Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OVMS support?

Startet av svingen, onsdag 08. august 2018, klokken 10:57

« forrige - neste »

lirekassa

Veldig enig, men mye kan skje før du får bilen da 30xx  ;)

Øyvind.h

Sitat fra: Vedkaris på mandag 13. august 2018, klokken 15:16
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. august 2018, klokken 11:42
Wtf? Ingen appstøtte? Hva i alle dager er det Kia driver med?

Jeg er helt seriøs når jeg skriver at jeg faktisk står over denne bilen pga dette (kønummer30XX). Å ikke kunne slå på varmen i bilen 30 minutter før jeg skal ut av døren om vinteren, slik jeg kan med en 5 år gammel Leaf, er faktisk en deal-breaker.

Regner med jeg tar ut bilen uansett pga pris og etterspørsel, men bare tanken på å måtte skrape is på vinteren tar meg tilbake til et problem jeg stort sett har vært forskånet for siden 2008.

Det å se ladestatus (eks feil på ladekabel, feil ved hurtiglading etc), klima og låse opp/igjen er egentlig et absolutt minimum nå i 2018. Fyrer av en e-post til Kia og spør om de vet noe mer der.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

torlie

Antar det vil være en knapp på nøkkelen man kan trykke på for å starte forvarming.

Det er denne jeg bruker til Renault Zoe, appen prøvde jeg første ukene men ga opp siden.

Skal vel greie meg uten app på Kia også:)

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Thorbjørn Hellehaven

Hvis det blir mulig å starte forvarming med fjernkontroll/nøkkel, så løser det ganske mye, men tror jeg vil gil  OVMS en sjanse.

Pit

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 13. august 2018, klokken 17:51
Hvis det blir mulig å starte forvarming med fjernkontroll/nøkkel, så løser det ganske mye, men tror jeg vil gil  OVMS en sjanse.
Enig med dette. Etter 4 år i i3 så bruker jeg mye oftere nøkkelen/fjernkontrollen for å starte forvarming enn appen.
Samme når jeg f.eks har glemt å ta igjen soltaket og eller vinduer. Raskere og enklere å bruke nøkkelen.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

hma

#20
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 13. august 2018, klokken 17:51
Hvis det blir mulig å starte forvarming med fjernkontroll/nøkkel, så løser det ganske mye, men tror jeg vil gil  OVMS en sjanse.
Jeg ville ikke hatt for store forventninger til at det kan løses i OVMS.
Mulig bruker 'goev', som har skrevet plugin til Kia Soul har fått det til der(?).

Det er i utgangspunktet to ganske ulike operasjoner, det å lese (tolke + oversette) tilgjengelige hex-data fra CAN-bussen i bilen (SOC, batterispenning, etc), sammenlignet med å skrive/sende kontrolldata til CAN-bussen.

Skal man fjernstarte varme/kjøling kreves det en serie med operasjoner, slik som.:
- Sjekk av ladetilstand
- Sjekk tilstand på "tenning"
- Tilkobling av batteriets hovedkontaktor
- Start kupévifte
- Sjekk og monitorering av temperatur
- Tidskontroll (max minutter tilkoblet).

Jeg gjetter meg til at det som er vanlig for slik kontroll er at biler med mulighet for fjernstart av varme/kjøling har en egen (HW/SW?)modul som hånderer dette.
På Th!nk laget jeg et eget interface via OVMS-appen for å styre en analog utgang på modulen. Den kunne jeg igjen bruke til å starte en Webasto-varmer. I tillegg måtte jeg lage en del logikk for oppstart av kupévifta (med tenning av) og disabling av den elektriske varmekolben.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

goev

Det er som hma skriver, at å starte forvarming av bilen eller starte og stoppe lading krever kompliserte sekvenser av operasjoner. Operasjoner som jeg ikke kjenner til og som man ikke kan gjette seg fram til. Disse foregår i hovedsak på "innsiden" av de CAN-bussene vi har tilgjengelig på OBD-II-porten. Enten internt i de forskjellige enhetene, eller på en annen CAN-bus.

Telemetri-enheten i amerikanske biler er kun koblet til de to bussene vi har på OBD-II-porten, og den lar UVO-Appen styre forvarmingen. D.v.s. at det burde være mulig fra OVMS også, men jeg har ennå ikke funnet en med amerikansk bil som har logget CAN-bussene under disse operasjonene. 

Jeg kan i dag slå av og på div. rele og mindre funksjoner, og kan med dette vekke opp deler av bilen for å få tak i informasjon som f.eks. låsestatus. Jeg kan bl.a. slå på kupevifte, (tilsynelatende) slå på PTC-varmeren og lade-rele og slikt, men jeg tør ikke bygge dette inn i OVMS da jeg ikke har kontroll på hva som skjer om man gjør dette i feil rekkefølge, glemmer en operasjone eller ikke får bilen tilbake i normal status. Hva om varmeren blir stående på og viften slås av?

Inntil vi får tak i noen som kan logge trafikken mellom UVO-enheten og resten av bilen, så er vi litt stukk på Kia Soul EV, og det vil kanskje også gjelde Niro.

Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

svingen

Noen som har fått testa på en Niro er hos forhandler så er vel fritt frem :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

goev

Har bare fått prøvesittet bilen hos forhandler. Nå er forørvig OVMS-enheten min ubrukelig for øyeblikket da den  verken vil lese eller skrive innstillingene fra SD-kortet p.g.a. feil i et tredjeparts bibliotek. Tror det er ordnet i de siste oppdateringene i GITHUB, men jeg har ikke hatt tid / ork til å holde på med dette på lenge.
Jeg vil få bil på båt nummer to, men er usikker på om jeg skal vente på hengerfeste eller ei.

Er det noen andre her som får bil snart og som kan hjelpe til med OVMS? Man bør helst ha utstyr for å kjøre logging av can-bussene. Billige bluetooth-dongler holder mest sannsynlig ikke mål. Selv bruker jeg denne: https://www.fischl.de/usbtin/
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

svingen

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 13. august 2018, klokken 17:51
Hvis det blir mulig å starte forvarming med fjernkontroll/nøkkel, så løser det ganske mye, men tror jeg vil gil  OVMS en sjanse.

Var hos forhandler og prøvekjørte men glemte å sjekke det her kom de med mulighet får de på fjernkontrollen? Og hva er rekkevidden?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

goev

Da har vi fått vår bil og ny OVMS-enhet er bestilt  :D

Jeg har allerede startet på e-Niro-støtten basert på det jeg kunne finne av info om e-Niro og Hyundai Kona. Disse er basert på et felles sett med komponenter så veldig mye er likt. Vil tro det samme vil gjelde for neste Soul, neste Ioniq og kommende elbiler fra disse to produsentene.

Jeg tror forøvrig ikke jeg klarer å utføre kommandoer som låse opp og igjen dørene (med det første i alle fall), men jeg tror jeg relativt enkelt skal kunne få tak i ladestatus, cellespenninger, temperaturer og slikt.
Selv om appen ikke kan starte forvarming og slikt, så er det overraskende nyttig å kunne sjekke ladestatus uten å være nær bilen, og det er kjekt å kunne se posisjon på bilen når fruen er ute og kjører  :P.

Etterhvert når det kommer biler med APP, så kan vi kanskje klare å se hvilke meldinger som går på CAN-bussen og lage tilsvarende funksjonalitet til biler uten offisiell APP v.h.a. OVMS. Kanskje vi kan få hjelp av noen som bor i land hvor de allerede har APP når e-Niro kommer i de markedene? Jeg lever i håpet :)

Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

lirekassa

Det er nok appstøtte før du får bilen din med det kønummeret uansett, så ville ikke latt det være dealbreakeren, hadde jeg vært deg.

Elbilbjorn

Sitat fra: goev på fredag 08. februar 2019, klokken 13:01
...

Spennende Goev! Har du funnet ut noe mer etter at du har hatt bilen noen dager?

goev

Sitat fra: Elbilbjorn på mandag 11. februar 2019, klokken 10:30
Spennende Goev! Har du funnet ut noe mer etter at du har hatt bilen noen dager?

Hehe! Nei, det har blitt mest kosekjøring når jeg har vært i bilen. Jeg har ikke fått den nye OVMS-modulen ennå, så det skjer ikke noe før den kommet.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

goev

Liten oppdatering ang. OVMS og e-Niro.

Jeg har fått opp OVMS og veldig mye er på plass av informasjon, men e-Niro er laget slik at den ikke deler noe informasjon på can-bussen på OBD2-porten, så det er litt vanskeligere å finne ut på hvilke PID-er de forskjellige dataene ligger. Vi må aktivt spørre bilen om data.
Men uansett, så er det nesten brukbart slik det er nå.
Bildet er av en Opel Ampera, men det er fordi jeg ikke har lagt inn bilder av e-Niroen ennå. Men dataene kommer fra e-Niro-en min.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA