Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støynivå?

Startet av Bjoris, onsdag 08. august 2018, klokken 11:23

« forrige - neste »

Zuexi

Rekk opp handa de som har schuko i bilen idag!

Ser på det som helt uproblematisk at FE ikke får stikkontakt i baksete.

02jan

Har faktisk 220v shuko inne  i min 21 år gamle audi (+ fravær av hjulstøy, hengerfeste ,4x4, batterilader og automatisk styring av motor og coupevarmer, men ingen app).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Joltus

Behold den du! Sikkert dritbra!

02jan

Takk for den.

Shuko i bil betyr lite, helt andre egenskaper min reservasjon av eniro er basert på, noen funksjoner er fortsatt uavklart vil komme på de tidlige utgave.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Joltus

Den som evt på død og pine skal ha 230v i bilen sin kan med letthet fikse dette selv.

Men så har folk sett en video av at i Korea har de dette og dermed er det krise hvis det ikke kommer hit....

Bjoris

Det er vel neppe krise for noen, bare det at en blir litt lei av all ventetiden og da blir slikt fokus, i mangel på andre ting (bilen);)

AppleKnocker

Nå er tråden snart så langt off topic at tittelen begynner å gi mening igjen...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Olemann

Det kan være at off topic her er spot on.  Alle som har brukt invertere på solstrøm vet at slike støyer, vifte....om de er over et par hundre watt i alle fall.
SÅ; støyer 240V Schuko uttaket, det var vel kanskje tema, da....... ;)

Forøvrig så vet også alle som både har inverter og familiemedlemmer som ikke kan Ohms lov, og det er jo noen det, at man må ha godt med sikringer på lager.

Selv klippet jeg av varmetråden på familiens hårføner etter et antall misbruk av 240 V inverter.....

Konklusjon; Kia bør bruke tid og krefter på app og hengerfeste og la inverteren seile sin egen sjø....


Cral

Sitat fra: Olemann på fredag 12. oktober 2018, klokken 17:02
Konklusjon; Kia bør bruke tid og krefter på app og hengerfeste og la inverteren seile sin egen sjø....

App vet vi at ikke kommer en gang.
Tilhengerfeste sier de siste ryktene at ikke kommer med en gang, og Kia sier at de ikke vet om det kan ettermonteres om det kommer senere.

Inverteren er klar, den finnes, men Kia Norge har bestemt at den ikke kommer i FE utgaven.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Cral

I og med at det var eurolansering av bilen i Paris, med 220V uttak for baksetene på bilen som var utstilt der, så er jeg rimelig sikker på at den er klar.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

02jan

For å svare TS og kun spekulere så tror jeg at det ikke er rett å sammenligne niro pehv med eNiro. 
Eniro har ikke stempelmotor, men kompakt elmotor, eniro har ikke eksosanlegg , som både kan gi resonans og gir lyd ur fra lyd/eksospotte.

Eniro har noe anneledes løsning i gulv mot vei, dvs stor batteripakke med tilhørende isolasjon og plater for aerodynamikk.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

AppleKnocker

VG og dinside.no påstår nå at støynivå er av de bedre/bra, men fortsatt merknader om at det er støy på grov asfalt.

Har de kjørt bilen i Norge? Her finnes det vel bare grov asfalt.

Kia har jo påstått at det skal være bedre støyisolering i e-Niro vs PHEV. Har litt sånn "tror det når jeg hører det" holdning, men kanskje de har rett...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Og Kiabjørn klager over støyen i 90 km/t i sin vintertest i går.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

EV-FTW

Så nå TeslaBjørn sin vintertest. Og er litt sjokket over støynivå i bilen. Det var slitsomt å høre på, og i tunell skulle man nesten tro han kjørte med vinduene åpne, så mye støy man hørte fra bilene som tok forbi, og resonans i tunellen.
Kan være filmen lurer meg, men hadde ikke holdt ut lenge i en så bråkebøtte av en bil.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trond.m

#89
Tror ikke støynivå i en tunnel er så mye å legge vekt på, men det er klart at en e-tron med akustikk-glass vil være en helt annen opplevelse. Kan godta støy i noen tunneler for 400.000 kr  ;). Støy i kombinasjon med grov asfalt og høy hastighet (90+) kan jeg også leve med, da nesten all min kjøring er lokal + landeveiskjøring 60-80 km/t.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA