Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt girkasse/drivverk?

Startet av Olee, mandag 30. juli 2018, klokken 21:24

« forrige - neste »

Hesthaug

Det pleier vel ikke å være låsering, kun presspasning. Jeg tror det er vanlig å herde støpejernet rundt hullet, det har ihvertfall vært blått på andre differensialer jeg har vært borte i. Det ser veldig mykt ut, men jeg vil nok tro at hyppigere oljeskift ville hindret dette. 100.000/5år er ALT for lenge etter min mening.
Resten av girkassa så bra ut uten nevneverdig slitasje. Det er magnet i kassa

erik e

Kan solhjul og planethjul skåret seg på akslene slik at de løsner fra diffrensialhuset ? Lagrene ser fine ut,hvirket de OK også ? De gearkassene fra i-MiEV jeg har åpnet har hatt helt OK lager men sprekt gearkasse hus. Og da kommer div.løse deler på vei ut. Om deler ryker eller huset sprekker først vet ikke jeg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Hesthaug

Innmaten i diffen går rundt, så tror ikke det har skåret seg. Det var ingen ulyder ellers i kassa, annet enn klakk-klakk når jeg ga på og slapp gassen. Hvis jeg bare hadde satt på plass bolten og sveiset den fast er jeg sikker på at kassa hadde gått noen år til :D

engolf

#48
Du som har öppnat en girkasse, tror du det är möjligt komma in med en liten inspeltionskamera och se om diffen mår bra? Vet inte om  kan gå in via avtappningspluggen, men kanske via påfyllningen?
Tror knappast de har det på serviceplanen, och upptäcka en sådan brist tidigt kan spara en för en del utgifter och bekymmer:)

Hesthaug

Sitat fra: engolf på fredag 21. september 2018, klokken 11:18
Du som har öppnat en girkasse, tror du det är möjligt komma in med en liten inspeltionskamera och se om diffen mår bra? Vet inte om  kan gå in via avtappningspluggen, men kanske via påfyllningen?
Tror knappast de har det på serviceplanen, och upptäcka en sådan brist tidigt kan spara en för en del utgifter och bekymmer:)

Desverre, alt som er av betydning er på den andre siden av diffen i forhold til tappe/fyllepluggene. Vil tro en titt på olja kan avsløre mye, den bør ikke være metallic og byttes før den blir for mørk i fargen

engolf

Tack för ditt svar!
Jag provkörde en C-Zero med liknande klonk från drivlinan, och efter att ha läst lite på nätet trodde jag först det måste ha varit hylsan mellan motor och gir, så jag avstod från att köpa bilen.
På iOn jag har nu kan det också höras en liten "klonk" när man motorbromsar, och sen gasar försoktigt i låga hastigheter upp til 10kmt, men inte inte annars. Man är ju lite paronoid efter att ha läst en del om girhaveri, men jag tror det är bara spelet mellan dreven jag hör:)

elekTrond

Apropos "klonk". Jeg har et års tid(?) merket en liten slakke i drivlinjen som tas opp når jeg går fra lett seiling eller motorbrems til gasspådrag, i rundt 35-40 km/t. Har igrunn aldri plaget meg, for det er ingen ulyd ellers.

Forøvrig merker jeg en svak vibrasjon når jeg drar på WOT (wide open throttle) i mange sekunder. Dette har vært sånn fra jeg kjøpte ved 40' km for vel to år siden. Har tenkt at det er motorfestene som er for mjuke, og skulle vært støpt igjen med polyuretan. Men da blir det vel bare enda verre ... Eller at bilen setter seg såå mye på rumpa under aks at foringer og stikkaksler kommer "i klem". De som har satt på H&R senkesett sliter visstnok med det siste, spesielt med full bil.

Alt dette tolker jeg som en del av kattas lynne. :)
'13 Mjau

engolf

Jag har också lagt märke till foringarna till motorn och girkassen är av den "mjuka" typen. Kunde säkert ha fyllt de med silikon och gjort lite stivare, men det tror jag bara medför mer slitage på girkassen, då foringarna säkert absorberar lite av belastningen vid hårda accelerationer och motorbroms.

Hesthaug

Hylsen har noe dårlig fett fra fabrikk som tørker ut og da ruster det, så splines på motor eller girsiden slites ned. Her er hylsa, på min var den heldigvis i god stand og jeg barte fylte den med molybdenfett av god kvalitet

engolf

Förresten, kan du beskriva jobbet du gjorde med att byta girkassen? Var det nåt speciellt du vill påpeka, typ i vilken ordning du tog sakerna?

engolf

Fyllde idag RVS-tillsats på girkassen. Har alltid haft den på mina tidigare fossilbilar med väldigt bra resultat, så nu tänkte jag ska testa det också på elbilen.
Tog bild på min hemmalagade magnetplugg, och redan efter 2-3 tusen körda kilometer är magneten täckt med metallpartiklar. Detta är påfyllningspluggen, tog ingen bild på avtappningpluggen, då händerna var oljiga. Den samlade dock lika många partiklar som den på bilden. Oljan var lika fin och ren som då den fylldes på, så den återanvände jag.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.


elekTrond

[offtopic] Merker du noe til følgende?

       
  • rvs.fi/en/faqs

            
    • SitatThe result is typically a 5-12% improvement in gas mileage, casewise even more.
    • EI SAA PEITTÄÄ!
  • rvs.fi/en

            
    • UP TO 5–15% Increase Power
    • UP TO 5–10% Lower Fuel Comsuption
    • TO 50% Longer Engine Life
    • 30% Decrease Emissions
  • rvs-usa.com

            
    • UP TO 15% Increase Power
    • UP TO 20% Lower Fuel Comsuption
    • TO 50% Longer Engine Life
    • 50% Decrease Emissions
:angel: :police: [/offtopic]

PS! Hva koster dette forresten?  ::) :)
'13 Mjau

engolf

Jag fyllde på tillsatsen idag, har knappt kört en kilometer efter det, men har väldigt bra erfarenheter med RVS i förbränningsmotorer/girkasser.:) Denna på bilden kostar ca 900kr, och är för 6 liters kapacitet. Jag tog och blandade bara lite av tubens innehåll (behövs ju uppenbart inte mycket till ca 0.8 liter). Resten ska jag använda i en annan bil med automat som har gått 200 tusen kilometer med samma girolja (!).
Min erfarenhet är det hjälper mest i mekaniska komponenter där en viss nivå av slitage redan har uppstått, ofta med nedsatt prestanda. Hur mycket slitage det är i den lilla girkassen vet jag inte helt, men hoppas på att kunna se/uppleva resultat efter an viss tid.
Jag tror också att i en fossilbil märker man reducerad förbrukning i en större grad, då den har betydligt fler rörliga komponenter (ca 15% av effekten försvinner i friktion). I en elbil är nog friktionen betydligt mindre, det är ju snack om bara en liten reduktionskasse...
Oavsett tänkte jag testa det, och hoppas på en förebyggande effekt på sikt:)

Olee

Beklager sen oppdatering, har vært travelt i det siste..

Vet ikke hvor mye nyttig jeg kan komme med til dere erfarne der ute, jeg hadde nemlig med meg en mekaniker til denne jobben. Vi begynte på en lørdag formiddag, og var vel ferdige utpå ettermiddagen en gang. Det viste seg også at "girvelgerbryterne" ikke fungerte som de skulle, sannsynligvis ble de skadet under frakten da de sitter litt utsatt til. Skal du bestille girkasse fra en hugger og få den sendt, be om ekstra beskyttelse av disse!

Vi brukte litt tid på å studere denne siden før vi begynte: http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2011/index_M1.htm

Jeg begynte med å få bilen på bukker og demontere hjul. Vi løsnet først den venstre drivakslingen hvis jeg ikke husker feil. For å få bedre tilgang til skruer så løsnet vi det ene motorfestet, slik at vi vippet hele greia nedover på siden. Et par jekker var fint å ha :)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Når girkassen var løsnet fra motoren var det litt styr med å få unna alt for å få senket den ned. Vi løsnet støtdemperne og senket hele bakakslingen ned. Slik såg det ut når girkassen var borte vekk :)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.







Olee

Godt brukt girkasse vs litt mindre brukt girkasse  :laugh:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA