Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Målt forbruk - netto eller brutto?

Startet av nojac, mandag 26. november 2018, klokken 07:41

« forrige - neste »

nojac

Når bilens computer angir forbruket (kWh/100 km), er det da motorens forbruk som angis? 

Eller er det et bruttoforbruk som også inkluderer klimaanlegg, radio, lys, sensorer osv?

Og hvis det er bruttoforbruket, vil da også forbruk mens bilen står stille (forhåndsvarming av kupe etc) inkluderes?

I andre fora har jeg sett ulike tolkninger av forbrukstallene.
2018 e-Golf

zbk

På Ampera-e telles alt med og jeg mener det var tilsvarende på Zoe'n jeg hadde.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

offpist

Min erfaring er at det er er bruttomålinger som inkluderer varme og annet forbruk.
Forbruket er skyhøyt nå om vinteren sammenlignet med om sommeren.. og det må bare være pga økt strømforbruk til varme.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

nojac

Sitat fra: offpist på mandag 26. november 2018, klokken 09:04
Min erfaring er at det er er bruttomålinger som inkluderer varme og annet forbruk.
Det stemmer med min erfaring. Forbruket beregnet ut fra batteriet stemmer bra med det beregnet ut fra computerens forbruk og kjøredistanse. 

Bakgrunnen for spørsmålet var at et Facebook-innlegg der en mente at forbruket hos e-Golf bare gikk på motoren. Og et svar her: "Det varierer fra bil til bil, og på flere biler finnes begge"
2018 e-Golf

geear

Vår kan vise 28-30kWh/100km på rolig kjøring vinterstid, og jo mer varme en pøser på, jo høyere blir det, så det kan umulig være noe annet enn alt inkl...

zementh

Ja stemmer at den viser brutto forbruk. Hvis ikke hadde ikke visningen av forbruk endret seg fra kWh/100km til kWh/hour når man står parkert med tenningen på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA