Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Air vents - hva bestemmer designene av disse?

Startet av Osloensis, torsdag 02. august 2018, klokken 22:35

« forrige - neste »

Osloensis

Er i utlandet og har leiebil. En fossilbil, Ford C Max (Fantes ikke noen elbiler til leie, samt at det uansett kun er en betalings-ladeboks i den lille byen vår).
Sånn sett bort ifra at den har et vanvittig snittforbruk på nærmere 1 l/mila i vårt fjellområde, så har den layout jeg rett og slett ikke forstår: air vent'ene (finner ikke det norske ordet for der luften kommer ut inni bilen) er designet spesifikt for IKKE å blåse mot verken sjåførens eller passasjerens ansikt.
Hendene mine og lår/bekkenområdet får kald luft på seg (og blir derfmed stive og vonde) om jeg prøver å få luften til å gå i retning ansiktet.

I stedet for å ha en vanlig skråflate som vender mot personens ansikt, veder de altså enten oppover eller litt nedover. Kan noen forklare meg poenget med dette?
Jeg vet det ikke omhandler elbil, og jeg vet at det ikke er det mest påtrengende sprøsmålet her i livet. Men det gjør bilkjøringen langt mindre komfortabel enn den ellers kunne vært (bilen er gjerne 40-50 grader innvendig ved oppstart), og jeg trenger å vite HVORFOR.

I.o.m at mange her tydelig har en forkjærlighet for og mye kunnskap om biler i sin alminnelighet, håper jeg at noen kan gi meg en plausibel årsak til noe jeg rett og slett ikke forstår.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Gordon Retriever

#1
Å rette luftedysene mot ansikt er definert som galt - de bør rettes oppover slik at hele kupéen kjøles ned. 

Her er budskapet direkte fra Seat, servert på litt over et minutt:

https://youtu.be/51PzJ6ImVwQ

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA