Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen hevet (var senket) etter 80.000km service

Startet av horven, onsdag 01. august 2018, klokken 18:08

« forrige - neste »

horven

Fikk tilbake min P85 med senkestag fra 80.000km service idag, og jaggu har ikke Tesla klart å heve bilen igjen >:( Senkestagene er fremdeles på plass, men bilen er høy igjen. Jeg har brukt penger og myyyyye tid på å få den «perfekt» både i forhold til høyde og ikke minst flere turer for å finjustere camber og vinkel. Så jeg leverte fra meg en bilen som slet dekk 100% jevnt og så fresh ut - og fikk tilbake noe annet >:( :-\ Noen som har opplevd liknende?
> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

horven

> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

horven

> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

horven

> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

Espen Hugaas Andersen

Service inkluderer hjulinnstillingssjekk og justering. Ba du de om å droppe denne?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

horven

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 01. august 2018, klokken 18:35
Service inkluderer hjulinnstillingssjekk og justering. Ba du de om å droppe denne?

Var ikke klar over at dette var en del av servicen....  :-[
> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

horven

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 01. august 2018, klokken 18:35
Service inkluderer hjulinnstillingssjekk og justering. Ba du de om å droppe denne?

Men det vil si at bilen sannsynligvis er både hevet OG justert? Men andre ord behøver jeg ikke å bekymre meg for slitasje på dekk iallefall?
> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

Espen Hugaas Andersen

Vil tro de har justert både høyde og vinkler. De innså neppe at du hadde senkestag, og bare trodde alt var helt ute av kalibrering. (Hva står det i rapporten fra de?)

Jeg ville snakket med de - det kan hende de er villige til å justere tillbake som "goodwill". (Men om dette er et travelt verksted er vel det litt usannsynlig.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Hjulstillingskontroll innbefatter justering av høyde. Er bilen senket er det lurt å gi beskjed om det på forhånd. Men jeg er ikke så sikker på at service inkluderer justering med mindre man har serviceavtalen. Sjekk var inkludert tidligere, men man måtte betale ekstra for justering.

Men den som utførte jobben må ha vært totalt i koma om de ikke har sett at denne var senket. Det taler for at de bør gjøre jobben om igjen, dvs rette opp etter seg. Men da må de justere utenfor spec i og med at høyden ikke er korrekt, og vil ikke gi noen garanti mot dekkslitasje osv.

Men, ut fra bildene er bilen fremdeles betydelig senket og langt fra original bakkeklaring?

Muffinman

Sitatfinjustere camber og vinkel.
Camber er justerbar foran, men man trenger spesialverktøy til å måle og et spesielt "camber tool" for å justere de eksentriske foringene på camberarmene. Camber er ikke justerbar bak.  Og hva mener du med "vinkel"?


Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Ser ut som de har skrudd opp prisen på enkeltstående service og inkludert justering + driveunitolje mm ja.

horven

Sitat fra: Muffinman på onsdag 01. august 2018, klokken 20:14
Sitatfinjustere camber og vinkel.
Camber er justerbar foran, men man trenger spesialverktøy til å måle og et spesielt "camber tool" for å justere de eksentriske foringene på camberarmene. Camber er ikke justerbar bak.  Og hva mener du med "vinkel"?

Mente spissingen  :)
Løsningen blir nok å montere originale stag og få Tesla til å justere bilen til disse, for deretter å montere tilbake senkestagene. Blir vanskelig å komme unna en ny 4 hjulskontroll hos Romerike Auto igjen - men da blir alt som det skal være igjen :)
> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

Muffinman

Spissingen bak er jo også vanskelig, da må man kunne måle individuelt på hjulene. I tillegg er justeringen eksentrisk innerst på toe-linkene og det er veldig vanskelig å vite hvor mye man justerer uten at bilen står i en maskin som måler i sanntid med skidplates. Jekker man opp blir det feil siden integrallinkene bidrar til at spissingen endres dynamisk med fjæringsutslaget...

Foran derimot er det enklere. Her kan man justere seg fram og evt måle total spissing (trenger ikke individuell) med toeplates, for eksempel. Setter man forhjulene perfekt parallelle vil det alltid funke uten skjevslitasje.

Det beste er nok, som du skriver, å få et firma som kan dette til å ta justeringen :)

horven

Sitat fra: Muffinman på onsdag 01. august 2018, klokken 22:59
Spissingen bak er jo også vanskelig, da må man kunne måle individuelt på hjulene. I tillegg er justeringen eksentrisk innerst på toe-linkene og det er veldig vanskelig å vite hvor mye man justerer uten at bilen står i en maskin som måler i sanntid med skidplates. Jekker man opp blir det feil siden integrallinkene bidrar til at spissingen endres dynamisk med fjæringsutslaget...

Foran derimot er det enklere. Her kan man justere seg fram og evt måle total spissing (trenger ikke individuell) med toeplates, for eksempel. Setter man forhjulene perfekt parallelle vil det alltid funke uten skjevslitasje.

Det beste er nok, som du skriver, å få et firma som kan dette til å ta justeringen :)

Jeg skal nok ikke begynne med dette selv :) Så det får Romerike Auto ta seg av. De er det eneste firmaet jeg har funnet som tar på seg 4-hjulskontroll på senkede Tesla´er :) De har gjort det for meg tidligere, og resultatet var 100% lik slitasje på dekkene :)

Har nå forøvrig levert bilen tilbake til Tesla, montert originale links og fått de til å justere etter disse.
Jeg forsøkte meg på en "liten spansk en" og ba de om å montere på senke-linksene igjen etterpå - med var de ikke så gira på gitt :D

Har fått time til ny 4 hjulskontroll 16/8, så da setter jeg på senke-linksene rett i forkant av dette.
Enn så lenge, så får TMSen fly høyt  8)
> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA