Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Carnet - for n'te gang

Startet av rsomby, torsdag 09. august 2018, klokken 20:40

« forrige - neste »

JorEl

Selv om Carnet ikke alltid virker, så er det lettere å kommunisere med Carnet enn med verksed/Møller...
Hørt mye fælt om Møller, og det begynner å stemme :-X E-golfen er god å kjøre, og jeg er fornøyd med den. Men når det har vært problemer, så er det et problem og ta opp problemet...
Hatt den inne til service hvert år (3,5år) og nå skal den inn igjen, i følge bilen...den er kjørt 28 000km.
Hatt den inne 3-4ganger utenom. Ingen kan gi meg et godt svar, på dette med service-intervaller...
Mange smil som sitter løst har jeg fått, men bilen og humøret blir ikke så mye bedre av det..
Kjekt om man kan være ærlig, men det er nok for mye forlangt. Man smiler og sender meg videre i sytemet...
Derfor er jeg ikke så redd for lange servicekøer hos Tesla når TM3 kommer. Det kan kun gå oppover i motbakke ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hiawata

Er det flere som har hatt flere problemer med Car-net den siste tiden? Min har fungert fint etter at jeg fikk 91r6 oppdatering i vår - men nå i høst virker det som om serveren mister kontakt med bilen hver natt.

Tvinge oppdatering fra bilen gir meg bare feilmelding "...dårlig dekning..." - noe det ikke er.

Jeg har en sak gående med Møller kundeservice, og de er overraskende raske og gir OK svar på ting.

geear

Har vært i kontakt med Møller kundeservice om carnet utallige ganger. Bare vas.

Siste svaret, noen dager gammelt, kommer her:

SitatVedrørende din henvendelse. Vi har nå mottatt tilbakemelding fra Car-Net på bruken av tjenesten:

We are constantly striving to improve our services, including the performance of the Car-Net services. However, the complex infrastructure involved and the number of vehicles equipped with Car-Net mean that improvements resulting in a significant improvement of the response time are not a trivial task.

Please bear in mind that the Volkswagen Car-Net Services are not only available for electric vehicles, but for most Volkswagen models and that therefore the number of vehicles that are connected to the infrastructure and the data volume that has to be processed is much higher than that of competitors who only focus on electric vehicles.

Nonetheless, in the new Touareg some changes in the hardware and the system architecture have resulted in an increased performance for many of the services. We expect similar improvements with new versions of our large volume models.

Jeg oppfatter dette som "beklager, dette må du bare leve med, bedre blir det ikke før du kjøper en ny Touareg eller venter til vi får innført endringen på alle våre bilmodeller, men vi fortsetter å selge dritten på alle andre biler inntil videre"...

tepe2

Tragisk å lese denne tråden. Jeg håper på å få bestilt min første elbil neste uke. Det står mellom Golf og Leaf. I utgangspunket er det Golf jeg har lyst på. Men appstyring av varme er kanskje mitt aller viktigste kriterie når jeg skal velge. Kan hende jeg bare blir nødt til å gå for Leafen.

Jeg har snakket med mange VW-selgere de siste dagene. Nevnte CarNet til en av dem. Han påstod at etter en oppdatering i februar så virket det bra. Han sa også at 3G skulle stenges, men at da gikk CarNet automatisk over til Edge. Edge??? Kommer det til å fungere da? Jeg er svært skeptisk.

geear

Stemmer det, da er vi tilbake til "2G"/Edge. Det er ikke store datamengder så kan godt hende det ikke betyr noe som helst, men det vil tiden vise.

tepe2

Kanskje like greit å fyre opp bål og sende røyksignaler til bilen? 2018 eller steinalder?

Ser i forumet til Leaf at heller ikke de slipper unna problemer med appstyring. Ganske irriterende. Skulle gjerne beholdt dieselbilen, den er problemfri og varm. Men av økonomiske årsaker er det uaktuelt.

Propell

Car-net skuffer stadig. Har VolvoOnCall og den har virket raskt og prikkfritt i 3,5 år for meg. Åpner og lukker bilen med App. Car-net virker nå men feiler stadig og da sender jeg e-post til Kundeservice uten å få fornuftig svar. Alle får kontakte kundeservice så kanskje det skjer noe snart..
Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

offpist

Er det flere om har hatt problemer med carnet i helgen? Det er jo kaldt ute, ganske frustrerende å ikke få starte varmeapparatet.

Etter "restart" med sikring får jeg kontakt igjen.. men slutter å virke innen kort tid.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Amatøren

#38
Hadde litt trøbbel torsdag og fredag. Måtte "avslutte" app helt ikke bare lukke med "hjem" knappen på telefonen.

Løste seg da.



EDIT:
Testet med innlegging av avgangstider.
Litt treg på første, men gikk på første forsøk. De neste gikk forholdsvis raskt.


Har du (bilen) god mobildekning der den er parkert?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Sitat fra: offpist på søndag 25. november 2018, klokken 18:35Etter "restart" med sikring får jeg kontakt igjen.. men slutter å virke innen kort tid.

Ser du har e-Golf fra 2014. Er det fortsatt den?

Jeg vet ikke om det er relevant for den, men på FL utgaven så var det stort problem at Car-Net kommunikasjonsmodulen gikk i dvale. Fiks på dette er oppgradering 91r6. Sjekk med Møller Bil om den skulle vært utført på din også. Eller om det er en annen tilsvarende oppgradering.


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

offpist

Jeg har nylig byttet instrument panel til Active Info display, som deler sikring med "75 Telematics" modulen.
Tror kanskje jeg opplever noen problemer relatert til dette.
Telematics modulen har et "Short term energy budget,1000 mAh" og "Long term energy budget,3600 mAh"
Og det er nettopp dette Recall 91r6 endrer, short term til 2000mah for å hindre at den går i dvale for tidlig.

Telematics modulen ser også ut til å ha både en "operating mode", "standby mode" og "off mode".
Jeg har nå greit å overstyre så den ikke går i off mode ved å endre en parameter for "after-run-time, period for operation mode". Den sto til 0 dager, har endret til 14 dager. Men må forske litt mer på dette.. alt virker i alle fall fint nå.

En annen teori er at dashboard kamera kombinert med kulde har fått elektronikken til å gå i "sparemodus" for 12V enhetene.  Tror ikke jeg skal utdype så mye mer, for problemene jeg har hatt i helgen er nok ganske
spesifikt for min bil og ikke et problem med CARNET.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

geear

Har fungert fint her, syns faktisk Carnet har vært mer stabilt de siste ukene enn noen gang før. Har vært langt mellom feilmeldingene.

Har du gjort noen form for sjekk av når/om bilen i det hele tatt vedlikeholdslader 12V-batteriet uten å være tilkoblet strøm?

Mente bastant at den gjorde det tidligere, bilen min har stått i nærmere to uker med dashcam kontinuerlig på uten noe som helst problem eller lav 12V, men har trukket meg litt på det der, har målt den flere ganger uten at den lader, og med fallende spenning. Burde vært en sikkerhetsfunksjon som vedlikeholdsladet 12V selv om den ikke var tilkoblet strøm.

offpist

Nei, jeg var bortreist 4-5 dager en gang og når jeg kom tilbake startet bilen fint men med en feilmelding om at spenningen på 12V batteriet var farlig lavt. Ladekabelen sto forøvrig tilkoblet hele tiden.

Ut i fra det konkluderte jeg med at 12V batteri IKKE lades når bare bilen står avslått. På samme måte som Nissan Leaf.  Siden den gang har jeg husket på å trekke ut strømmen på kamera når jeg reiser bort.. ellers så er bilen i bruke hver dag. Etter det har det aldri vært noen feilmeldinger/problemer.

Som sagt er det ikke sikkert at 12V batteriet er relatert til problemene jeg hadde med Carnet i helgen. Som sagt, hver gang jeg lukket døren og låste bilen gikk Telematics modulen i dvale umiddelbart. Men etter jeg endret parameter for "after-run-time" i VCDS så har det fungert strøkent.

Det hender seg jeg kobler på en liten vedlikeholds lader over natten et par ganger i løpet av vinteren. Det er uansett et must for kona sin Leaf.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Ganske mye info man kan få frem i VCDS faktisk.. kan få opp IP adressen på bilen, server adressen den kontakter i Tyskland. Simkort og mmsi number i bilen, signalstyrken, hvor mye data modulen bruker.. Type nett  (HSPA) som er 3G. Simkortene ser ut til å være registrert i Tyskland og "Roamer" her i Norge.

Det er også denne modulen som styrer blå-tann mikrofonen ser det ut som.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

rsomby

Kunne vært kjekt om de som opplever problemer med carnet kunne tatt en test med å låse opp bilen med nøkkelen og så prøve igjen. Kanskje det er nok til at bilen "våkner" ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA