Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OVMS support?

Startet av svingen, onsdag 08. august 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

TiPe

Hej goev.
Kul att du har fått igång OVMS mot e-niro. Har själv en e-niro och en OVMS 3.1 har väntat på att du skall börja utveckla. Kan man använda KIA Soul's PID'ar, vad jag förstår så är de ganska lika? Annars får jag vänta tills du fått fram något.  :)
Kia eNiro Advance plus 2019

Zuexi

Er dette noe "mannen i gata" kan få til eller må en være ingeniør, programmerer e.l?

Elbilbjorn

Rått goev!  :+1:  :D

Har du mulighet til å gi mannen i gata med noe teknisk kompetanse en liten oppskrift på hva slags utstyr man trenger og hvordan man setter det opp?

ProsjektX

Har du testet om det er mulig å starte klimaanlegget, når bilen er låst og slått av?
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

goev

Sitat fra: TiPe på tirsdag 26. februar 2019, klokken 17:22
Kan man använda KIA Soul's PID'ar, vad jag förstår så är de ganska lika? Annars får jag vänta tills du fått fram något.  :)
Det er noen likhetstrekk, men det er ikke nok til at OVMS vil fungerer med Soul-modulen.

Sitat fra: Zuexi på tirsdag 26. februar 2019, klokken 19:22
Er dette noe "mannen i gata" kan få til eller må en være ingeniør, programmerer e.l?
Det jeg gjør er nok ikke for mannen i gata, men når jeg er ferdig så er det mest plug and play. Man må opprette en profil på en av de to offentlige OVMS-serverene og så sette opp OVMS-modulen, men det gjøres i web-grensesnitt og er begynt å bli ganske så bra.

Sitat fra: Elbilbjorn på tirsdag 26. februar 2019, klokken 19:31
Har du mulighet til å gi mannen i gata med noe teknisk kompetanse en liten oppskrift på hva slags utstyr man trenger og hvordan man setter det opp?
Gå inn på Fasttech.com. Bestill følgende (søk på OVMS i søkefeltet hos Fasttech):
1) OVSM V3.1 EU-versjonen
2) ODB-II-kabel til OVMS. Velg høyre eller venstre, avhengig av hvor du vil plassere OVMS i bilen.
3) GSM-antenne
4) GPS-antenne
Det følger med et SIM-kort som kan brukes, men jeg har tegnet abonnement hos Telipol. Datamengden er ganske liten, så 300MB i måneden skulle være plenty!

Oppsett gjøres ved å følge https://docs.google.com/document/d/16JrXR7rybp-18DrEoeh1rg6GqQT_jVBvhaXh2oEWRHw/edit

Men, det er nok ennå en stund til e-Niro-koden er klar. Den slutter bl.a. å virke etter noen timer, og så poller den hele tiden så jeg må logge litt hvor mye den trekker fra 12V-batteriet når bilen er av. I tillegg mangler jeg noen "essensielle" data.

Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 26. februar 2019, klokken 20:59
Har du testet om det er mulig å starte klimaanlegget, når bilen er låst og slått av?
Jeg har ikke funnet noen måte å gjøre det på ennå, dessverre :-(

Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

TiPe

#35
Hoppas att ni i Norge har bättre leveranser från Kina än vi har i Sverige.
Beställde från Fasttech 27/12 -18 med expressfrakt, varorna kom till Sverige 30/12.
Eftersom jag glömde beställa OBD kabeln tillsammans med OVMS V3 så blev det 2 st paket.
Fick paketet med OVMS 22/2 från Postnord med ett tillägg på 120 SEK för moms och hantering.
De hade då legat hos Postnord i nästan 2 Månader!!
Paketet med kabeln kom igår 27/2 från Postnord med en avgift på 275 SEK ingen moms enbart hantering!! Eftersom jag blir så arg på Postnord så låter jag bli att hämta paketet med kabeln, så de får istället skicka tillbaka den till Kina.
Kabeln är bara värd $12, så jag köper en kabel i Sverige och löder ihop den själv istället.
Hoppas ni har sluppit/slipper Postnord, vad jag förstår så kommer Postnord införa liknande regler i Danmark på paket från Kina. :(
Kia eNiro Advance plus 2019

TB

Mange pakker som sendes fra Kina til Norge har oppgitt for lav verdi. Dermed kommer den under den momsfrie grensa på 350 - og uten krav om moms innkreves heller ikke noe gebyr.

Den momsfrie grensa på 350 kroner i Norge er varslet fjernet fra 1. januar 2020
https://www.dinside.no/okonomi/na-forsvinner-350-kronersgrensa/70481327
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

goev

#37
En liten teaser:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

TiPe

Kia eNiro Advance plus 2019

svingen

Det  her er veldig bra @goev har brukt OVMS i 5 år på i-miev og det er genialt.
og bare vite hvo mange % man har er veldig kjekt (spesielt på hurtiglading) tipp topp tommel opp :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Kan skrive under på at OVMS har vore nyttig, spesielt på en kortrekkevidde bil som trillingene.
Det var forumbruker testO som laget OVMS støtte for disse bilene, og flott å se at det bygges støtte for nye modeller som nå kommer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elbilbjorn

Sitat fra: goev på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:14

Sitat fra: Elbilbjorn på tirsdag 26. februar 2019, klokken 19:31
Har du mulighet til å gi mannen i gata med noe teknisk kompetanse en liten oppskrift på hva slags utstyr man trenger og hvordan man setter det opp?
Gå inn på Fasttech.com. Bestill følgende (søk på OVMS i søkefeltet hos Fasttech):
1) OVSM V3.1 EU-versjonen
2) ODB-II-kabel til OVMS. Velg høyre eller venstre, avhengig av hvor du vil plassere OVMS i bilen.
3) GSM-antenne
4) GPS-antenne
Det følger med et SIM-kort som kan brukes, men jeg har tegnet abonnement hos Telipol. Datamengden er ganske liten, så 300MB i måneden skulle være plenty!

Oppsett gjøres ved å følge https://docs.google.com/document/d/16JrXR7rybp-18DrEoeh1rg6GqQT_jVBvhaXh2oEWRHw/edit

Men, det er nok ennå en stund til e-Niro-koden er klar. Den slutter bl.a. å virke etter noen timer, og så poller den hele tiden så jeg må logge litt hvor mye den trekker fra 12V-batteriet når bilen er av. I tillegg mangler jeg noen "essensielle" data.

Strålende oppskrift Goev! Sikkert smart å bestille når koden er klar da?

goev

Sitat fra: Elbilbjorn på fredag 22. mars 2019, klokken 10:23
Strålende oppskrift Goev! Sikkert smart å bestille når koden er klar da?

Takk for det! Det er nok ikke noe poeng i å bestille riktig ennå, men jeg tror jeg skal ha noe klart før påske. Håper jeg i alle fall. Jeg var litt uheldig med min OVMS, så jeg venter på et nytt hovedkort til den. Har vært uten i et par-tre uker nå, så testingen har stoppet opp litt. Men jeg og en østerriker, som heter Alex (AlKl NoFx), har jobbet med å finne de manglende dataene i mellomtiden. Vi har begge brukt såpass mye tid på dette at begge konene våre har lurt på om de burde være sjalu på bilene  :)

Så nå ser det forøvrig ut som at det er kun to ting som "mangler" før vi har en versjon som er på nivå med OVMS til Soulen. Det ene er at jeg ikke har funnet ut hvordan jeg kan lese av gjenstående rekkevidde, og det andre er at ladetiden som vises i OVMS avviker mer i forhold til det bilen viser enn jeg hadde håpet. Ellers skal alt annet være på plass. I teorien da det meste ennå er utestet.

Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Destroyer8000

He Goev följer denna tråd med spänning. Önskar jag kunde hjälpa till att driva på utvecklingen men har inga verktyg för CAN-bus sniffande eller erfarenhet av det, däremot annan mjukvaruutveckling. Har kört E-Niro i drygt en vecka nu, från att haft e-Golf innan.

Har ni kommit tillrätta med att starta klimatanläggningen med bilen låst och avstängd?

goev

Sitat fra: Destroyer8000 på søndag 24. mars 2019, klokken 18:08
Har ni kommit tillrätta med att starta klimatanläggningen med bilen låst och avstängd?
Nei, og jeg tror ikke det kommer. Jeg har ikke nok informasjon nå til å klare noe slikt pr. i dag. Dessverre.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA