Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva bestemmer service-intervall'er på i3?

Startet av Pit, mandag 06. august 2018, klokken 14:36

« forrige - neste »

Pit

Hei
Har kommet i en liten skvis med verksted om utgått serviceavatale osv. I den anledning blir det påstått fra BMW at i3 har intervaller på 2 år eller ved et visst antall km/behov (biler overvåker og gir beskjed når det trengs service alt avhengig av kjøremønster osv.) Jeg mener bestemt at i3 (BEV) kun har 2 års intervaller og ingen km basert på kjøremønster etc slik fossil BMW'er har. Tar jeg feil? Er det noen her som har fått opp serviceindikator eller info som viser at tid til neste service er kortere enn 2 år fra forrige?
(Min er en 2014 modell 60ah. Mulig det er skjedd endringer på senere modeller)
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

JorgenM

Fra US i3 manual:

- The maintenance requirements for your vehicle are determined dynamically by the Condition Based Service (CBS) system. (...). The completion of certain subsequent maintenance items or services, as required to properly maintain your vehicle, will be specified at intervals computed by the BMW Condition Based Service system as follows:

The Brake Fluid Service must be performed when required as indicated by the following as applicable:
- The specified CBS service counter interval
- The time interval (the first occurrence based on the vehicle's production date)


Jeg tipper bilen sier fra hvis service blir nødvendig, ellers holder den seg til 2 års intervaller hvis ingen varsler dukker opp tidligere?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Klykken

Stemmer som JorgenM sier. Behovsbasert eller hvert andre år.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

rth

Vi kjører ca 30K i året. Bilen har nå straks rundet 50K, og fortsatt så sier bilen at service/bremser skal skje i oktober 2018. (Bilen er registrert Oktober 2016).

For meg så virker serviceavtaler med KM-begrensing som noe som henger igjen fra fosilvariantene. Langkjøring eller bykjøring. Hva betyr det for en EL-bil? Det er jo bremsevæske og filtre som byttes. Med vår kjørelengde så blir plutselig ikke serviceavtaler så interessant etter den første. Vi hindres av påløpte KM.

Orbit

Sitat fra: rth på tirsdag 07. august 2018, klokken 10:15
For meg så virker serviceavtaler med KM-begrensing som noe som henger igjen fra fosilvariantene.

/OffTopic:
BMW sine fossiler har serviceintervall etter antall liter drivstoff som er brukt, ikke km. Antall liter varierer noe med modell, men min gamle 5-serie hadde 2600 liter bensin mellom hver service. Så med tung høyrefot eller mange kaldstarter (hvor det kjøres inn ekstra bensin for å få opp temperaturen fort) ble serviceintervall ned mot 20.000 km eller under, mens pen langkjøring ender på ca 30.000 km.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pit

Sitat fra: rth på tirsdag 07. august 2018, klokken 10:15
Vi kjører ca 30K i året. Bilen har nå straks rundet 50K, og fortsatt så sier bilen at service/bremser skal skje i oktober 2018. (Bilen er registrert Oktober 2016).

For meg så virker serviceavtaler med KM-begrensing som noe som henger igjen fra fosilvariantene. Langkjøring eller bykjøring. Hva betyr det for en EL-bil? Det er jo bremsevæske og filtre som byttes. Med vår kjørelengde så blir plutselig ikke serviceavtaler så interessant etter den første. Vi hindres av påløpte KM.
Det er akkurat dette jeg også opplever nå. Bilen har akkurat passert 100'km og jeg har bare hatt en service tidligere (etter 2 år). Nå ber bilen om ny service (etter nøyaktig 4 år), og jeg som altså hele tiden har hatt forståelsen av at 2 service'r var inkludert i en 5 års service avtale, føler meg litt lurt.
Jeg mener bestemt at selger oppgav dette i sin tid.
Det er derfor jeg altså spør om noen andre her har opplevd kortere servicebehov enn 2 år på bilen.
Hvis det er slik at det kun er 2 års intervaller som er programmert inn på i3 serviceindikator, så mener jeg km begrensing på en serviceavtale på i3 ikke gir mening.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Orbit

Serviceavtalen har innebygd en maks-grense for antall km, selv om dette ikke har noe med når bilen selv varsler om service. Er den overskredet, kan verkstedet komme unna med at du er utenfor serviceavtalen (.....selv om jeg vil si det er smålig av verkstedet å stå på dette dersom du bare er marginalt over).

Merk at du kan utvide antall km på websidene mot et pristillegg. Sånn sett kan du komme deg innenfor igjen.....men kanskje problematisk dersom verkstedet vet at du allerede er over på km. Her er prisen for utvidelse fra min avtale på 5år / 60.000 km. Du er vel på den markerte 60 mnd /100kkm, og må derfor kjøpe deg opp til 72/120 eller 96/160.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Service består av mer enn bremsevæske og filter skift. Alt av slitedeler skal sjekkes og gjerne ny programvare med mer. Der er vel og aircondition og batteri kjøling som sjekkes. Selv om motoren er enklere er det fortsatt en bil...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

rth

Sitat fra: Pit på tirsdag 07. august 2018, klokken 14:51

Det er akkurat dette jeg også opplever nå. Bilen har akkurat passert 100'km og jeg har bare hatt en service tidligere (etter 2 år). Nå ber bilen om ny service (etter nøyaktig 4 år), og jeg som altså hele tiden har hatt forståelsen av at 2 service'r var inkludert i en 5 års service avtale, føler meg litt lurt.
Jeg mener bestemt at selger oppgav dette i sin tid.
Det er derfor jeg altså spør om noen andre her har opplevd kortere servicebehov enn 2 år på bilen.
Hvis det er slik at det kun er 2 års intervaller som er programmert inn på i3 serviceindikator, så mener jeg km begrensing på en serviceavtale på i3 ikke gir mening.

Jeg har lurt på det samme selv, og får gjøre noen vurderinger ved første service i oktober. På vår 1-serie har 10 år 150K vært gull. Men på i3 så synes jeg ikke avtalene er gode om man kjører langt i året.

1317142119

Jeg forstår ikke serviceintervallene til i3 i det hele tatt. Det er umulig å kjøpe en serviceavtale hvis bilen kan finne på å mene den skal ha service etter en helt tilfeldig kjørelengde som baserer seg på ukjente variabler knyttet til kjørestil ... Hvilken apekatt fant på det tullet? Enten må det være bestemt på km, eller så kan de drite i km.

Hvis service i utgangspunktet er noe som skal skje hvert 2. år, så er det meningsløst å selge serviceavtaler på 3 år. Siden BMW selger dette til i3, så må det være noe de ikke opplyser oss om (eventuelt at BMW forsøker å lure oss til å betale mer for 3 år service som i praksis bare er 1 service på i3). Når prisdifferansen på 36 mnd (og 48 mnd) med hhv. 40 000 km og 100 000 km er snaue 400 kroner, så er det naturlig å anta at servicene i utgangpunktet er identiske. Man får i hvert fall ikke mange deler eller verkstedtimer for de 400 kronene det koster å kjøre 60 000 km lenger på 3 år.

Snart-i3

Service er kun hvert annet år på i3, uavhengig av km. Det er derfor rart at de har med km-begrensning i avtalene sine, og ikke bare 4-6-8-10 år, men slik er det. Trolig en arv fra biler med motorolje.

Jeg passerte 100 000 km før 2. ettersyn, og utvidet avtalen min fra 5 år/100' km til 8 år/160' km. Det var billigere enn å kjøpe kun ett ettersyn, og regner med å få ett ettersyn til i prisen. Det vil si at når bilen er 8 år og har gått over 200' km (og skal ha nytt ettersyn) har jeg kun brukt 10 000 på ettersyn (egentlig 5000 siden jeg fikk første pakka gratis pga lang leveringstid). Dette må være en akseptabel pris.

Jeg kommer til å bytte pollenfilter selv mellom ettersynene, da 55' km er for langt på ett filter. I tillegg byttet jeg alle skiver/klosser på rett over 100' km.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Pit

En liten update på dette fra trådstarter:
BMW var greie og ordnet opp for meg :-) De gjorde nok ikke en god nok jobb med info når jeg betalte 5 års avtalen ved første service da bilen på det tidspunktet hadde gått nesten 60k'.
Bra å se at de så det urimelige i dette nå (etter litt diskusjon), og ordnet opp!. Kudos til BMW denne gangen! :+1:

BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA