Intressant. Om det är verkligen ett så omfattande problem borde ju biltillverkarna vara medvetna om det. Kostnadseffektivitet är ju också en aspekt: flera delar=dyrare produkt.
Jag tror kanske dessa ringar är avsedda för industriella lösningar, där elmotorer går på max hela tiden.
Ingen girkasse är starkare än oljefilmen... Det märkliga tycker jag är att trillingar har ATF olja i girkassen, vilken har ganska tunn oljefilm. I traditionella automatare är det självklart önskvärt med tunn olja pga momentomvandlare, ventilpaket, oljepump mm. Reduktionskasse på en elbil har ingen av delarna, och kunde enligt min mening haft en vanlig transmissionolja, typ 75W80 eller motsvarande. Har nån känt på girkassen efter att ha kört en halvtimme eller så? Den är varm vid beröring, kanske 50-60 grader, så det är en del friktion invändigt. Och ja, en del har säkert havererat pga produktionsfel eller underdimentionerade delar, men många av dessa haverier kunde säkert undvikas med tätare oljebyten.