Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merkelig lyd i lav hastighet på ujevn vei/små humper

Startet av Saerdna, mandag 30. juli 2018, klokken 23:31

« forrige - neste »

Saerdna

Hei, 4 uker gammel TMS 75D.
Merket for vel en uke siden en rar lyd fremme i bilen. Høres litt ut som noe er løst og høres nokså godt i lav hastighet på ujevn vei eller over små fartshumper. Forekommer i alle suspension-settings.
Har søkt litt rundt og lyden i denne videoen illustrerer problemet ganske godt:
https://streamable.com/jufka

Ellers fant jeg en tråd ( https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/rattle-noise-coming-from-front-air-suspension.108171/ ) som diskuterer feilen. Virker som en kjent feil som Tesla har visst om lenge, men som det p.t. ikke finnes noe løsning på.

Er det andre som opplever tilsvarende, og ev. har erfaringer med hvordan SC i Norge håndterer (ev. ikke håndterer) dette?

Amoss

Om jeg ikke tar helt feil er det samme sak som diskuteres i denne tråden.
Model S 85D

daktari

Virker slik ja, kjent problem og mye frustrasjon her også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Bonk3rs

Jepp, har den lyden i min X også. Har prøvd å få til et lydopptak, men det er vanskelig å sile ut den lyden fra veistøy og slikt. Veldig iriterende lyd, da det definitivt høres ut som det er noe løst et sted i forstillingen. Har fått to forskjellige teknikkere til å høre, men uten serlig hell. Sist gang var på Skøyen, der de tok bilen inn og sjekket forstilling og oppheng. Nada  :(
Har hørt at det kommer av alt fra stab-stag til øvre bære-armer. Skal skifte hjul i morgen. Da skal jeg røske litt i forstillingen og se om jeg klarer å få frem en slarke ett sted...
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

sfinxern

Har det samme på min S75D. Snart hatt den ett år, ny i desember 17.
Har ikke fått det undersøkt enda, men kunne vært artig å prøvd en annen S som ikke har det for å sammenligne.

Høres ut som det er veldig slarkete er sted i forstillingen. Merkes veldig på dårlig vei i lav hastighet, evt på grusveier med mye hull o.l. Men bilen føles tight og fin ellers. Ikke noe slark å provosere frem ved rattutslag, slalomkjøring, brems/aks osv. Kjenner heller ikke noe slark ellers på hjul.

I og med at teknikere ikke kan finne ut av problemet, tror jeg ganske sikkert at dette er feil på dempertårnene som henger sammen med luftfjæringen. Tipper det blir borte hvis man bytter disse begge sider foran.

Er jo bare å ta med teknikerne på en tur der det er mye ujevnheter i veien. Noe må de jo gjøre.

Bør vel dra inn med bilen min jeg og.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

MyMuffin

Høres ut som lyden jeg også har på min 17 utgave med luft. Lyden er riktignol ikke så markant som på din og er av mer "tikkende" art.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Bonk3rs

Sitat fra: sfinxern på lørdag 20. oktober 2018, klokken 00:10
Har det samme på min S75D. Snart hatt den ett år, ny i desember 17.
Har ikke fått det undersøkt enda, men kunne vært artig å prøvd en annen S som ikke har det for å sammenligne.

Høres ut som det er veldig slarkete er sted i forstillingen. Merkes veldig på dårlig vei i lav hastighet, evt på grusveier med mye hull o.l. Men bilen føles tight og fin ellers. Ikke noe slark å provosere frem ved rattutslag, slalomkjøring, brems/aks osv. Kjenner heller ikke noe slark ellers på hjul.

I og med at teknikere ikke kan finne ut av problemet, tror jeg ganske sikkert at dette er feil på dempertårnene som henger sammen med luftfjæringen. Tipper det blir borte hvis man bytter disse begge sider foran.

Er jo bare å ta med teknikerne på en tur der det er mye ujevnheter i veien. Noe må de jo gjøre.

Bør vel dra inn med bilen min jeg og.

Av det jeg leser i tråden om dette på TMC, så er det veldig variabelt hva angår svar fra teknikkere om dette problemet. Noen sier dette er noe de jobber med å finne en permanent løsning på, til de som mener dette er "as designed" .
Jeg har som sagt hatt bilen inne på to forskjellige SC(Grorud og Skøyen) for å få dem til å adresere problemet. Begge stedene har jeg intrykk av at de ikke aner hva dette er for noe. Det er nesten så jeg tror de tenker jeg må være gal eller noe... Og det virker ikke som at Tesla sentralt driver å informerer SC om at dette er en feil de jobber med å finne ut av.
Jeg mener jo dette er helt absurd, at bevisbyrden nermest hviler på kunden i dette tilfellet. Med så mange som påpeker samme feil/lyd er det nesten merkelig at de ikke tar dette mere alvorlig.

Attpåtil, med det presset som dem har på servicesentrene her på Østlandet, blir det nesten håpløst å få dem til å ta seg tid til å finne ut av dette. Jeg har prøvd nå i ett år...   

Neste gang jeg tar det opp  med dem, skal jeg vise dem den tråden fra TMC. Mye bra teorier der. Den med den stanga inni luftdemperne er litt interessang. Front struts eller noe tror jeg de kalte det...
Skal vise dem denne: air spring module-fr -ms2 dm (1067361-77-C)

PS: Når jeg skiftet hjul i går, så merket jeg at det er en del slakke i drivverket foran. Det laget en slik klakke-lyd det også. Dreide hjulet litt frem og tilbake. Ikke vet jeg...blir helt sprø av den lyden til tider... ::)
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

SSK

Jeg hadde samme klunk foran på min 2015 P85D med luftfjæring.
Har hatt denne klunkingen i ca 9 mnd, hørbar ved lav fart over små ujevnheter.
Jeg hadde bilen på service ved Oslo Nord denne uken, og opplyste om problemet.
De hørte klunkingen med en gang.
Feilen var Sway bar links som måtte byttes. Nå er bilen like stille som den var når den var ny.

Link til andre med samme erfaring.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/front-suspension-sway-bar-links-possible-rattling.126752/
BMW iX40 2022
Audi Q4 50 2021
Polestar 2 2021
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S P85 2013

turfsurf

Hadde samme ulyden. Kjørte innom Drammen, og de kjente det igjen med en gang. Ble fikset på siste service.
«Concern: "Kunde har en klunkelyd når han kjører i dumper, mistenker sway bar, usikker hvilken side det gjelder."
Corrections: Link - Sway Bar - Front - RH (Includes Alignment)
Replaced Sway bar link right side front. Due: Clunking noise and wear»

Fikset problemet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Til trådstarter, det finnes visstnok en revisjon av air struts som brukes nå og som fjerner den uregelmessige skranglingen. Denne feilen angår facelift S. Det er delenummer i tråden du referer til.

Stabstag /sway bar gir en litt annen tydeligere klunkelyd mer uttalt i store dumper. Det kan også komme skranglingen fra steering rack.

De som ender i øverste kategori har oftest byttet styrestag og Stabstag uten effekt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Fikk nylig byttet begge dempere, og raklingen i forstillingen forsvant totalt. Delenummer 1067361-77-C.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Wibla

1067361-77-C fikk jeg også montert for et par uker siden, ingen ulyder etter det.
2018 Tesla Model S 75D

streken

Jeg fikk byttet dempere tilbake i mars, og det fikset problemet. Ikke mer skrangling.
Men nå har lyden smått begynt å komme tilbake, jeg har kjørt ca 10.000km etter at de ble byttet  ::)
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Motorwatt

Det er akkurat det jeg frykter. Hvor mange ganger vil Tesla skifte demperne på garanti?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

streken

Trøsten får være at det er 5 års reklamasjonsrett på hvert bytte...
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA