Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønskeliste hurtigladere

Startet av Rilum, søndag 25. september 2011, klokken 21:48

« forrige - neste »

Kjelli

Ølen eller Etne hadde det vært bra med en hurtiglader.

Samme med Vikeså og Tonstad.

Med de hurtigladeplassene på plass hadde jeg kunne nesten ha droppet fossilbilen helt.

Kjell

Siri S

 Opplevde å komme til Økern og finne en lapp med "defekt" på hurtigladeren" der i dag. Er det mulig å sjekke slikt i forkant..?

Turen Gjettum- Gardermoen og tilbake ble noe drøy for min Nissan Leaf (med full bil og bagasje tilbake).

jkirkebo

Sitat fra: Siri S på søndag 29. april 2012, klokken 23:22
Opplevde å komme til Økern og finne en lapp med "defekt" på hurtigladeren" der i dag. Er det mulig å sjekke slikt i forkant..?

Turen Gjettum- Gardermoen og tilbake ble noe drøy for min Nissan Leaf (med full bil og bagasje tilbake).

Hmm ? Det er jo to hurtigladere på Økern, kunne du ikke bare brukt den andre ? Hvilken av de var defekt, den hos Birger N. Haug eller den hos Statoil ?

Forøvrig kommer den en på Frogner snart, ved McD ved siden av E6. Det er en bra plassering, håper den ikke blir dyr å bruke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

#33
Stryn
Førde,
Oppedal/Lavik
(en på hver side av fergestrekninga så man kan lade mens man venter på ferga).


Da skulle i alle fall strekninga Ålesund - Bergen være gjennomførbar. :)

For ytre leia:

Nordfjordeid

Deretter de samme som for indre.

Og kanskje Byrkjelo og Utvik, slik at man har mulighet for hurtiglading før/etter utvikfjellet. Byrkjelo er i alle fall gunstig, da det ligger omtrent midt mellom Nordfjordeid/Førde og Stryn/Førde.


Ca 100km mellom stasjonene er vel omtrent høvelig mtp. rekkevidde for Leaf'en, i alle fall? Og ettersom det kommer biler med bedre rekkevidde så vil det bare bety at man stiller friere til å kjøre forbi en stasjon og prøve lykka på neste dewrsom den første er opptatt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

erikf

Sitat fra: cra på mandag 14. mai 2012, klokken 13:49
Stryn
Førde,
Oppedal/Lavik
(en på hver side av fergestrekninga så man kan lade mens man venter på ferga).


Da skulle i alle fall strekninga Ålesund - Bergen være gjennomførbar. :)
Ålesund - Stavanger faktisk, siden Bergen - Stavanger nå er dekket.
Sitat fra: cra på mandag 14. mai 2012, klokken 13:49
Ca 100km mellom stasjonene er vel omtrent høvelig mtp. rekkevidde for Leaf'en, i alle fall? Og ettersom det kommer biler med bedre rekkevidde så vil det bare bety at man stiller friere til å kjøre forbi en stasjon og prøve lykka på neste dewrsom den første er opptatt. :)
100km er kanskje i det lengste laget, spesielt i kaldt vær, da hurtigladerne stopper på "80%" (10 streker)? Føler at ca 80km kanskje bør være standarden.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: erikf på torsdag 17. mai 2012, klokken 13:12
100km er kanskje i det lengste laget, spesielt i kaldt vær, da hurtigladerne stopper på "80%" (10 streker)? Føler at ca 80km kanskje bør være standarden.

Hurtigladerne går til 100% de, jeg har ladet til 95%+ flere ganger. Hastigheten går dog drastisk ned etterhvert, så over 90% bør man ha god tolmodighet.

Men de rapportene som har kommet ang. hurtigladeutbygging peker på en optimal avstand på 45km i de store korridorene, samt at det bør være 16A ladepunkt tilgjengelig også på alle lokasjonene. Da kan man som regel komme seg videre til neste lader om en er nede, med kanskje en time på 16A. Sommerstid kan man hoppe over to ladere om man kjører pent, vinterstid en.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjeldsen

Hurtigladere på hver bensinstasjon hadde vært tingen. Da kunne man fått seg et bedre måltid med rollerburger eller pølse mens man venter.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

Aspiranten

Kjemikaliepølsene kan dra seg på fisketur. Jeg savner de gode gamle cafèene som serverte kjøttkaker og ertestuing, laget på husets eget kjøkken jeg. Det var veimat det.

Det nye konseptet veimat er søppel som er blitt tilsatt smakskjemikalier og farvekjemikalier...

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7990913

Følg nudlene gjennom magen. Prefabrikat vs. hjemmelaget.

Ingen tvil om hva som er sunt.
Nissan Leaf

Kjeldsen

Er forsåvidt enig i veimat-utredningen til aspiranten. Med hurtiglader på bensinstasjonene skulle jeg tro at det vil være enkelt i forhold til elektrisk infrastruktur. Men 40 kW er ganske mye og jeg vet ikke hvor mye ekstra el-kapasitet en bensinstasjon har.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

sven erik

rn bruker de som er litt unna ting å slappe av med ern kaffe eller noe  er tingen  å bra de laderne til abb  der går de til  82% på 30 min  drukker du på lenger får du 94 men da er det stopp å men ved siden av dem står det komtakter om du trenger de 6 siste prosentene  men vil ha hurtig ladre i vestfold

cra

Sitat fra: Kjeldsen på tirsdag 22. mai 2012, klokken 18:48
Hurtigladere på hver bensinstasjon hadde vært tingen. Da kunne man fått seg et bedre måltid med rollerburger eller pølse mens man venter.

I alle fall hvis vi kunne started med (minst) en hurtiglader i hver kommune. Da kunne vi i praksis ha reist nesten hvor som helst. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Jeg kan ikke skjønne noen annet en dette blir en realitet i løpet av kort tid.
Prisen på hurtigladere synker, antallet elbiler stiger -og fortjenesten på hurtigladeren er relativt god (ref. prisene til Statoil).

Jeg håper bensinstasjonene er livredde for fremtiden (den er neppe fossil) og skjønner at de må konkurrere med helt andre aktører som f.eks spisesteder og butikker.

Hvis jeg drev Esso-stasjonen på Espa ville jeg fått opp en hurtiglader i løpet av 2012 og lagt prisen til 2/3 av den Statoil opererer med!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

klumpen

Etter det jeg har lest så er det tydeligvis en stund før vi sørlendinger kan kjøre elbil til Oslo.
Kristiansandfolket vil jo komme seg greit til Tvedestrand/Risør , ettersom at hurtigladeren på Harebakken i arendal skal komme etterhvert (åpner i sommer?).

Har lest både hos ishavsveien og hos transnova at dem vil ha hurtigladere på dette strekket, men ser jo aboslutt ingen datoer når dette kan være på plass.
Sendte en e-post til Ishavskraft ang hvordan planene ligger an, men har til nå ikke mottat svar fra dem.
Har dem lagt utbyggingsplanene på "is"? Siste oppdatering på websidene er jo fra November 2011.

Ser allefall at skal det være realistisk for meg å komme mot Oslo så trengs det en hurtiglader i Gjerstad/Kragerø området og allefall en i Sandefjord/Tønsberg-området.
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

sven erik

ja tenk om vi kunne fått så dere søleninger kunne kommet til oslo med elbilen  da hadde vi alle blit fornøyde
men i stede lager de 4 hurtig ladre i oslo  å pakker hurtig laderne sammen runt der  som folk ikke bruker de så ofte 
hva med å sette opp først for hver 7 mil så heller pakke de tettere etter vert  det hade hvert noe
dette har  de set i tyskland  men der er det for ca hver 9 mil den er litt hard å greie på vintern men  det gikk

klumpen

Spørs om østlendingene hadde blitt så veldig fornøyd, men vet med meg selv at jeg hadde blitt kjempeglad :-)

Problemet er ikke at østlandet prioriteres i første omgang, men slik som jeg ser det i dag så er fremtidsplanene for hurtiglader-nettet stort sett manglende.
Dette gjør selvfølgelig et elbil-kjøp noe uforutsigbart.
Etter det jeg har sett utenom planene fra transnova og ishavsveien så er vestfold/telemark mer eller mindre ignorert.
Bor jo tro at det var nok elbiler i disse områdene for at det skulle vært interesse for dette.

Hvis "hurtiglader-kartet" sin informasjon stemmer så blir det jo et stort gap mellom Arendal og Drammen/Lier.
Blir jo i praksis umulig å komme seg mellom her, hvis man kommer fra Aust-agder eller Telemark.
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA