Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp! Vi skal kjøpe vår første elbil

Startet av Håvar, mandag 06. august 2018, klokken 08:58

« forrige - neste »

Håvar

Hei :)
Endelig har vi tatt til fornuft og bestemt oss for å bytte ut vår begredelige i10 med en elbil. Vi har satt et tak på 220 000,-. Det 2-3 år gammel bil av "forrige generasjon" og i praksis ca 150 km rekkevidde. Valget falt på e-Golf. Etter å ha prøvd de forskjellige alternativene fant jeg raskt ut at mine 198 cm aldri finner noen god sittestilling i Leaf (utrolig at lengdejustering av ratt ikke er standard på alle biler) og bagasjerommet i Soul blir for lite. Ioniq er fremdeles for dyr, og B-klassen er uaktuell på grunn av manglende hurtiglading. Ellers ville nok den seilet opp som favoritt. Har jeg oversett noen opplagte alternativer?

Dere som har/ har hatt e-Golf, er det noe spesielt jeg bør være obs på? De eneste kriteriene jeg har satt til ekstrautstyr er varmepumpe, adaptiv cruisecontrol og original DAB+. Noe mer som bør være med?

På forhånd takk, jeg gleder meg til å bli elbilist  :D
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Vollis47

Selv om jeg ikke har Golf selv, tror jeg nok du gjør et godt valg. Forutsatt at du har lademuligheter hjemme eller på jobb er jeg trygg på at du kommer til å like å være elbilist og ikke angre på det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Jeronan

You could try a BMW i3 as well.  I myself I am almost 1.93m myself and have more than enough room to sit in our BMW i3 with plenty headroom left.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Håvar

Takk, ja jeg tror det blir bra! Har fått ladestasjoner i borettslaget, så hjemmelading er ikke noe problem.

Jeronan, I'm not worried about legroom, but in a short time we may need Å stroller so I have certain requirements for baggage room as well. I'm afraid the i3 might be one size down compared to what I need. Maybe your experiences tells the opposite?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Roy Aasen


Hrklev

#5
Får greit plass til vogna som vi har baki i3'en vår ihvertfall. Men blir jo ikke plass til så mye annet. Det tror jeg ikke det blir i golfen heller forsåvidt... Var veldig i tvil om i3 vs golf selv. Golfen syns jeg hadde bedre sittestilling (med skinnsetene vel og merke), og større bagasjeplass da. Alle andre av mine kriterier var i favør i3.

Edit: glemte å skrive, men kom vel ganske bra grem: prøv golf med og uten skinnseter. Det er mer enn bare skinnet som er forskjellen tror jeg, jeg innbiller meg ihvertfall at jeg satt mye bedre i skinnsetene :)

sylwester

#6
Må huske å ta med buffer og vinter i beregningen når du skal velge bil. Før syns jeg man aldri brude ha mer enn 40% av NEDC, evt 60% av WLTP.

Forrige generajon eGolf hadde vel 190km NEDC =>76km reelt på vinteren med marginer og høyde for kapasitetstap. Du kommer nok ikke 150km uten å bruke 3 timer på det med ideelt vær slik at du kjører med alt av.

Ta f.eks. meg. Jeg trenger å reise 53km mellom ladinger. Min tommelfingerregel dikterer jeg tenger minst 88km WLTP eller 133km NEDC. Min 2012 har 177km NEDC så den klarer dette med gode marginer selv på vinteren fremdeles. Reel rekkevidde på vinteren er ganske nære 70km idag.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

EasyCure

E-golf er et bra valg det. Vi har hatt vår i snart ett år og er veldig fornøyde, selv om vi kommer til å se etter ny i nær fremtid. Det er vår eneste bil. Du kan regne med ca 8 mil på de verste og kaldeste vinterdagene, og ca 15-16 på sommeren med noe forsiktig kjøring.

Varmepumpe er ganske viktig på vinteren med denne, da rekkevidden allerede er begrenset. Derfor bør du holde deg unna bruktimporterte. De mangler. Når det gjelder setene, så gikk jeg for skinn, de ser bedre ut synes jeg og man sitter godt i dem. God sidestøtte. Det er mange som har klagd på stoffsetene på denne modellen. De blir veldig fort flekkete og skjoldete.

Er det viktig med bra lyd, så gå for en med Dynaudio. Den uten har litt flat lyd. Merk at med Dynaudio så mister du litt plass i bagasjerommet.
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

Håvar

Takk for innspillene alle sammen, jeg tror vi har funnet vår kandidat. En 2015 mod e-golf med varmepumpe og skinn.
Får se hva vi synes etter å ha sett på den  :)

Jeronian, jeg håper du kan tilgi en nybegynner her på forumet :angel:

Vi bor i Bergen, så opplever svært sjelden ekstrem kulde. Igrunn sjelden minusgrader i det hele tatt.
Apropos bosted, jeg har prøvd å legge inn dette i signaturen slik moderator ønsker. Får bare feilmelding, gjelder det flere?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Jeronan

Sitat fra: Håvar på mandag 06. august 2018, klokken 14:21
Takk, ja jeg tror det blir bra! Har fått ladestasjoner i borettslaget, så hjemmelading er ikke noe problem.

Jeronan, I'm not worried about legroom, but in a short time we may need Å stroller so I have certain requirements for baggage room as well. I'm afraid the i3 might be one size down compared to what I need. Maybe your experiences tells the opposite?

A small stroller will fit, but if you have a buggy you will need to remove the hat shelf.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

sylwester

Sitat fra: Håvar på tirsdag 07. august 2018, klokken 07:41
...
Apropos bosted, jeg har prøvd å legge inn dette i signaturen slik moderator ønsker. Får bare feilmelding, gjelder det flere?

Ja, forumet har utfordringer med enkelte funksjoner, inkludert oppdatering av signatur.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Michael Sandvik

Sitat fra: Håvar på tirsdag 07. august 2018, klokken 07:41
Vi bor i Bergen, så opplever svært sjelden ekstrem kulde. Igrunn sjelden minusgrader i det hele tatt.

Vil nå påstå at det er var utrolig kaldt i vinter som var, hadde flere dager (dager? Tror jeg sier uker) med minusgrader her ute i Åsane.

Jeronan

PS. What I really like about the BMW i3, is the excellent Connected App that allows me to schedule up to 3 different departure times for pre-conditioning in Winter time. This is absolutely fantastic, especially when connected to a charger (home or work), as then it will pre-heat the battery as well to significantly reduce the range impact when it's freezing cold outside!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Håvar

Var og kikket på en i3 også, men vi gikk for golfen til slutt. Jeg så for meg utfordringer med bakovervendt barnesete og de litt snodige bakdørene til BMW'en, ellers liker jeg den godt.
Jeg har ikke hatt anledning til å gå i dybden i de enkelte appene, så jeg er spent på løsningen til VW. Den har vel fått litt pes tidligere, for å si det pent.

Sitat fra: Michael Sandvik på tirsdag 07. august 2018, klokken 13:09
Sitat fra: Håvar på tirsdag 07. august 2018, klokken 07:41
Vi bor i Bergen, så opplever svært sjelden ekstrem kulde. Igrunn sjelden minusgrader i det hele tatt.

Vil nå påstå at det er var utrolig kaldt i vinter som var, hadde flere dager (dager? Tror jeg sier uker) med minusgrader her ute i Åsane.

Ja det var noen kalde dager i vinter, men de få dagene bekymrer meg ikke.
Vi parkerer i garasje som alltid holder >5 plussgrader, og trenger ikke mer enn noen få mil rekkevidde i hverdagen.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

cra

Sitat fra: Håvar på onsdag 08. august 2018, klokken 08:35
Jeg så for meg utfordringer med bakovervendt barnesete og de litt snodige bakdørene til BMW'en, ellers liker jeg den godt.

Det er viktig å merke seg at i3 ikke er en teit 5-dørs, men en genial 3-dørs. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA