Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har iPace noe mangler, som de fleste har "oversett"?

Startet av Disqusor, onsdag 08. august 2018, klokken 21:04

« forrige - neste »

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: turfsurf på fredag 10. august 2018, klokken 06:45
Hva med å slutte å slenge ut vås. Pete Bannon og Andrej Karpathy er noen av de mest kvalifiserte innenfor området.

En åpenbar ting I-Pace mangler er en fanatisk og hårsår tilhengerskare som slår hardt ned på alle negative utsagn om bilen og firmaet som lager den, uansett hvor man befinner seg. Vi får håpe det kommer etter hvert  ::)

Selv er jeg mest bekymret for at vi skal få nye avgifter som gjelder fra årsskiftet, jeg er ikke helt overbevist om at jeg får levert bilen i år... men det er ikke akkurat noen oversett mangel.

Jeg fant i det minste ikke noe å henge meg opp i på den (alt for korte) prøvekjøringen jeg har tatt; håper det kommer flere erfaringer fra lengre kjøreturer på forumet snart.

turfsurf

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på fredag 10. august 2018, klokken 08:49
En åpenbar ting I-Pace mangler er en fanatisk og hårsår tilhengerskare som slår hardt ned på alle negative utsagn om bilen og firmaet som lager den, uansett hvor man befinner seg. Vi får håpe det kommer etter hvert  ::)
Så hvis noen kommer med åpenbare usannheter (vås), så er man automatisk fanatiker hvis man kommenterer det?

Tviler på at det hadde gått stille forbi om jeg hadde lagd en i-Pace tråd med tema "Jaguar har jo ikke kompetanse på design" ELNS.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: turfsurf på fredag 10. august 2018, klokken 08:59
Så hvis noen kommer med åpenbare usannheter (vås), så er man automatisk fanatiker hvis man kommenterer det?

Men dette er side to i en tråd som nominelt handler om underrapporterte mangler ved I-Pace, og du gjorde ikke en gang et forsøk på å gjøre innlegget ditt relevant for tråden. Jeg tviler på at noen som er nysgjerrig på autopiloten til Tesla henter informasjonen de trenger akkurat her (og for all del, jeg er like irritert på alle som krangler om Tesla i denne tråden).

Sitat
Tviler på at det hadde gått stille forbi om jeg hadde lagd en i-Pace tråd med tema "Jaguar har jo ikke kompetanse på design" ELNS.

Nei, men jeg ville ikke en gang lagt merke til det om du hadde sagt noe negativt om I-Pace i en urelatert tråd i Teslaforumet, langt mindre kommet med et korrigerende innlegg. Det er der fanatismen kommer inn, og nå er dette nok en tråd i I-Paceforumet som har sklidd ut i urelaterte diskusjoner om Teslas fortreffelighet.

turfsurf

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på fredag 10. august 2018, klokken 09:25
Det er der fanatismen kommer inn, og nå er dette nok en tråd i I-Paceforumet som har sklidd ut i urelaterte diskusjoner om Teslas fortreffelighet.
Fanatisme kortet blir bare for dumt. Jeg kommenterer ting jeg finner interessante, er uenig i, eller mener er feil, i den tråden de er i. Det er en naturlig dreining av en konversasjon, selv om det ofte blir en avsporing.

Det interessante er at disse avsporingene som oftest blir startet av at en eller annen anti-Tesla lirer av seg noe negativt om Tesla. Da får man tåle svar tilbake. Hvis man vil unngå det, så kan man jo begynne med å ikke slenge dritt om andre bilmerker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på fredag 10. august 2018, klokken 09:25
......nå er dette nok en tråd i I-Paceforumet som har sklidd ut i urelaterte diskusjoner om Teslas fortreffelighet.
Som dokumentert noen få poster opp så er hele tråden basert på diskusjon relatert til Teslas fortreffelighet

daktari

OP har jo, ganske dårlig skjult, lagt opp til nok en Tesla vs Jaguar-diskusjon. Det er interessant for noen - ingen av bilene er perfekte, men har styrker og svakheter. Så lenge den enkelte prioriterer forskjellige egenskaper er det ikke en fasit.

De som ikke tåler å høre/tenke på/se en Tesla får jo bare holde seg unna en slik diskusjon, den er jo ikke relevant for dem!

Så må det være lov å dementere gale påstander om begge merkene og modellene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

S.S

Eneste «mangelen» jeg har sett, er ombordladeren, som bare har enfas-mulighet.
Det vil si at for de som skal lade fra 400V 16A system, får de bare 3,6 kW, der andre får 11 kW.  (Audi eTron, MB B el, Tesla)
Samme der du skal lade med type2 ladere, som på kjøpesenter etc, der andre får 11/22 kW, får vi bare 3,6/7 kW.
Det finnes løsninger, men felles er at det er dyrt og koster mye mere enn om vi kunne krysset av for dobbel eller trippellader i utstyrslisten.
Ryktene sier at dette bedres på neste års modell, men det hjelper lite for oss med Launch Edition biler.
Ellers ser det meste bra ut.

Burns

Sitat fra: S.S på fredag 10. august 2018, klokken 11:48
Det finnes løsninger, men felles er at det er dyrt og koster mye mere enn om vi kunne krysset av for dobbel eller trippellader i utstyrslisten.

Hvilke?

S.S

#38
Det selges portable CCS-ladere, priser fra Kina fra 30k og oppover (??)
Jeg har en 400-220 trafo, der jeg kan få 32A 220V fra 16A 400V, slike er rimelige brukt, men veier 100 kg, så greitt i garasjen, men ikke portabelt.

Fant forresten nå en portabel ladeboks som skulle gjøre det samme, se link:
https://evtun.com/chargers.html
http://pureelectric.se/laddbox/
elbilhjelpen.no er listet som forhandler, men så ingenting på nettsiden deres.
Er dette løsningen?  Pris 990 euro eks mva er ikke stort mer enn en vanlig portabel ladeboks.

Legger ut i egen tråd, da dette ikke er samme tema.


bmw2002

For å få tråden vekk fra Tesla:
- En Dashcam løsning (uten 3 part) som filmer når noen lager parkeringsbulker etc. Er vel bare BMW som har vist frem dette og Elon har lovet en SW oppdatering med dette til Tesla.

- Å kunne bruke Apple Watch som nøkkel.

- Stiligere bilnøkkel med skjerm som viser ladestatus som BMW har

- Mulighet for å ha kald luft på luftdyser oppe og varm nede som på BMW

PF

Sitat fra: Hårek på torsdag 09. august 2018, klokken 16:20
Software oppdatering er gratis i garantiperioden, normalt 5 år. Det er ganske uheldig at feil ikke blir oppdaget innen den tid.
Min BMW F11 fikk et lite problem med styringen, det ble løst med ny software under garanti. Det er utgitt hele 115 versjoner fra januar 2010 til mars 2017.
Det tar visstnok flere timer å kjøre full oppdatering via OBD kontakten, dermed ganske stiv pris. Vil tro OTA er noe som kommer også på ICE biler etterhvert, men bilindustiren er ganske konservativ.
OTA kommer nok ikke på ICE av den enkle grunn at batteriet er alt for lite. Du skriver selv at det tar flere timer med OBD kontakten og 12v batteriet i de fleste ICE biler lever ikke så lenge.

turfsurf

Sitat fra: Flobben på fredag 10. august 2018, klokken 19:02
OTA kommer nok ikke på ICE av den enkle grunn at batteriet er alt for lite. Du skriver selv at det tar flere timer med OBD kontakten og 12v batteriet i de fleste ICE biler lever ikke så lenge.
12V/60Ah batteri kan drive en liten liten datamaskin i flere døgn....
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hårek

Sitat fra: Flobben på fredag 10. august 2018, klokken 19:02
... 12v batteriet i de fleste ICE biler lever ikke så lenge.
Det er jo et godt poeng. Men det kan være mulig å komme rundt med bedre strømstyring. Nå slår bilen på veldig mye, inkludert ventilasjonsvifter. OTA må designes inn i hele systemet, den trenger bare slå på de nødvendige komponentene etter hvert som de flashes.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Nordlands

For OTA kan vel modulene også utstyres med redundant minne sånn som en del nye hovedkort til PC har, da kan den ene brukes mens den andre oppdateres og ellers fungere som backup. Til sammenligning tar det jo ikke mange sekunder å oppdatere en app på nye smarttelefoner, om det designes rett burde det jo ikke ta lengre tid å oppdatere en funksjon i bilen - det burde egentlig ta kortere tid siden det kjøres på et veldig begrenset antall varianter av hardware.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA