Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12 volt batteri tomt for strøm

Startet av jabe1807, søndag 13. januar 2019, klokken 09:37

« forrige - neste »

Aspiranten

Vår 2011 hadde aldri noen feil med 12v batteriet og jeg trengte aldri å lade det hverken sommer eller vinter. Før det plutselig en dag var tomt og bilen nektet å starte...

Stod heldigvis i carporten, så var bare å lade der bilen stod. Men dagen etterpå var det tomt igjen, så tydelig at batteriet hadde tatt kvelden. Nytt ble kjøpt inn, og problemet har ikke oppstått igjen.

Nå er bilen solgt til 18 åringen vår, som overhodet ikke har hastverk med å fullføre kjøreopplæringen. Så bilen har stått mer eller mindre stille siden midten av desember. Men fremdeles er ikke 12v batteriet tomt. Den startet helt fint i dag og kunne kjøres til byen og tilbake igjen.
Nissan Leaf

corvy

Er det slik at bilen lader 12V batteriet når laderen står koblet til? Jeg har akkurat fått flatt 12V batteri etter bilen sto ute i noen uker. Byttet batteri, så fungerte det flott en stund. Men så etter et par uke så sto bilen i garasjen, med ladekabelen i. Så fikk jeg beskjed om at bilen prøvde å lade ca hver hele time. Når jeg gikk opp så var bilen død, igjen. Skal den ikke lade 12V batteriet når den står koblet til laderen?
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

Sverre_E

Har opplevd det samme.
12V lades ikke av hovedbatteri når ladekabel står i.
Melding om ferdig lading kom hos meg etter en ukes tid. Da har 12V nesten ladet seg ut.
Fiksen da er å starte klima, så vil bilen trekke strøm og lade 12V.
Står bilen uten plugget kabel, vil dette ikke skje. Så har sluttet å parkere lenge med kabel i.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA