Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt girkasse/drivverk?

Startet av Olee, mandag 30. juli 2018, klokken 21:24

« forrige - neste »

Sverre Følstad

jeg må nok innrømme at min Citröen ikke har fått oljeskift på girkassen i løpet av sine 42000 km. Det kan man jo tenke på i ettertid!
For meg ordnet det seg med en krasjet Peugeot Ion, der kassen kostet 10.675 inkludert frakt til merkeverksted, som setter den inn. Det fantes 4-5 tilsvarende kasser for salg brukt nå for tiden, men bare denne hadde riktig "nummer".
Snart triller bilen like stille og flott som før!
Citroën C-Zero 2011
Opel Ampera-e 2017

nilsen33


TB

Citroën C-zero service-intervall under "normale bruksforhold"
Oljeskift reduksjonsgir: hvert 100000km/5år.

Har bilen vore på service regelmessig skal oljeskift være gjort pga alder. Godt innenfor på km.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Olee

Jeg fikk iallefall tilbud på 5500kr for arbeid og olje (og andre smådeler?).

Girkassen har jeg nå fått byttet, skal prøve å få lagt ut noen bilder senere. Men sliter med girvelgeren. Girspaken og girkassen står i P, men displayet i bilen viser N eller R. Merker litt treghet fra N til R og P, men ellers virker alt normalt. Noen gode tips der ute?

engolf

5500 låter allt för mycket. Det är vad det kostar att byta girkasse på en vanlig fossilbil, och det är garanterat mer omfattande jobb.
Att display och spak inte är synkroniserade tyder nog på att du måste justera vajern.

Rav4_EV

For dere som lurer på hvorfor man får gearkassehavari er denne videoen nyttig.
Forøvrig samme feil som Tesla har hatt.

https://www.youtube.com/watch?v=EKUFi9J90ck
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Beamer Screamer

Interessant! Det der har jeg ikke tenkt på som en problemstilling.

Skal spørre verkstedet om det hvis/når min kasse ryker - tipper de blir litt flakkende i blikket da.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

engolf

Intressant. Om det är verkligen ett så omfattande problem borde ju biltillverkarna vara medvetna om det. Kostnadseffektivitet är ju också en aspekt: flera delar=dyrare produkt.
Jag tror kanske dessa ringar är avsedda för industriella lösningar, där elmotorer går på max hela tiden.

Ingen girkasse är starkare än oljefilmen... Det märkliga tycker jag är att trillingar har ATF olja i girkassen, vilken har ganska tunn oljefilm. I traditionella automatare är det självklart önskvärt med tunn olja pga momentomvandlare, ventilpaket, oljepump mm. Reduktionskasse på en elbil har ingen av delarna, och kunde enligt min mening haft en vanlig transmissionolja, typ 75W80 eller motsvarande. Har nån känt på girkassen efter att ha kört en halvtimme eller så? Den är varm vid beröring, kanske 50-60 grader, så det är en del friktion invändigt. Och ja, en del har säkert havererat pga produktionsfel eller underdimentionerade delar, men många av dessa haverier kunde säkert undvikas med tätare oljebyten.

Rav4_EV

#38
Dette har vært kjent "problem" i elektromotorfaget i mange år. Som videoen sier øker problemet med frekvensstyring/hastighetskontroll som akkurat er det som finnes i en elbil.

Det er flere av elbilprodusentene som har visse jordingsløsinger men ofte et dette bare en ledende filtbit som slites ut etter kort tid.
Det kan virke som Renault har kontroll på dette. Aldri hørt om lagerhavari hos dem, eller partner Nisssan. Renault motorer har en god jordforbindelse til rotor på de motorer jeg har skrudd på.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

erik e

Bla bla bla. Olje og jording vil ikke gjøre disse gearkassene sterkere.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Rav4_EV

#40
Det var da et intelligent svar, "erik e".

Du kan bygge så kraftige girkasser du vil, men ankerstrøm vil knekke lageret uansett.
En måte å få mørkere olje på, er disse små sveisene som oppstår i lageret.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

erik e

Sorry,dette har jeg nok ikke noe greie på.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Hesthaug

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 17. september 2018, klokken 07:53
Det var da et intelligent svar, "erik e".

Du kan bygge så kraftige girkasser du vil, men ankerstrøm vil knekke lageret uansett.
En måte å få mørkere olje på, er disse små sveisene som oppstår i lageret.

Dette gjelder vel bare lagere i motoren så vidt jeg vet. Var ikke lagerhavari på min kasse.

Hesthaug

Her var feilen på min iOn. Bolten til solhjulene i differensialen har gått ut helt til den har løsnet fra ene siden og blitt stående på skjeve inni der. Lengre kom den ikke foreløpig da den subbet i girkassehuset...

engolf

Tack för bilderna!
Hm, alltså varken lagerhaveri eller underdimentionerade delar, bara dåligt inpressad bolt (eller kanske avsaknaden av en låsring?).
Hur ser det ut inne i girkassen för övrigt, såg du några uppenbara slitagemärken, finns det en magnet inne?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA