Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er henvisningsprogrammet på vei ut?

Startet av Gordon Retriever, onsdag 01. august 2018, klokken 17:52

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: daktari på torsdag 02. august 2018, klokken 23:15
Hjemmelading eller "på hjemtur-lading" - går det for samme? Hvis jeg lader fra 25% på Rygge (på vei fra ferie) når jeg kan lade fra 10% hjemme, er det utafor eller innafor?


Om du kommer fra langtur/ferie så synes jeg det er helt innafor å lade på SC like i nærheten av hjemmet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 03. august 2018, klokken 00:59
Da er det ikke at man opptar en lader som er problemet, men intensjonen med ladingen?
Det at man opptar en lader unødvendig er problemet. Jeg vil si at det er misbruk når man lader på SuC kun for å spare penger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på fredag 03. august 2018, klokken 00:59
Da er det ikke at man opptar en lader som er problemet, men intensjonen med ladingen?
Problemet er at det vil være mye dyrere og mer utfordrende for Tesla å dimensjonere nettverket for folk som ikke forstår verdien av tid eller konsekvens for batteri og bilens bruktverdi.
Det handler om brukerens mentalitet og kunnskapsnivå. Derfor viktig at Tesla gir god info. Men det letteste er å gradvis fase ut ubegrenset inkludert lading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

georglu

Sitat fra: GOS på fredag 03. august 2018, klokken 06:17
Sitat fra: daktari på torsdag 02. august 2018, klokken 23:15
Hjemmelading eller "på hjemtur-lading" - går det for samme? Hvis jeg lader fra 25% på Rygge (på vei fra ferie) når jeg kan lade fra 10% hjemme, er det utafor eller innafor?

Om du kommer fra langtur/ferie så synes jeg det er helt innafor å lade på SC like i nærheten av hjemmet.

Hvis du som regel skal sette fra deg bilen når du kommer hjem med 10% og den minst skal stå til neste dag (korte turer til butikken o.l. unntatt siden det ikke vil kreve stort av batteriet), så vil jeg si det er unødvendig bruk av SuC. Spar din og andres tid ved å la være å lade på SuC når du nesten er hjemme!

Skal du derimot hjemom og videre innenfor kort tid, så er det greit å lade på SuC.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

noto

#19
Ikke bra for batteriet å lades fra under 20%. Jeg ville definitivt stoppet og ladet i 10 minutter hvis det var ledig.

jkirkebo

Batteriet beskyttes automatisk om man lader fra lav SOC. Tesla har tydeligvis fikset bug'en der 75kWh ikke startet å lade på SC før etter en evighet når man kom inn med <10% SOC mens det virket på CHAdeMO. Nå starter den fint og legger seg på 45-50kW inntil det er trygt å øke til 94kW eller så. Selv lader jeg ikke på veien om jeg klarer å komme meg hjem, selv om det betyr ensifret antall kilometer gjenstående rekkevidde (har rullet inn noen ganger med 0km på måleren ;))

Jeg vil si det enkelt, om formålet med å lade på SC er å spare penger på strøm brukt hjemme er det misbruk. All annen bruk er greit.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. august 2018, klokken 13:45
Jeg vil si det enkelt, om formålet med å lade på SC er å spare penger på strøm brukt hjemme er det misbruk. All annen bruk er greit.

Tilgi at jeg modifiserer dette bittelitt:
Jeg vil si det enkelt, om formålet med å lade på SC er å spare penger på installasjon eller strøm brukt hjemme er det misbruk. All annen bruk er greit.

Lar man være å sette opp eget ladeuttak hjemme for å spare penger, og heller bruker SuC så er det ikke greit. Merk at dette ikke har noe med de som ikke kan sette opp eget ladeuttak hjemme av forskjellige årsaker.
Model S 85D

noto

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. august 2018, klokken 13:45
Batteriet beskyttes automatisk om man lader fra lav SOC.

Mulig det, men jeg har antatt at lading fra lav SOC er grunnleggende skadelig for li-ion batteri og ikke kan beskyttes fra. Kjører ikke under 20% hvis jeg ikke må.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA