Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Redusert rekkevidde?

Startet av Hundreogtieren, onsdag 01. august 2018, klokken 09:35

« forrige - neste »

Hundreogtieren

Vår 2018 modell levert oktober 2017 er gått ca 20000km nå. Til å begynne med fikk vi alltid se 300km på gom når bil var fulladet. Nå får vi aldri mer enn rett over 260km på gom. Snittforbruket vårt ligger generelt lavt, så det er ikke høyt forbruk som forårsaker det. Kan batteriet ha begynt å miste kapasitet?

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


individu-el

Det samme her. Tror måske det varme vejr reducerer den beregnede rækkevidde (måske fordi VW indregner aircondition, eller fordi batteriets kapacitet er lavere ved temperatur over 20-25 grader [lyder mærkeligt])?)

Prøv evt også denne procedure for at aflæse "korrekt maksimal rekkevidde".:
0. Oplad bilen til 100%
1. Kør (mindst) 10-20km med rigtig økokørsel, dvs ca 10kW/100km
2. Lad bilen helt op igen
3. Start bilen
4. Sæt den på øko+ og sluk blæser/vifte
5. Aflæs rækkevidde

Elbil-66

Tror nok gom som er blitt mer realistisk.
For 300km er vel rekkevidde som ikke er oppnåelig ved normal kjøring.

Erlingni

Sitat fra: Elbil-66 på onsdag 01. august 2018, klokken 10:25
Tror nok gom som er blitt mer realistisk.
For 300km er vel rekkevidde som ikke er oppnåelig ved normal kjøring.
Støttes!

Dere har sannsynligvis bare fått en software oppdatering som har gjort gom mer realistisk.
På min bil som ble utlevert i januar og kun har kjørt litt over 4000km, har jeg aldri vært i nærheten av 300km på gom. Og den har i hvert fall ikke redusert batteri enda.

geear

Sitat fra: Hundreogtieren på onsdag 01. august 2018, klokken 09:35
Vår 2018 modell levert oktober 2017 er gått ca 20000km nå. Til å begynne med fikk vi alltid se 300km på gom når bil var fulladet. Nå får vi aldri mer enn rett over 260km på gom. Snittforbruket vårt ligger generelt lavt, så det er ikke høyt forbruk som forårsaker det. Kan batteriet ha begynt å miste kapasitet?

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Har bilen vært hos forhandler etter utlevering?

Hundreogtieren

Ja, den har vært inne i april og fått en software oppdatering.
Sitat fra: gr på onsdag 01. august 2018, klokken 10:39
Sitat fra: Hundreogtieren på onsdag 01. august 2018, klokken 09:35
Vår 2018 modell levert oktober 2017 er gått ca 20000km nå. Til å begynne med fikk vi alltid se 300km på gom når bil var fulladet. Nå får vi aldri mer enn rett over 260km på gom. Snittforbruket vårt ligger generelt lavt, så det er ikke høyt forbruk som forårsaker det. Kan batteriet ha begynt å miste kapasitet?

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Har bilen vært hos forhandler etter utlevering?

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


geear

Det ble ikke tilfeldigvis slik etter den, da?

Det går noe rykter om at de har endret på software for å gjøre den mindre (håpløst) optimistisk nå i senere tid...

zementh

Min fikk også merkbart lavere km på GOM etter oppdateringen som fikset bl.a. car-net, tror den het 91r3. Så det er nok som flere her sier at de har bare gjort den mer realistisk. Jeg har iallfall ikke merket noe mindre rekkevidde i praksis  på min som har gått 16000 km.

Hundreogtieren

Kan godt være at oppdateringen er årsaken ja.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


Apache

Fikk min i april i år og bare sett 301km  noen få ganger, som regel er den på 287/288km

Elbilnewbie

Alltid 286km når det er varmt. Vinteren er den nede på 267km.men slår en på eco+ og ac av så er det 296km på display.

Radiobil1


De eldste 190 golfene må jo snart ha passert 150 000km?
Noen med eGolf som har begynt å merke redusert rekkevidde ennå?


Kejsermad

Jeg har kørt knap 160000 km i 190 golf og lader pt. til 166 km.

Radiobil1


andre1980

Hei. Har en 2019 egolf med wltp rekkevidde i display. I sommer har estimert rekkevidde ved fulladet batteri ligget på 220-230 og uansett alltid over 200. I det siste har jeg merket at display ikke viser mer enn 181 km ved fulladet batteri. Vi har for tiden ca 10-12 grader ute.

Hva viser andres GOM ved fulladet bil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA