Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har iPace noe mangler, som de fleste har "oversett"?

Startet av Disqusor, onsdag 08. august 2018, klokken 21:04

« forrige - neste »

Vind

Angående "selvkjørende", så har jeg akkurat kjørt en Tesla X på langkjøring og i kø, og jeg vil påstå at den faktisk ligger etter andre nyere biler som har "styreassistanse"

Tesla vingler litt, og i alle påkjøringer trekker den mot høyre, mens ellers legger den seg litt for langt til venstre etter min smak.  Opplevde at biler bak i venstre felt trodde jeg var på vei til å bytte fil.  Om man holder igjen i rattet så slås "selvkjøringen" av.  Følte meg rett og slett ikke så avslappet som i andre biler med styreassistanse.

Har de siste månedene kjørt nyeste Volvo V90, Mercedes E og BMW 5 Serie, som etter min mening har langt bedre opplevd styreassistanse enn Tesla.  De har også følere i rattet, så det holder å holde hendene løst på rattet, man må ikke holde svakt i mot som man må på Tesla.  Disse bilene benytter samme underleverandør som Jaguar på kamera, radar og programmvare, så tror vi kan forvente veldig lik bruk.  Som negativt mot disse løsningene er at de har litt høyere krav til veien enn det Tesla har for å slå på styreassistanse, alternativt at det på litt dårlig vei krever at det er en bil å følge.

Angående ladenettverk, som det tidligere er påpekt i andre tråder.  90% av kjøringen skjer mellom hjem og arbeid, hvor man lader fullt hver natt.  Det er sjeldent man trenger langkjøring og hurtiglading ute.  Og når man trenger det så er det såpass rask utbygging at jeg er ikke nervøs.  Det eneste er om man skal på ferietur, hvor man må sette av noen hundrelapper for hurtiglading, men en bedre og billigere bil en Tesla veier jo opp for det...  Tesla tar jo betalt, bare på en annen måte.

Det jeg basert på tester og egen observasjon vil savne/ irritere meg litt over hver dag er:
- Litt lite utsyn bakover, og ett litt puslete 360 graders ryggebilde (kan nok bli bedre med softwareoppgradering)
- kun 750 kg på hengerfeste
- Soltak som ikke kan åpnes (men positivt er takhøyde, og at det ikke noengang vil lekke...)

Det jeg vil glede meg over hver eneste dag er
- Kjøreglede
- Vanvittig gode seter
- Teknologi som fungerer
- Kvalitet

De to siste er jo fortsatt antagelser, men alt jeg har sett og lest underbygger at dette blir bra!


BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Counterpointer

Sitat fra: Disqusor på onsdag 08. august 2018, klokken 21:04
Pkt 2:
Free of Charge Network, er for si det som det er, er trolig det teslaeierne setter størst pris på, et forhold ikke eiere av Tesla vil skjønne innholdet av !
Sitat fra: Disqusor på onsdag 08. august 2018, klokken 22:46
Knut Aulie: Du sier noe om Tesla, mitt innlegg handler ikke om Tesla, jeg nevner IKKE Tesla,

..........Det du angir er 1000 % feil, ......
Du er tydeligvis like dårlig til å lese dine egne innlegg som du er i prosenter.

Har tatt vekk litt tekst i dine innlegg for å illustrere at du tar 100% feil, hverken mer eller mindre

Jeronan

#17
Sitat fra: mariowing på onsdag 08. august 2018, klokken 23:20
Sitat fra: gr på onsdag 08. august 2018, klokken 22:18
AJ82, vær så snill å ikke prøv å snu OTA på Tesla til noe negativt i en tråd som handler om i-Pace. På Tesla er det fantastisk. Noen ganger innfører det bugs, men det er i ni av ti tilfeller bare kjekt å få oppdateringer som faktisk gjør merkbare forandringer!

OTA på Tesla er den største svindel i moderne bilhistorie; det gjør at de ikke tester ordentlig og selger biler uten ferdig programvare (og i noen tilfeller uten programvare i det hele tatt) med lovnad om «snart» kommer ditt og datt.

I august 2014 kjøpte jeg en Model S som i følge reklamen (dette sto svart på hvitt på Tesla sine sider) «snart» selv skulle kjøre opp foran huset mitt om morgenen. Nå, fire år senere, har de byttet hele sensorsystemet og softwaren og lovnadene fra 2014 vil aldri bli noe av.

Model X ble levert uten regnsensor på vindusviskerne, dette kom med en OTA.

Model 3 ble levert med så dårlige bremser at Consumer Report slaktet bilen og dette ble rettet ved en OTA.

Jeg har stor tro på at Jaguar har testet bilene skikkelig slik at oppdateringene blir få og sjeldne. Det optimale er egentlig at den aldri får en OTA i det hele tatt.

The key difference here is, that Tesla's OTA updates are free for the lifetime of the car.

Other cars aren't bug free either! Without OTA capability you are forced to do it through service and pay for each software update!

With our last Volvo we started to get problems with the parking sensors. This was a software bug and would require a new software version for the parking sensors. I had to pay 1800 NOK for that! To fix a "bug" in their software! No parts were replaced, it was just a new software download!  :-1:
Volvo isn't the only one following these kind of archaic practices. It's pretty much standard practice in the dinosaur car industry!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Disqusor

#18
Siden Tesla også har blitt et tema her, ifht autonome egenskaper, så fant jeg denne for å avslutte debatten, her video
som demonstrere live kjøring, på smale veier, skikkelig heftige saker, og dette er for en innledende tidligere versjon, den som kommer snart, versjon 9.0 er på nivå Level 4 +

https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE

"It's an incredible job by Pete (Bannon) and his team to create this, the world's most advanced computer designed specifically for autonomous operation. And as a rough sort of whereas the current NVIDIA's hardware can do 200 frames a second, this is able to do over 2,000 frames a second and with full redundancy and fail-over. And it costs the same as our current hardware and we anticipate that this would have to be replaced, this replacement, which is why we made it easy to switch out the computer, and that's all that needs to be done. If we take out one computer and plug in the next. That's it."


PS: vi må anta at alle elbiler en gang i fremtiden vil få noenlunde like egenskaper, i fht autonome egenskaper, Prisen for slike løsninger krever enorm computerkraft, men fortvil ikke, prisene vil falle dramatisk !

iPace har gjort sine forberedelser allerede, de har avsatt 20000 iPace for UBER for uttesting (eller om det er snakk om et annet selskap er jeg usikker på).

Hårek

Software oppdatering er gratis i garantiperioden, normalt 5 år. Det er ganske uheldig at feil ikke blir oppdaget innen den tid.
Min BMW F11 fikk et lite problem med styringen, det ble løst med ny software under garanti. Det er utgitt hele 115 versjoner fra januar 2010 til mars 2017.
Det tar visstnok flere timer å kjøre full oppdatering via OBD kontakten, dermed ganske stiv pris. Vil tro OTA er noe som kommer også på ICE biler etterhvert, men bilindustiren er ganske konservativ.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

daktari

Sitat fra: Disqusor på torsdag 09. august 2018, klokken 16:13
Siden Tesla også har blitt et tema her, ifht autonome egenskaper, så fant jeg denne for å avslutte debatten, her video
som demonstrere live kjøring, på smale veier, skikkelig heftige saker, og dette er for en innledende tidligere versjon, den som kommer snart, versjon 9.0 er på nivå Level 4 +

https://www.youtube.com/watch?v=VG68SKoG7vE

PS: vi må anta at alle elbiler en gang i fremtiden vil få noenlunde like egenskaper, i fht autonome egenskaper, Prisen for slike løsninger krever enorm computerkraft, men fortvil ikke, prisene vil falle dramatisk !

iPace har gjort sine forberedelser allerede, de har avsatt 20000 iPace for UBER for uttesting (eller om det er snakk om et annet selskap er jeg usikker på).
Den videoen er dessverre fake, dvs. Tesla hadde rigget hele greia, og det var ikke FSD som kjørte den bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordlands

Sitat fra: Disqusor på torsdag 09. august 2018, klokken 16:13
Siden Tesla også har blitt et tema her
Jeg synes ikke det er overraskende når dine "spørsmål" i første post var identisk med topp 3 kjøpsargument jeg har observert for Tesla av Tesla-eiere utenom batterikapasitet og akselerasjon.

1. I-Pace med driver assist pack ligger så vidt jeg kan se på samme autonomi-nivå (2) som Tesla med autopilot, å kalle det "autopilot" og tilby automatisk filskifte på motorvei er ikke akkurat det som definerer autonom kjøring. (Det blir spennende å se om Tesla endelig kan møte noe av det de har lovet FSD-kundene med oppgradering til HW3.0.)
https://electrek.co/2018/08/08/tesla-autopilot-hardware-upgrade-free-with-full-self-driving-package/

2. Som andre nevner har nok alle Tesla-eierne allerede betalt en god slump for lading, det som betyr noe for I-Pace er om CCS-tilbyderne kommer med brukervennlige løsninger slik at betaling og ladestart skjer automatisk.

3. I-Pace har OTA, har ikke sett noe annet enn spekulasjoner om det omfatter alt eller hva som vil komme.

Sitat fra: Disqusor på onsdag 08. august 2018, klokken 22:10
Det siste i dag er at alle elbiler får en progresiv engangsavgift. Grensen er satt til fra og med 1600 kg. Elbilforenginen mener at hele elbil markedet vil kollapse !
Kilde? Har ikke sett noe om det etter at det ble lagt på is 22.nov i fjor.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Stikkkontakt

Tydeligvis har alle som har testet i-Pace oversett at den har så som så kjøreegenskaper. AutoCar mener ihvertfall at TMS har bedre "handling" i en sammenligning i siste nummer.

mariowing

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 09. august 2018, klokken 17:44
Tydeligvis har alle som har testet i-Pace oversett at den har så som så kjøreegenskaper. AutoCar mener ihvertfall at TMS har bedre "handling" i en sammenligning i siste nummer.

Ta en titt i tråden her med videoer fra ulike journalister og bloggere. Du skal se ganske mange av dem før du finner en som sier at bilen har dårlige kjøreegenskaper så det er ikke akkurat konsensus som AutoCar representrere med det synet.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Pilot

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 09. august 2018, klokken 17:44
Tydeligvis har alle som har testet i-Pace oversett at den har så som så kjøreegenskaper. AutoCar mener ihvertfall at TMS har bedre "handling" i en sammenligning i siste nummer.

"Happily, there is rather more to discuss when the road no longer runs straight – here, the I-Pace exists on a different plane to the Model S. The Tesla is quite grippy, but you are always aware of the car's mass, which makes it feel slightly cumbersome. Also, the steering is accurate enough, but too light and almost entirely devoid of feel. This is a car you guide from place to place and, with the response of its electric motors, it's a pretty rapid ground coverer. But fun? Not even close. I can see now why it was so important to do a car like the P100D, because it injects a degree of intrigue and entertainment this more modestly endowed Model S lacks entirely.

The I-Pace makes no such mistakes"

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/tesla-model-s-vs-jaguar-i-pace-ev-twin-test

daktari

Kjenner meg ikke igjen i at Teslaen er "no fun". Synes den er presis og gir bra tilbakemelding, og jeg tør ikke kjøre 130 i 50-soner (husk syklistene!) for å se når det slipper. God å kjøre rask med på ubrøyta veier også. Mao. reserver utover min komfortsone. Men Jaguaren er nok hakket over på rattfølelsen.

Eneste gangen jeg kunne dratt skikkelig på var Stryn/Geiranger i sommer, men da satt familien på og der 3/5 blir dårlige ganske fort..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Disqusor

Kan debatten fortsette med fokus på iPace ? Alt og det meste er p.t. ukjent "terreng", so far, det er en rekke ukjente faktorer som er uavklart. Til nå opplever jeg at alle vet alt om iPace. Når kommer iPace på veien ?

daktari

Kunder får dem om noen uker. Tålmodighet... mange har prøvekjørt, inkl. meg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på torsdag 09. august 2018, klokken 22:33
... mange har prøvekjørt, inkl. meg.
Og meg. Kjørte en 30-minutters runde på onsdag morgen så det er nå begrenset hva man får av inntrykk, hadde kanskje trodd at luftfjæringen var mykere satt opp i comfort-modus?
Må si at draget når man trykker til fra 70-80 faktisk var det som imponerte mest - kjentes nesten som forhjulene slet med festet...  :o
Ellers blir det jo fort gjentagelser av hva som her blitt sagt, filmet og skrevet i lang tid, den ligger utrolig flatt i sving med litt fart. HUD var veldig klar, har ikke annet å sammenligne den med enn en E-klasse jeg testet i fjor og syntes denne var mer lyssterk enn på MB'n.

Dårlig utsikt bakover, latterlig lite bilde på ryggekameraet men sidekameraene foran ser jeg nytte i når man skal ut i et uoversiktlig kryss, de utnyttet skjermen bedre.

turfsurf

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 09. august 2018, klokken 07:36
Autonomi er langt unna. Og Tesla ligger milevis etter konkurrentene på dette området. Alle de flinke folkene har sluttet
Hva med å slutte å slenge ut vås. Pete Bannon og Andrej Karpathy er noen av de mest kvalifiserte innenfor området.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA