Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil avregning av ladetid hos Fortum

Startet av Orbit, onsdag 08. august 2018, klokken 23:05

« forrige - neste »

Orbit

I den nye lade-app'en til Fortum, fant jeg uventet at min avregnede ladetid er typisk 15-20 sekunder inn i det siste minuttet, rundet opp til neste hele minutt. På grunn av prismodellen med betaling for hvert påbegynt minutt, har jeg bevisst pleid å stoppe når laderen viser 10-15 sekunder igjen av inneværende minutt. For eksempel, så trykker jeg stopp på laderen 09:45, den har stoppet 09:50 (ifølge laderens eget display), men blir belastet for 10:20 på regningen, som igjen rundes opp til 11:00.

Etter å ha dokumentert noen slike sesjoner har jeg kontaktet kundeservice. De bekrefter at dette er et problem hos dem, på grunn av lang tid mellom når lading faktisk starter og stopper, og når dette er registret i avregningssystemet sentralt. De har innført en ny plattform, men denne er visstnok ikke kapabel til å ta unna den stadig økende trafikken.

Før jeg evt gjør noen sak ut av dette, lurer jeg på om dette er et problem på flere ladere enn de jeg typisk bruker. Jeg starter derfor denne poll'en, i håp om å få litt mer fakta på hvor mange, og hvor mye feilaktig tillegg i tid andre opplever hos Fortum. Setter derfor pris på om dere følger med på display på lader ved avsluttet lading og den tiden som oppgis der, og hvilken tid som kommer på kvitteringen (uavhengig om dette gir et ekstra minutt eller ikke). Bruk avstemmingen her til å angi forskjellen. Jeg har lagt inn mulighet for flere stemmer per bruker, for de som lader ofte og har mange målinger.

Følgende er typisk sekvens ved lading med RFID:

  • RFID skannes
  • Kunden gjenkjennes sentralt
  • Lading starter
  • Lading pågår
  • RFID scannes
  • Trykker stopp på laderen
  • Lading stopper (burde egentlig skjedd umiddelbart etter forrige punkt, men tar typisk 3-5 sekunder)
  • Lading registreres sentralt som avsluttet

Lading skal betales for tiden mellom punkt 3 og 7 (dvs. tiden som vises ved avsluttet lading), mens Fortum tar betalt for tiden mellom 2 og 8. Det er denne forskjellen jeg er ute etter. I tillegg kommer avrunding opp til nærmeste minutt, men denne blir vanskelig å treffe «riktig» så lenge det er så store tregheter i de sentrale systemene.

PS: Jeg har i utgangpunktet kun tenkt å se på DC-lading, men vil også tro at AC-lading er påvirket. Den er vanskeligere å kontrollere i mangel av display på de fleste AC-stolper.

Edit: Ser ikke ut som jeg fikk avstemming til å virke. Vet ikke om det er jeg som gjør noe feil, eller generell trøbbel med forum-SW. De som vil kan evt sende resultater som svar på denne tråden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Hvis det er treghet i systemet så er vel laderen både treg til å registrere start og stopp ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

På avregning, brukes Tbetal = T8 - T2, men tiden det faktisk ble ladet (og som vises på laderen når du stopper) er Tlading =  T7 - T3.

Du får derfor tidstillegg i begge ender (stegnummer i første posting som subskript). Avregningen av ladingen går kun ut fra tiden i det sentrale systemet, ikke hva laderen vet. De hevder at de ikke får tid fra laderen inn sentralt, men jeg ser samtidig på avregningen at de har fått eksakt riktig kWh fra laderen. Så de har nok mulighet for å dra inn riktig tid også.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Dette er jo bare dårlig SW design. Hvis de ikke fikser det får de trekke fra ett minutt eller to pr sesjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Har allerede fånyttes foreslått det for dem....og dersom jeg får data på at dette skjer flere steder enn der jeg lader mest (langs E134) så har jeg litt mer å slå i bordet med. Kanskje også en sak for Justervesenet - de regulerer i alle fall mål og vekt for mye annen handel.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Olee

Hadde samme problem som deg i 2017, men jeg gav opp siden kundeservice bare sluttet å svare meg etterhvert. Bra kundebehandlingfor å si det sånn.. :D På den ene turen jeg kontaktet de angående, så hadde jeg fått ekstra tid på 7 ladestopp. Da tok jeg bilde av skjermen etter endt lading og sammenlignet på nett etterpå.

cra

Hvis du oppdager det før du betaler er det bare å bestride faktura skriftlig (da kan de ikke sende til inkasso), og evt. betale det du mener er riktig beløp. Da viser du at du er betalingsvillig (for riktige beløpe), men at du ikke lar deg pille på nesen.

Har gjort tilsvarende selv ved et par anledninger (andre sammenhenger enn lading av bil), og det bruker å fungere bra. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Orbit

Jeg tok kontakt med noen lenger opp i Fortum-systemet, og nå har de i alle fall lovet å se skikkelig på saken. Kundeservice er forsåvidt helt enig med at de ikke bør avregne feil tid, men har selv tydeligvis ikke gode muligheter til å eskalere dette internt.

Jeg oppdaterer tråden når det blir noen utvikling fra Fortums side.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RaBalder

Dette her bør kunne settes i samme bås som måling av bensin på en bensinstasjon.
Der må en liter være en liter. Det holder ikke å levere 0,95 liter og ta betalt for en 1,05 liter.

Hvis Fortum baserer seg på å selge en vare etter tiden man lader, så er det dems eget ansvar å ha nøyaktig måling som er lik det kunden opplever. Dem kan ikke sitte å "sulle" med en klokke sentralt når tiden skal tas på ladestasjonen.

Burde være en greie for justervesenet dette  :)

pudderjagar

Ein enkel måte å justere dett på sjøl er å avslutte lading 20 sek tidlegare så er problemet løyst.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

geear

Noen får tipse Justervesenet om denne tråden.

Fortum skryter av 1350 ladere i Norge, så dette har ganske stort omfang i løpet av x antall ladesesjoner hver dag. Kan vi regne med et snitt på 10 per lader per døgn, på 500 hurtigladere, og 5,- overfakturering? 25000,- per døgn eller ni millioner i året.

Dette inkluderer da ikke AC-ladere.

sylwester

Sitat fra: cra på torsdag 16. august 2018, klokken 11:03
Hvis du oppdager det før du betaler er det bare å bestride faktura skriftlig (da kan de ikke sende til inkasso), og evt. betale det du mener er riktig beløp. Da viser du at du er betalingsvillig (for riktige beløpe), men at du ikke lar deg pille på nesen.

Har gjort tilsvarende selv ved et par anledninger (andre sammenhenger enn lading av bil), og det bruker å fungere bra. :)

1.
Å endre på beløpet kan skape misforståelser.
Det er bedre å IKKE betale, men komme med innsigelser så tidlig som mulig og FØR betalingsfrist.
En regning hvor det er uenigheter kan ikke gå til inkasso, men den skal gå til forliksrådet.

2.
For betaling via kredittkort har du allerede betalt, men takket være §8 så har du mer rettigheter.
Du skal hendvende deg og forsøke å komme til enighet og du trenger bevis for at du har forsøkt.
Hvis det ikke fører frem kontakter du banken og får transaksjonen reversert.
De du handlet med har ingen annen mulighet enn å sende kravet på nytt via Faktura. Se #1.

Siden en leverandør har sin fulle rett å diskriminere på basis av ubetalte fordringer (egentlig på alt som ikke er en beskyttet gruppe). Dvs. det kan hende de ikke lar deg lade hos dem så lenge det er tvist. Dvs. leverandører i en slags monopolsituasjon overfor deg ville jeg klaget, men muligens gitt meg så sant de ikke er på lagt å levere til meg slik som f.eks. strømnettselskap er.

Dette kan uansett løses lett fra Fortum uten å endre på hvordan det virker. Fortum trenger kun legge inn at du risikerer å betale for et ekstra minutt pga av systemets design i sine vilkår så har du ingen rett på å klage igjen. Enkelte leverandører har en startavgift så man kan se på det som en liten startavgift.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Orbit

#12
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 16. august 2018, klokken 16:59
Ein enkel måte å justere dett på sjøl er å avslutte lading 20 sek tidlegare så er problemet løyst.
Forsinkelsen er hverken fast eller forutsigbar.  Dersom du for eksempel avslutter lading et sted mellom 8m00s og 8m15s, er du ganske sikker på at du blir fakturert for 9 minutter. Mellom 08:15 og 08:59 kan det bli 9 eller 10 minutter, kanskje også 11. Så med din strategi vet du hva regningen blir, men får max 15s av det siste minuttet. Og poenget for meg er ikke hva beløpet i seg selv er, men at avregningen er tatt i forhold til riktig tidspunkt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

maruch

Jeg ladet i dag på en fortums hurtiglader og faktisk fikk jeg se det samme - avsluttet lading ved 8.40, men skal betale liksom for 10. Dvs. +10% for ikke noe... Heldigvis har jeg mye muligheter å bruke Gk, så Fortum er bare som strict-nød.
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

Orbit

Da har Fortum endelig kommet tilbake og bekreftet at de har funnet kilden til feil avregning av tid (men ikke hvorfor det skjer). De har derfor ikke en løsning ennå, men jobber med saken. Ut fra svaret jeg har fått, skal dette bare gjelde ABB-ladere. To be continued.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA