Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan demontere støtfanger bak Leaf 2013

Startet av teralv, fredag 17. august 2018, klokken 15:49

« forrige - neste »

teralv

Forsøkt google og youtube, men ble ikke klokere.

Skulle hatt av støtfangeren bak på min Leaf for lakking. Noen som vet om det er vanskelig?
Finner ingen info og bilder om hvordan det skal demonteres. Er det vanskelig, og må mye demonteres (innerskjermer etc) for å komme til skuer ?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

TorC

Bakfangeren er enkelere enn fremfangeren. Det er samme prinsipp for montering av begge.

Finn en video om demontering av fangeren foran, så har du prinsippet for demontering av bakfangeren. Evt. finn Workshop manual og les i den.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

teralv

Takk for svar TorC.

Jeg var nok litt rask med å gå ut på forum angående denne saken. Har alltid innbillet meg at det var mye styr å demontere støtfangere.

Det gikk meget greit med bakfanger. To skruer oppe ved bakluke, to skruer ved hjulbuen, og 8-10 stk muttere  under + 2 plastklips!

Må innrømme at jeg er skuffet over tillstand på bolter og klips nede. Det var så rustent at to bolter knakk ved demontering. Legger ved et par bilder.

I tillegg mye rust på beslag som holder skiltlysene.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

TorC

Festene er faktisk skandaløst dårlige. Jeg har klart å dra av flere av dem fordi de skruene var rustet fast. Har måtte bruke gipsskruer for å feste underflaten til frontfangeren.... Ekstremt irriterende.

Det som faktisk er det mest irriterende er at disse med fordel kunne vært i plast slik det er mange andre steder på bilen. Ikke bare ruster ikke plast, men det er også lettere i vekt. Ikke det at det er veldig mange gram det er snakk om, men bilen er jo tung nok som den er. Det er samme greia på mye av interiøret. Der kunne man med fordel brukt plast for spare vekt. Noen hundre slike skruer veier jo litt.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Limodriver

Nå er jeg kritisk til Nissan og synes det er i overkant billige løsninger en del steder selv om det stort sett funker. Men, denne typen løsninger er dessverre regelen heller enn unntaket også på tyske premiumbiler og for den saks svenske biler der det etter noen år i fukt og salt er klønete å demontere og remontere.

Moralen må være å selge kjerra etter 3 maks 4 år. Da har du eid bilen i glansdagene og andre kan få slite med  biler som blir eldre og får behov for reparasjoner. Det gjør vondt bare en dag når du tar verditapet, men verkstedregningeng kommer i ny og ne på eldre biler selv om de i sum somregel blir lavere pr år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA