Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg

Startet av leafolainen, mandag 02. oktober 2017, klokken 15:38

« forrige - neste »

JorEl

Vi MÅ ikke glemme denne tråden :police:

Hvilken plassering får frem den peneste, mest effektive, beste akustikken av sub. Bak i hjørnet, eller i det ferdiglagde-bassrommet i trunken?
Likte alda sin løsning og selvfølgelig de tilpassede til Trustno1 og SH aka F_P.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

Er nok minimal forskjell hvor den plasseres. Mest hendig å ha den i siden kanskje.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

alda

Sitat fra: JorEl på onsdag 29. januar 2020, klokken 10:55
Vi MÅ ikke glemme denne tråden :police:

Hvilken plassering får frem den peneste, mest effektive, beste akustikken av sub. Bak i hjørnet, eller i det ferdiglagde-bassrommet i trunken?
Likte alda sin løsning og selvfølgelig de tilpassede til Trustno1 og SH aka F_P.
Samma sub låter nog bättere om under lock, jämfört med i rummet på sidan.
Rummet fungerar som "basförstärkare" enligt montören som fixade min bil, så det optimala ljudmässigt är helt klart det stora rummet under locket. Dessutom är det lättare att hitta en sub som passar stora rummet under lock, och man kan også ha en myket större sub där.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

JorEl

#138
Takk for svar. Jeg kommer nok til å handle utstyr av de som innstalerer sub og forsterker.

Er det noen gode grunner til å handel inn en aktive sub vs passiv sub og en forsterker? Pris? Enklere å bytte komponenter? Har lyst på mest kvalitetslyd for pengene ::)
Edit; har bare hatt aktiv sub i bil før....3stk til nå.

Edit; Kan det være at en forskjell er at aktive subber, ikke er satt opp til å spille lavere Hz for eks under 40hz? Og i models uten hifipakken, hvor man kanskje må låne signal fra en høytaler, så er det kanskje  allerede en grense hvor lavt signal som blir sent ut fra MCUen?
Får lese litt mer om prosessor etc,...og begynne og ringe mer rundt :P



Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

alda

Sitat fra: JorEl på torsdag 30. januar 2020, klokken 13:18
Takk for svar. Jeg kommer nok til å handle utstyr av de som innstalerer sub og forsterker.

Er det noen gode grunner til å handel inn en aktive sub vs passiv sub og en forsterker? Pris? Enklere å bytte komponenter? Har lyst på mest kvalitetslyd for pengene ::)
Edit; har bare hatt aktiv sub i bil før....3stk til nå.

Edit; Kan det være at en forskjell er at aktive subber, ikke er satt opp til å spille lavere Hz for eks under 40hz? Og i models uten hifipakken, hvor man kanskje må låne signal fra en høytaler, så er det kanskje  allerede en grense hvor lavt signal som blir sent ut fra MCUen?
Får lese litt mer om prosessor etc,...og begynne og ringe mer rundt :P
Enklare montering med aktiv sub, det är flera inställningsmöjligheter på den jag har, men har inte rørt dem da det låter bra og är ställt inn av montør. Derimot kan man justera frekvensbandet i bilens equalizer, och med fader bestämmer man hur mycket signal man vill "feeda" till subben som ju bara är innkopplad på framhögtalarna. Jar har nästan ingen bas alls på de två banden "lägst till vänster" på eq'n, men får ändå MYCKET djup bas från subben 8)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

JorEl

#140
alda;
Jar har nästan ingen bas alls på de två banden "lägst till vänster" på eq'n, men får ändå MYCKET djup bas från subben 8)

Det er slik jeg har sett for meg, når jeg beholder orginale standard HTere :+1: Ser for meg at en slik løsning også hever kvaliteten på orginale høytalere, siden org forsterkeren får litt hjelp med den seige basse ;) Synes du har gjor et godt valg, men jeg bor på the-west-coast -of-norway så sverige blir i lengste laget. Takk så jævligmycke for din hjelp ;D
Vurderer også prosessor og skifte av front-HT, men med en gang en dør åpnes så vil jeg ha inn litt dempemateriale...
Edit: Ang dempemateriale, så var dette noe jeg fikk med meg en gang, at subben sender frekvenser der hvor mye av bilstøyen er i "lydregisteret". Derfor vil nok bilen føles lyd-dempet, når man spiller Barry White etc :) (Vi hører på Spotify 70% av tiden i bilen og 30% med radio og stillhet)



Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

SH aka F_P

Det du skal gjøre er følgende.

Hent signal fra fordør. Det holder med den ene siden om forsterkeren takler det. Svært sjeldent dype bassignal går i mono på bare en kanal. Altså holder det fra den ene siden.

Når du har koblet opp forsterker så vil justering av venstre EQ fungere best sammen med å eventulet dra opp gain på forsterker, om du mener det trengs. Bakgrunnen for dette er at du ønsker de dypeste frekvensene først og fremst fra sub. Denne er bedre til å gjengi dype frekvenser enn høyttalerne i dørene.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

JorEl

#142
Da gikk jeg for et anlegg med Audison høytalere, 4dører, 2 dashbord+ en subwoofer. DSP-forsterker + 2kanals-forsterker. (begge digitale) De to tweeterene i A-stolpene ligger "døde".
Takk for hjelpen Elbilforum!
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

alda

Härligt, ser ut som en bra lösning JorEL!  :+1:

Hur låter det? och vad kostade det? Snackar vi ca. 20' inkl. montering?

Har haft en nyare loaner några dagar med Ultra Hifi, och kan konstatera att det låter bättre än min aftermarket-uppgradering av standard hifi.
Ja - jag har fått mer bastryck, men man märker att dörrhögtalarna inte spelar så bra ihop med sub'en som i en bil  med ultra hifi.
Måste nog göra lite justeringar på ljudet, och börjar tänka på att uppgradera dörrhögtalarna oxå...

-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA