Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Alternative sommerhjul

Startet av Gordon Retriever, torsdag 02. august 2018, klokken 16:38

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Det er sikkert flere som går med planer om andre sommerhjul  enn de aerodynamiske 17-tommerne den ruller av båten med.

Da passer dette akkurat for temaet i denne tråden:  Valg av felger, dekktype, dimensjoner.  Både planer og erfaringer - også med økning i forbruk og støy.

Under vises bilde av Fossilkona på 235/45-18 Goodyear Eagle.  Ved siden av å være 20mm bredere, er også sideveggen på disse dekkene 10% lavere enn på standardimensjonen 215/55-18.  Kanskje særlig dette siste gjør meg skeptisk mht. støy.  Andre kan vurdere saken annerledes.



HPSE

Eg skal ha disse felgene... Men 17". 18" er ikke typegodkjent (svarte Hyundai nylig)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

shorizo

Kan man velge alternative sommerhjul fra forhandler? Eller må man velge de standard som følger med og evt. kjøpe ved siden av?

Navl1

De felgene der er faktisk ganske fine, må snakke med forhandler om det er for seint å bytte....
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Spajderman

Ikke helt riktig tråd for dette kanskje, men da er det bekreftet at iallefall en av kundebilene som er kommet til Norge, i likhet med pressebilene, står på Nexen N'fera SU1 sommerdekk...

Limodriver

Jippi :(

Jeg trodde faktisk ikke det var mulig å kjøpe en ny bil og få den levert med "budget" eller "billigdekk". Jeg ville ikke kjøpt Nexen til noen av bilene mine fordi jeg ikke liker dekk som er glatte, ustabile, med kast og ubalanse.

Gordon Retriever

Er Nexen som merke så dårlig at det er grunn til å krangle seg til et annet sett dekk?
Jeg har problemer med å huske noen annen nybil som har blitt levert med noe som var tilsvarende langt ned på listen over (aner-)kjente dekkmerker.

Limodriver

Jeg tror en vil kjempe i oppoverbakke dersom en prøver å krangle seg til andre dekk. Slik jeg ser det er det ikke noe argument at det er et dårlig dekkmerke. En må nok heller reklamere på dekkene funksjon - ubalanse, dårlig våtegenskaper (egnet for Norske forhold), urunde osv.

Jeg er gnien, men kjenner jeg er nære på, for første gang i mitt liv, å bytte/kaste helt nye dekk og kjøpe noen jeg føler meg tryggere på.

Spajderman

Om dataene fra dekkonline stemmer er de (ifølge EU-merking) faktisk brukbare på vått føre, men C på rullemotstand er vel ikke optimalt for en elbil?

andy99

EU merkingen av dekk stemmer ikke helt for norske forhold. Det vil påvirkes av underlaget og temperaturer etc.
" SINTEF i Trondheim har imidlertid gjennomført tester av dekkene på slitte, norske veier og konkluderer med at dekkene støyer mye mer."

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2013/ny-dekkmerking/

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

jorgenbsk

Sitat fra: Limodriver på fredag 10. august 2018, klokken 00:43
Jeg er gnien, men kjenner jeg er nære på, for første gang i mitt liv, å bytte/kaste helt nye dekk og kjøpe noen jeg føler meg tryggere på.

+1 (og jeg lo da jeg leste den setningen  ;D)

Men hva skal man velge i stedet? Ser at TeslaBjørn kjører noe Winrun fra Megahjul på Tesla. Er det bra greier?
Opphavet byttet medfølgende dekk på Leaf til Nokian Hakka Green pga støy og fikk bra resultat med det byttet.

Mao

Sitat fra: Spajderman på fredag 10. august 2018, klokken 00:49
Om dataene fra dekkonline stemmer er de (ifølge EU-merking) faktisk brukbare på vått føre, men C på rullemotstand er vel ikke optimalt for en elbil?

Virker som det er litt ulike opplysninger om EU-merking på disse Nexen-dekkene.
byttdekk.com oppgis våtgrep til A, men støy til hele 71 dB og rullemotstand til E (som er elendig).
https://www.byttdekk.com/dekk/nexen/nexen_nferasu1/215-55r17/154946
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Kjetil1986

Det er fordi det dekket som spajderman la ut bilde av er i dimensjon 225/55/17 97V, mens dekket som Kona blir levert med er i dimensjon 215/55/17 94V
Model 3 long range 2021

Jakal

Spørsmål: Hvilke dekk blir Ioniq levert med? Og var det samme diskusjon om dekkene til Ioniq? Og hva er erfaringene i praktisk bruk på Ioniq?

Spajderman

Sitat fra: Kjetil1986 på fredag 10. august 2018, klokken 09:40
Det er fordi det dekket som spajderman la ut bilde av er i dimensjon 225/55/17 97V, mens dekket som Kona blir levert med er i dimensjon 215/55/17 94V

Se der ja, da er det jo faktisk litt krise. Er det greit at en ny bil blir levert på slike dekk?

Ioniq ble vel levert med Michelin-dekk, iallfall ifølge min forhandler, som sa at han antok at Kona ville bli levert med Michelin sommerdekk fordi Ioniq ble det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA