Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønskeliste hurtigladere

Startet av Rilum, søndag 25. september 2011, klokken 21:48

« forrige - neste »

Rio

klumpen/andre:

Tradisjonelt har det alltid vært slik at de som setter opp ladeplasser (og nok også hurtigladere) blir påvirket av brukeres eposter og telefonsamtaler. Ønsker vi en hurtiglader på Marché i Vestfold så må mange av oss ringe de det gjelder, og bedrive lobbbyvirksomhet. Ting skjer dessverre sjeldent av seg selv.

:-)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

klumpen

Rio:  jeg er helt enig med deg. Men nå er det slik at etter mitt syn finnes knapt noen å drive lobby-virksomhet mot. Transnova er vel kun et organ som skal legge til rette for utbygging. I dag er det vel kun ishavskraft som har satt som mål å bygge et nasjonalt nett. De få chademo laderene som finnes i dag er vel drevet frem av nissan selv, og enkelt energi selvskap som lyse. Her i sør ser det ut som agder-energi er med på et selvskap som heter grønn kontakt, men finnes knapt noe informasjon om dem på nett.
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

Kvein564

Sitat fra: Rilum på søndag 25. september 2011, klokken 21:48

Venter spent på tilbakemeldinger på hva dere andre ønsker, oppdaterer kartet under fortløpende.
Når det har kommet endel ønsker tenkte jeg å lage en avstemning.

http://kart.gulesider.no/m/awCi2 (oppdateres fortløpende)
(har tatt litt av, men moro å leke med tanken   )



Har veldig lyst på en hurtiglader i flekkefjord ja. Ser at det er ønsket allerede på kartet ;)

Da går det an å dra til Kristiansand på under 4 timer fra Stavanger
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

tomrh

En hurtiglader ved Storås, kryss rv. 65 og 701 hadde vært praktisk. Gir mulighet å kjøre Trondheim - Surnadal, og Oppdal - Surnadal.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

i_expect

Sitat fra: klumpen på søndag 03. juni 2012, klokken 17:50
Rio:  jeg er helt enig med deg. Men nå er det slik at etter mitt syn finnes knapt noen å drive lobby-virksomhet mot. Transnova er vel kun et organ som skal legge til rette for utbygging. I dag er det vel kun ishavskraft som har satt som mål å bygge et nasjonalt nett. De få chademo laderene som finnes i dag er vel drevet frem av nissan selv, og enkelt energi selvskap som lyse. Her i sør ser det ut som agder-energi er med på et selvskap som heter grønn kontakt, men finnes knapt noe informasjon om dem på nett.


I Grønn kontakt er det Agder energi som er hovedeier ja. Men de er i praksis en avdeling i AE slik jeg forstår det (ikke på papiret da men).

Fylkeskommunene i Aust- og Vest-Agder har satt av penger til hurtigladere i år. I tillegg til de to som bygges nå i Kr.sand og Arendal blir det sannsynligvis lagt ut mer penger til høsten. Så det er bare å sende forspørsler/snakke med kommuner hvor en ønsker hurtigladere. Om kommunene etterspør dette fra fylkespolitikerne så blir det vanskeligere for fylkespolitikerne å si nei. Fylkeskommunen vil jo gjerne ha med seg kommunene... :)

Personlig ønsker jeg med hurtiglader i Mandal, Flekkefjord og Gjerstad i tillegg til de som nå er under oppføring. Så kunne det bli satt opp en i Evje også, så har vi fått dekt en del av Setesdalen også. altså (nesten) mulighet til å reise til Hovden på vinteren i elbil  :D
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

III

#50
Synes det er viktig å få hurtiglading på hele stamveien til Bergen , E16(vet det er mange som kjører Hardangervidda). Skal man til Aurland, Sogndal, Førde eller utover Sognefjorden, er hurtiglader i Lærdal optimalt , som er et knutepunkt i den sammenhengen og helt nødvendig om man skal komme seg til Oppedal/Lavik-laderen fra Østlandet.Ser at det er et stort "hull" på hurtigladekartet i området rundt Lærdal(Indre Sogn).

På strekningen Bergen-Førde(E39) kan det jo også være aktuelt med lader på Leirvåg el Sløvåg (el. begge ), der ferja går kun 1 gang i timen og passer supert med hurtiglading.

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

tipu

Har et sterkt ønske om å få kjøre Oslo - Kristiansand uten overnatting. Hva med Tønsberg, Porsgrunn og Risør?

Ajan

Ønsker meg hurtigladere mellom normøre/kristiansund og trondheim. kjøre på ikeatur med leafen hadde vært morro :)

Kommer foresten hurtiglader på nissanforhandleren i kristiansund, de har bestilt den iallefall, så det blir vel om ikke så lenge :)
Nordmøre
Blå Leaf

Lars C. Krogenæs

Her er Grønnbils ønskeliste til fremtidige utbyggere av hurtigladere.

http://gronnbil.no/nyheter/oenskeliste-til-utbyggere-av-hurtigladere-article269-239.html

Jeg er veldig enig, men ser ikke helt behovet for å låse hurtigladeren fast i bilen, så lenge det finnes en god kotyme rundt bruk av hurtigladere. Tror en lås kan være mer til irritasjon (bilen står ferdig ladet, men hurtigladeren er låst fast, samtidig som en trengende står og venter).

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Thomas Parsli

I praksis vil dette bety at man ikke kan starte ny hurtiglading før den gamle er "ferdig".
Enten ved at tiden er utløpt, eller ved at man skriver inn en kode.

Begge løsningene virker rare, spør du meg...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

En løsning der pistolen låses "elektronisk" til bilen (altså en slags elektrisk låskasse) slik at den ikke kan kobles fra med mindre ladetiden er utløpt eller dersom den som lader manuelt avbryter med en kode måtte da være ideelt? Da slipper man å vokte bilen mot slike tullinger som vi kunne lese om i en annen tråd, samtidig som nestemann ikke trenger å vente på forigemann, enten denne er et virrehue eller blir uforskyldt forsinka.

Kutymer som vi diskuterer her på forumet er vel og bra, men vi har nok bikket punktet der langtfra de fleste elbilister leser forumet (og i alle fall ikke alt!), og noen forholdsvis enkle mekanismer som samordner en god praksis mener jeg er på sin plass.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lena82

Sitat fra: AGD på tirsdag 24. juli 2012, klokken 22:26
Synes det er viktig å få hurtiglading på hele stamveien til Bergen , E16(vet det er mange som kjører Hardangervidda). Skal man til Aurland, Sogndal, Førde eller utover Sognefjorden, er hurtiglader i Lærdal optimalt , som er et knutepunkt i den sammenhengen og helt nødvendig om man skal komme seg til Oppedal/Lavik-laderen fra Østlandet.Ser at det er et stort "hull" på hurtigladekartet i området rundt Lærdal(Indre Sogn).

På strekningen Bergen-Førde(E39) kan det jo også være aktuelt med lader på Leirvåg el Sløvåg (el. begge ), der ferja går kun 1 gang i timen og passer supert med hurtiglading.

Hiver meg på her og mener det trengs en hurtigladestasjon på Leirvåg fergekai. Skal man videre på Vei 4 eller Vei 57 etter fergen har man ikke mange muligheter til lading..
Nissan Leaf Acenta 2014
Bergen

Bonefish

Er enig i at det burde være en lader i nærheten av Leirvåg.
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Håkon Johnsen

Noresund hadde vært perfekt! Dit kommer man med en full-ladet leaf. Stopper i Noresund for å lade samtidig som man handler på Kiwi, og så kjører man videre opp til Norefjell. :-)

medic.66

Kunne absolutt vært en hurtiglader ved Statoil Rysstad Rv9 i Setesdal. Mange som kjører denne veien for å nå vintersportstedet Hovden.
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA