Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger tips angående kjøp av gammel elbil (Peugeot 106 1998 modell)

Startet av heihei, onsdag 22. august 2018, klokken 11:56

« forrige - neste »

heihei

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en gammel Peugeot 106 fra 1998 som er kjørt 88.000 km, og trenger litt tips.
Er veldig usikker på om dette er veldig gammelt, og om 88.000 km er mye for en bil som dette?
Er det noen her som har erfaring med bilen, eller har lignende gammel bil? Hva bør jeg være obs på?

Takker for tips!


Electrix

Forumet har en egen avdeling for disse bilene og der finner du de beste svarene. Anbefaler på det sterkeste at du leser en del der før du kjøper.

Generelt kan det sies at dette er ombygde biler som det bare er noen få av, og man bør være både nevenyttig og entusiast for å trives med de. Litt det samme som en eldre trebåt, man kan få de rimelig og de kan gi mye hygge, men man må trives med å fikse og justere selv, skal man sette vedlikehold og reparasjon bort til verksted blir det billigere å kjøpe en nyere båt...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Elmo

Som Electix sier finner du mye info, dessverre mest om problemer folk har hatt, på PSA-delen av forumet.
Vil også anbefale deg å lese litt på PSA-classic delen på Elbilwiki

Jeg kjøpte min første bil av denne typen i 2005 og har den fremdeles. Den har nå gått 135.000 km. I tillegg har jeg en til som har gått ca 100.000 km.

Jeg antar at det er denne bilen du vurderer https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=127203248
Det er som Electrix sier en fordel å være nevenyttig og entusiast for å ha disse bilene. Det kan godt være at bilen går problemfritt veldig lenge, men hvis du skulle få problemer så er det ikke lett å finne verksteder som kan reparere for deg, så da kommer behovet for å være nevenyttig.
Overnevnte bil er i Tananger og i Stavanger finnes faktisk ett av få verksteder (www.elbilhjelpen.no) som kan PSA-classic.

Så til den konkrete bilen. Hvis det er sant alt som står i annonsen så bør det være en grei bil som kan gå lenge, men (helt personlig så) syns jeg at prisen er for høy, til tross for at jeg ser det er gjort en del utbedringer som selger sikker ønsker/håper å få dekket (sånn er det jo med gammel bil).
Før ett eventuelt kjøp bør du iallefall sjekket at rekkevidden fra fulladet er 70km+ som han sier.

PS: Electix sa at (sitat) "dette er ombygde biler som det bare er noen få av" men det stemmer ikke. PSA-classic bilene (P106 og Saxo ++) er bygget nye som elbil av PSA, men de er basert på tilsvarende bensinbiler.  På ett tidspunkt da det fantes får alternativer (dvs før Trillingene kom) var det ganske mange av dem i Norge.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Dessverre kan vi ikke lenger fikse disse bilene. Nå går det i ladeutstyr til nyere biler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA