strøm men det er aldri at 12V batteriet går tomt..
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Sverre_E

Sitat fra: offpist på tirsdag 14. august 2018, klokken 07:16
Og da sa teknikeren at "ja da er det ikke rart det ble tomt, for det blokkerer DC-DC laderen fra å våkne".

Dette samsvarer 100% med mine opplevelser. Veldig kjedelig å måtte gjøre den erfaringen selv. >:(
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

cra

Det burde ikke være nødvendig å gjøre det slik, men da kan det jo løses enkelt ved å koble til en vanlig vedlikeholdslader på 12V-batteriet. (Kanskje ikke aktuelt om man står 2 uker på en flyplassparkering e.l.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Powerflux

Sitat fra: offpist på søndag 12. august 2018, klokken 10:22

Dette batteriet passer: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/batteri-smf-12v-45ah-2000029829

Men batteripolene er mindre, så man trenger overganger.. Mekonomen har dette:
https://www.mekonomen.no/bil/forbruk/elmateriell/kabelsko/batteripol-adapter-pa97994no

Dette batteriet er identisk med det du linker til, bare med store batteripoler. Passer som hånd i hanske :+1:

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/batteri-smf-12v-45ah-2000029827

Min har nå gått 115000km, aldri hatt 12V problemer men byttet likevel nå for å være i forkant av evt. problemer.
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

corvy

Er det noen som har forslag til hvordan dette kan gjøres bedre for bilen? Finnes det noen måte å tvinge DC-laderen til å booste 12V batteriet på når bilen brukes lite? Eventuelt tvinge den ned i "sovemodus"? Er styrete å måtte koble ut batteriet hver gang jeg skal parkere bilen litt lenger tidsrom... Nå i corona-tid så kjører vi nok ikke nok med bilen.

Er vel ikke noen god ide å "hacke" til en 12V lader fra DC fremdriftsbatteriet...
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

Hanhijnn

Sitat fra: corvy på mandag 15. februar 2021, klokken 13:18
Er det noen som har forslag til hvordan dette kan gjøres bedre for bilen? Finnes det noen måte å tvinge DC-laderen til å booste 12V batteriet på når bilen brukes lite? Eventuelt tvinge den ned i "sovemodus"? Er styrete å måtte koble ut batteriet hver gang jeg skal parkere bilen litt lenger tidsrom... Nå i corona-tid så kjører vi nok ikke nok med bilen.

Er vel ikke noen god ide å "hacke" til en 12V lader fra DC fremdriftsbatteriet...
Er det ikke bare å koble til en billig 12V-vedlikeholdslader på 12V-batteriet når bilen skal stå en periode? Får du kjøpt billig på f.eks. Biltema, Jula, Thansen etc.
2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

Trekkoppbil

Når man har forlatt bilen, så sies det at DC/DC starter opp med noen dagers mellomrom, og i sjeldne tilfeller kan man se en forlatt bil stå med blåblink. Det kan være avhengig av Sw-versjon, og jeg stoler ikke på at dette er tilstrekkelig, og det er vel den dvalefunksjonen du kopler ut, hvis ladekabelen er plugga i.

Man må finner ut hva som er enklest av å setter på vedlikeholdslader, og/eller å huke av batteripolen, før man reiser bort, men pass på at ikke DC/DC går, når du plugger ut batteriet.

Når man kommer hjem fra ferie, er det ikke sikkert Leafen er død, men startbatteriet kan være lågt nede, så noen funksjoner på bilen virker, og andre ikke, så den kan se svært spøkefull ut, og startbatteriet kan være for svakt til å starte DC/DC.

Leaf is dead after vacation... https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=8588#p192032

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA