Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er henvisningsprogrammet på vei ut?

Startet av Gordon Retriever, onsdag 01. august 2018, klokken 17:52

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Tesla har nylig forlenget henvisningsprogrammet, men gjør det samtidig klart at biler bestilt gjennom henvisningsprogrammet etter 16. september kun vil få ett års fri superlading.

Sitat
S/X/3P cars ordered with a code before September 16th will still qualify for free unlimited supercharging for the entire duration of original vehicle ownership, cars ordered after September 16th will only get one year of free supercharging.

Denne begrensningen i tilgangen til fri superlading kan være  et tegn på at Tesla ser at dette pågangen til superladernettverket vil øke, og at fri lading derfor er et gode med økende verdi.

Tidlige Teslaer kunne kjøpes med livslang, fri superlading.  Senere ble dette begrenset til livslang, fri superlading kun gjennom henvisningsprogrammet, før det igjen ble begrenset til fri superlading gjennom henvisningsprogrammet for kjøper inntil bilen ble solgt videre.    Underveis er også en kontantrabatt for kjøperen blitt borte fra henvisningsprogrammet.

For noen kan det derfor virke som om henvisningsfordelen for kjøper er blitt mindre.

Kan dette tyde på at Tesla er så sikre på sitt eget produkt og forspranget de har på konkurrentene, at de ikke behøver å gi kjøpere økte fordeler?




Espen Hugaas Andersen

Gratis superlading misbrukes av folk som ikke har ladepunkt hjemme o.l. Så dette er nok hovedgrunnen til å være forsiktig med å gi for mange dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

creal

Virker fornuftig å få alle fordelene med Tesla synlig for alle, og ikke bare de som kjenner til henvisningsprogrammet.  Tesla-eiere misjonerer nok ca like mye henvisningsfordeler eller ei.

Counterpointer

Henvisningsprogrammet fortsetter nok. Det er et effektivt og etter forholdene rimelig salgsgrep.
Fri superlading er nødvendigvis på vei ut både pga misbruk og på grunn av stor gruppe med Model 3 som trenger ladeplasser etterhvert. Tesla kan umulig holde følge med utbygging av SuC uten å begrense freeloaders (friladere ), det må bli for dyrt for dem.

Fri superlading er et fantastisk markedsføringsbegrep men det er ikke bærekraftig i lengden, på grunn av menneskets egoistiske natur.

o.b.lix

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 01. august 2018, klokken 17:56
Gratis superlading misbrukes av folk som ikke har ladepunkt hjemme o.l.

Uff. En feil blir ikke rett om den gjentaes mange ganger.

I tesla code of conduct - Skriver de at superlader er til for langtur og for folk som ikke kan lade hjemme eller på arbeid, for å fremskynde elektrifisering av bilparken.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 01. august 2018, klokken 18:43
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 01. august 2018, klokken 17:56
Gratis superlading misbrukes av folk som ikke har ladepunkt hjemme o.l.

Uff. En feil blir ikke rett om den gjentaes mange ganger.

I tesla code of conduct - Skriver de at superlader er til for langtur og for folk som ikke kan lade hjemme eller på arbeid, for å fremskynde elektrifisering av bilparken.

Hvis grunnen til at de ikke kan lade hjemme er at de ikke gidder å investere i en ladestasjon vil jeg kalle det misbruk uansett. Vet dette gjelder en del av de som bruker SC som "hjemmelader".

At de setter så liten verdi på egen tid skjønner jeg dog ikke. Tid er noe jeg ihvertfall aldri får nok av ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

noto

Enig at hjemmelading på SuC er misbruk hvis man har andre alternativ, men ikke at tid på SuC er bortkastet tid. Deilig å lukke seg inne for seg selv med litt musikk på radioen og Elbilforum eller annen høyverdig lektyre på iPaden. Lader batteriene i dobbel forstand :)

o.b.lix

Alle jeg har møtt som lader på Suc i steder for hjemme, kan ikke lade hjemme. Det er fordi de bor i borettslag hvor styret sier nei til å etablere lader.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

CaZpaH

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 02. august 2018, klokken 17:12
Alle jeg har møtt som lader på Suc i steder for hjemme, kan ikke lade hjemme. Det er fordi de bor i borettslag hvor styret sier nei til å etablere lader.

Det har ikke styret lenger rett til, så det er ikke noe argument lenger:

https://www.nrk.no/mr/na-kan-du-kreve-lading-av-elbilen-i-borettslag-1.13860711
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

sylwester

#9
Jeg får klippe fra den artikkelen du lenka til:

"Foreløpig gjelder lovendringa sameier, men Stortinget har gitt klare føringer for at tilsvarende skal gjelde borettslag og det forventes justeringer i borettslagsloven i løpet av kort tid."

Har det kommet endringer om borettslag?
Mitt borettslag trenerer det hele så jeg ser sikkert lademuligheter i 2020. Jeg håper det blir rimeligere enn GK.

Jeg er like imot gratis superlading som gratis kommunal lading. Det bor minst koste kostprisen slik at misbruk blir mindre attraktivt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

GOS

#10
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 02. august 2018, klokken 17:12
Alle jeg har møtt som lader på Suc i steder for hjemme, kan ikke lade hjemme. Det er fordi de bor i borettslag hvor styret sier nei til å etablere lader.


Det varer vel ikke lenge. Mener jeg har hørt at de fremover blir pliktig til å finne løsning slik at også de i borettslag kan lade.


Edit: Ser andre hadde alt svart det samme, også med referanser.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

daktari

Hjemmelading eller "på hjemtur-lading" - går det for samme? Hvis jeg lader fra 25% på Rygge (på vei fra ferie) når jeg kan lade fra 10% hjemme, er det utafor eller innafor?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Tja. Hvis du skal ut igjen etter kort tid og ser et du må hurtiglade for å dekke behovet virker det fornuftig å lade på Rygge. Og i tråd med intensjon.

Stopper du på Rygge for å spare et par tiere i strøm virker beslutningen idiotisk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Da er det ikke at man opptar en lader som er problemet, men intensjonen med ladingen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sylwester

På en måte. Hvis du har et sett med passerende Teslaer og kun de som trenger det lader istedenfor alle så vil det være mindre kø og mindre krav til utbygging.

Jeg tenker de som hadde vært villig til å betale for det uansett er de som virkelig trenger det. Kona betaler litt mer på langtur enn meg siden hun ikke vil ha tom bil ved ankomst, mens jeg er litt mer grisk og mer risky. YMMV.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA