Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Luftfjæring som lekker luft

Startet av noGas, fredag 03. august 2018, klokken 12:21

« forrige - neste »

noGas

Hei,

Har en 2014 P85+ med 122k km på tellern. Etter vi kom hjem fra en to ukers ferie står luftfjæringen på bunn på venstre fordekk. Jeg hører også nå at kompressoren går ofte når jeg kjører.
:(

Noen som har hatt lignende symptomer og fått det utbedret? Kostnad, jobb osv?

Kjenner luften går litt ut av meg...

Muffinman

Umulig å si uten å vite hvor lekkasjen er.

For øvrig et ganske treffende nick...

OlaM

Håper du får fikset det på reklamasjon! Håper også du poster diagnose og eventuell kostnad, meget interessant for mange.
'21 3LR

noto

Pay back time for oss som valgte stålfjærer for 5 år og over 100k km siden ;)

Muffinman

Hyggelig. Du har fått med deg at det sannsynligvis er langt flere tilfeller av fjærbrudd enn feil på luftfjæring?

noto

Du la merke til smileyen? Var veldig i tvil den gangen. Fryktet at luftfjæringen skulle bli kostbar med tiden. Har vel som du sier vært lite problem, men det er jo nå fremover det vil vise seg. Er vel ellers litt rimeligere å fikse en brukket fjær?

Muffinman

#6
Sitat fra: noto på fredag 03. august 2018, klokken 15:29
Er vel ellers litt rimeligere å fikse en brukket fjær?
Samme arbeidspengene om man må ut med fjærbeinet. Noen av delene i et luftfjæringssystem er ganske riktig dyre, men man kan ikke kategorisere trådstarters problem som "dyrt, hurra for meg som ikke valgte luftfjæring" uten å i det hele tatt vite hva som lekker. Det kan være så enkelt som å trekke til en kobling, bytte en tetning eller et rør - som er bagatellmessig - eller dyrere saker som at man må bytte kompressor, belg eller ventilblokk.

Uansett lønner det seg å se etter brukt; luftbelgene skal egentlig ha veldig lang levetid om det ikke er noe feil med dem og man får dem fra rundt 4k, ganske ubetydelig brukt. Komplette fjærbein med demper og stålfjær får man brukt for rundt halve prisen. Ellers vet jeg at Arnott vurderte å lage uoriginale deler til Model S for tre år siden, vet ikke hvor det endte. Men de leverte nye dempere til MB for rundt 4k mens de originale kostet over 20 for en del år siden.

krl

Prisen på luftfjærbein inkl. montering er vel rundt 15.000 kr ++ hos Mercedes.. Så alt under dette er vel billig sånn sett. Jeg holdt meg langt unna luftfjæring etter erfaringer derfra. (Samme underleverandør....)

Et godt tips er å unngå kjøring frem til lekkasjen er fikset -- hvis ikke, så ryker fort kompressoren i tillegg. Den er også dyr.

Kjenner noen til om Tesla har alu-tank på luftfjæringssystemet? Denne gikk i oppløsning på S212-en vår. Men mulig aluen har det bedre når resten av bilen også er laget i alu...l

Tuxedo

Sitat fra: noGas på fredag 03. august 2018, klokken 12:21
Hei,

Har en 2014 P85+ med 122k km på tellern. Etter vi kom hjem fra en to ukers ferie står luftfjæringen på bunn på venstre fordekk. Jeg hører også nå at kompressoren går ofte når jeg kjører.
:(

Noen som har hatt lignende symptomer og fått det utbedret? Kostnad, jobb osv?

Kjenner luften går litt ut av meg...
Har det samme, men venstre bak.  Venter på verkstedstime (det går på garantien).  Det tar noen timer før fjæringen siger ned, så lekkasjen må være liten. Bruker bilen som normalt mens jeg venter.

Muffinman

Sitat fra: krl på fredag 03. august 2018, klokken 17:55
(Samme underleverandør....)
De første modellårene er det Continental som har levert luftfjæringen på Model S. Nyere biler har Firestone. Det later til å være høyere feilrate på de nye.

Var faktisk usikker på om det er tank. Innbiller meg at jeg har sett noe, men når jeg sjekker fotografier finner jeg det ikke igjen. Men det ligger jo brukte til salgs på ebay....

https://www.ebay.com/p/Tesla-Model-S-Air-Suspension-Tank-Reservoir-6006408-00-b-OEM-German-Made/1180954004


hgs

Blir veldig overrasket om du ikke får dette på reklamasjon. Om noe er ment å vare lengre enn 2 år er reklamasjonstiden 5 år. Luftfjæring bør definitivt holde lengre enn 2 år, og 122 kkm er heller ikke ekstrem lang kjørelengde.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Muffinman

Sjekket verksteddokumentasjonen. Tanken ligger mot torpedoveggen, langt oppe bak frunkbalja.

krl

Jeg ville også forventet å fått dette dekket på fem års reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten har i utgangspunktet ingen km-begrensning selv om garantien har det.

Finnes det noen etablert praksis rundt hva som er forventet levetid på deler i hjulopphenget? 200.000 km? Dette regnes vel som slitedeler..

krl

Sitat fra: Muffinman på fredag 03. august 2018, klokken 21:23
Sjekket verksteddokumentasjonen. Tanken ligger mot torpedoveggen, langt oppe bak frunkbalja.
Det bør være en god plassering hvis den er skjermet mot saltsprut etc.. Verkstedet mente at det var vegsaltet som førte til korrosjon på disse på Mercedesene...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA