Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i3 vs e-Golf (som første elbil)

Startet av Rcr, mandag 30. juli 2018, klokken 18:29

« forrige - neste »

Rcr

Hei alle,

Vi er nå i gang med prosessen å kjøpe vår aller første el-bil, og står nå mellom i3 eller e-Golf... Bilen kommer til å fungere som en «by-bil» i Asker-området, men det kan tenkes at den blir kjørt til hytta i Nesbyen en gang iblant. (Da selvfølgelig med et ladestopp/pølsestopp).

Vi har prøvekjørt begge, og synes begge er gode å kjøre. Hva er deres erfaringer og anbefalinger? Som vi har forstått det er i3 hurtigere å lade, imens e-golfen har større rekkevidde. Den nye bilen kommer til å erstatte en Subaru, og vi lurer blant annet på hvilken av bilene som er best på vinterføre for oss som er vant til firehjulstrekk...

Håper på kloke svar  :)

Rosson

Jeg har ikke noen erfaring med noen av dem, men jeg endte og opp med e-golf vs i3 før jeg bestillte i3 :)

Jeg tror rekkevidden er ganske lik på de 2 bilene. Begge kommer 300km med den gamle urealistiske målestandarden. Og begge fikk snittrekkevidden 231km i denne sammenligningen :https://pushevs.com/2018/07/29/range-efficiency-test-of-10-electric-cars/

Realistiske rekkevidder er og diskutert i denne tråden : https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Når det gjelder vinteregenskaper tror jeg det heller i favør til i3
Den fordelen fossilbilene med forhulstrekk og vekt av motor over drivhjulene hadde er ikke der med elbil,da elbiler har ganske bra vektfordeling med batteriene, og i3 har uansett motoren bak + bakhjulstrekk.


Rosson
BMW i3 2018

Orbit

[Disclaimer: Har <1000 km i e-Golf, og >35000 med i3]


  • Fremkommelighet: Begge alternativene er dømt til å tape mot en Subaru! Men det er overraskende bra muligheter likevel. Dekkvalg vil oftest være begrensende faktor. Det finnes ikke piggdekk til i3, men dersom du uansett planlegger piggfrie (les: Askerføre, det er gode piggfrie å få til begge), så vil jeg holde en knapp på at i3 tar seg best frem. Legger du til tung last og oppoverbakke, blir dette enda mer i favør av bakhjulstrekk.
  • Rekkevidde: e-Golf (bør) vinne, men jeg har for lite erfaring med den til å si hva det utgjør i praksis (større batteri, men tyngre bil dvs mer forbruk oppover til en fjellhytte)
  • Hurtiglading på vinter: Begge er avhengige av varmt batteri for at dette skal kalles hurtig. Dersom du har tilgang på strøm på hytta, kan du forvarme batteriet på i3 mens den er parkert. e-Golf kan ikke dette. Å starte fra en uteparkering (f.eks. på hytte) -10 med e-Golf, vil gjøre tillatt effektuttak så lavt at det ikke er mulig å få temperaturen særlig opp, selv med aktiv kjøring. Tilsvarende vil lading gå sakte, da kalde batterier ikke tåler rask hurtiglading. Dermed blir de heller ikke mye varmet opp av ladingen, catch-22. Så dersom du ikke har "hytte" med varm garasje, må du regne med 2-3 ganger lengre tid for mellomstopp med hurtiglading på e-Golf på vinteren (gitt du har mulighet for å koble i3 til strøm før kjøreturen). Kan du starte med varm bil i begge ender av turen, er dette ikke noe problem.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Har du tilgang på strøm så setter du avgangstid på e-Golf, slik at den fullader rett før avgang, da får den lunk i batteriet. Sier ikke det er like bra som forvarming, men det hjelper, iallfall med 16A+. Har ikke gitt vår noen store utfordringer de vintrene vi har hatt den, men heller aldri stått fast. Fremhjulstrekken er håpløs med så brå krefter, enten det er vått, glatt eller tørt. Spinner i ett kjør på høyre forhjul...

Kan forresten ikke huske å ha opplevd effektbegrensning på grunn av lav temperatur, slik forrige taler beskriver.

Panduck

Nå kommer vel i3 etterhvert med større batteri? (over 40kW?) så da bør vel den ha en god del bedre rekkevidde enn eGolf. i3 har nå 33kW mens eGolf har 36kW(?) og i3 bruker en god del mindre strøm (annet enn i store hastigheter), så i3 bør vel ha bedre rekkevidde allerede?

11kW AC lading er ekstremt fint, sendes denne helgen havnet jeg i ladekø med 5 ventende biler og 2 ledige 22kW AC punkter. I steden for å stå å stresse i kø, ble det AC og avslappende måltid, og mer enn nok strøm når vi var ferdig. Også på kaldt batteri er 11kW lading fint, bedre å betale mindre for 11kW enn masse for 18kW (som det kan være du får om vinteren)

Utsikten fra vinduene er flott, svingradius en drøm, og det er vel en av de enkleste bilene å bykjøre med. Den effektive enpedalskjørigen er også flott i by men også på svingete vei / mye bakker.

Legg ned baksetene og du har mer plass i en i3 enn du nok tror. Vi fikk med de samme boksene som vi hadde i en stasjonsvogn med bakseter nede pakket full, fordi taket var høyere.

Rustfritt er jo også flott med i3 :)

Dumt med i3: bakseteplass. Dårligere dekutvalg p.g.a "sære dekk". Litt snål tilgang til bakseter.

Rcr

Takk for svar, alle sammen! Virker som dette går i favør i3, enn så lenge... Merker at detaljer ang lading er noe vi må lese oss opp på, avanserte refleksjoner noen av dere kommer med  :P

Tar gjerne imot flere anbefalinger, denne tråden er på ingen måte avsluttet!

Ferry

Sitat fra: Rcr på mandag 30. juli 2018, klokken 18:29
Bilen kommer til å fungere som en «by-bil» i Asker-området, men det kan tenkes at den blir kjørt til hytta i Nesbyen en gang iblant. (Da selvfølgelig med et ladestopp/pølsestopp).

Pølsestopp på den turen er ingen selvfølge! Med mindre du er veldig glad i pølsestopp, da. Asker - Nesbyen er ca 16 mil opp på østre eller vestre kant. Det bør gå uansett, kanskje med unntak av de aller verste vinterdagene. Jeg har kjørt Sandvika - Fagernes med i3 i 13 kalde. Antagelig lanseres det større batteri på i3 i august, så ha litt is i magen. Framkommeligheten er bra, men det er ingen firehjulstrekker. Jeg har prøvd i3 mot Urban Cruiser med pigg på  samme føre. Dvs. jeg parkerte i3-en og hentet den andre bilen for å kjøre opp bagasjen ;)
Hvorvidt du har strøm på hytta er avgjørende for når og hvor du lader. Det er helt klart bedre å hurtiglade på tur opp med varmt batteri framfor å la bilen stå gjennom helga og bli kald. Men har du innlagt strøm så slipper du antagelig å hurtiglade noen gang.

Rcr

Sitat fra: Ferry på mandag 30. juli 2018, klokken 22:56
Sitat fra: Rcr på mandag 30. juli 2018, klokken 18:29
Bilen kommer til å fungere som en «by-bil» i Asker-området, men det kan tenkes at den blir kjørt til hytta i Nesbyen en gang iblant. (Da selvfølgelig med et ladestopp/pølsestopp).

Pølsestopp på den turen er ingen selvfølge! Med mindre du er veldig glad i pølsestopp, da. Asker - Nesbyen er ca 16 mil opp på østre eller vestre kant. Det bør gå uansett, kanskje med unntak av de aller verste vinterdagene. Jeg har kjørt Sandvika - Fagernes med i3 i 13 kalde. Antagelig lanseres det større batteri på i3 i august, så ha litt is i magen. Framkommeligheten er bra, men det er ingen firehjulstrekker. Jeg har prøvd i3 mot Urban Cruiser med pigg på  samme føre. Dvs. jeg parkerte i3-en og hentet den andre bilen for å kjøre opp bagasjen ;)
Hvorvidt du har strøm på hytta er avgjørende for når og hvor du lader. Det er helt klart bedre å hurtiglade på tur opp med varmt batteri framfor å la bilen stå gjennom helga og bli kald. Men har du innlagt strøm så slipper du antagelig å hurtiglade noen gang.

Takk for svar! Vi har strøm på hytta, så dette høres jo lovende ut. Vi lider nok av rekkeviddeangst allerede før vi har kjøpt...
Hvor får du det fra at det kommer bytt batteri i august? Bilforhandleren var ihvertfall veldig tydelig på at man ikke vet noe om når det kommer, og at alle antakelser er løse rykter... Men hvem skal man egentlig tro på?  :o

Ferry

Ikke godt å si hvem man skal tro på, men ryktene om større batteri har eksistert lenge. BMW pleier å lansere ny utgave i august. Det kom en facelift for ett år siden, nytt batteri for to år siden. Det ligger veldig i korta at det skjer noe nå.
F.eks: http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=5287
Bilforhandleren har en sterk interesse av "å ikke vite noe". Og BMW har nok en sterk interesse i å ikke informere dem. i-agentene sier at de ikke vet noe før enn tett oppunder lansering. Og jeg tror dem på det. Snakka ganske mye med dem da jeg henta ut bilen. På det tidspunktet var det ikke noe poeng i å fortelle meg skrøner. Alle tror og forventer at det kommer stadig bedre og bedre batterier

Rosson

#9
BMW i3 2018

1317142119

De artiklene er kun basert på rykter fra Samsung som sier at 120Ah batteriene deres skal installeres i "automotive industry" etter nyttår 2019 (uten at det er spesifisert om det er 1. januar eller 1. juni 2019) og en blogg på fansiden BMWblog om at det kommer 120Ah (som de har skrevet om siden begynnelsen av 2017 en gang).

Ja, der det er røyk er det som regel ild og vi vil trolig se en 120Ah snart. Men at det kommer til høsten er på ingen måte offisiell informasjon fra BMW (eller Samsung som lager batteriene).

Samtidig er det rykter om 160Ah BMW i3 også, så hvem vet ...

espenw

Sitat fra: Orbit på mandag 30. juli 2018, klokken 19:50
[Disclaimer: Har <1000 km i e-Golf, og >35000 med i3]


  • Fremkommelighet: Begge alternativene er dømt til å tape mot en Subaru! Men det er overraskende bra muligheter likevel. Dekkvalg vil oftest være begrensende faktor. Det finnes ikke piggdekk til i3, men dersom du uansett planlegger piggfrie (les: Askerføre, det er gode piggfrie å få til begge), så vil jeg holde en knapp på at i3 tar seg best frem. Legger du til tung last og oppoverbakke, blir dette enda mer i favør av bakhjulstrekk.
  • Rekkevidde: e-Golf (bør) vinne, men jeg har for lite erfaring med den til å si hva det utgjør i praksis (større batteri, men tyngre bil dvs mer forbruk oppover til en fjellhytte)
  • Hurtiglading på vinter: Begge er avhengige av varmt batteri for at dette skal kalles hurtig. Dersom du har tilgang på strøm på hytta, kan du forvarme batteriet på i3 mens den er parkert. e-Golf kan ikke dette. Å starte fra en uteparkering (f.eks. på hytte) -10 med e-Golf, vil gjøre tillatt effektuttak så lavt at det ikke er mulig å få temperaturen særlig opp, selv med aktiv kjøring. Tilsvarende vil lading gå sakte, da kalde batterier ikke tåler rask hurtiglading. Dermed blir de heller ikke mye varmet opp av ladingen, catch-22. Så dersom du ikke har "hytte" med varm garasje, må du regne med 2-3 ganger lengre tid for mellomstopp med hurtiglading på e-Golf på vinteren (gitt du har mulighet for å koble i3 til strøm før kjøreturen). Kan du starte med varm bil i begge ender av turen, er dette ikke noe problem.

Piggdekk til i3: Tri-Ace Snow White II 84Q.


Jeronan

The BMW i3 is a fantastic little car. My wife absolutely loves it and I have driven it quite a lot too, before we got our Tesla. :P

Currently, the BMW i3 is the only car (next to Tesla) that can truly pre-condition the battery pack in wintertime to reduce range loss, with having heating sheets under the battery cells.
The car needs to be plugged in and ou just have to be set your departure time at least 3 hours in advance, so the battery can reach the optimal temp, which you can automatically set via the Connected App (up to 3 different departure times can be scheduled).

With that, we get relatively little range loss on cold winter days (depending road conditions). I have driven 180 km on a single charge on E6 ( 90-110km/h ) to the airport and back in winter with -10 degrees.
In summer time, you easily get around 220-230 km range if you don't floor it over 110km/h.

This is with the 94Ah BMW i3 2017 model by the way.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Burger

i3 er genialt på langtur. Kjørte Kragerø til Stjørdal (735 km) på en dag forrige uke. Det er konas elbil og hun elsker den, selvsagt den peneste av de. Lyseblå og svart.

Nå spurte du om e-Golf, og ikke Leaf, men fordelene jeg lister opp for i3 stemmer alikevel :
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40200.msg695541#msg695541
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Kårepåsporet

Sitat fra: Rcr på mandag 30. juli 2018, klokken 22:00
Takk for svar, alle sammen! Virker som dette går i favør i3, enn så lenge... Merker at detaljer ang lading er noe vi må lese oss opp på, avanserte refleksjoner noen av dere kommer med  :P

Tar gjerne imot flere anbefalinger, denne tråden er på ingen måte avsluttet!

Hva med å vurdere Hyundai eller Kia? Lader kjapt sommer som vinter, varmt eller kaldt batteri. Soul er klar for 100 kW, Ioniq 70 kW.
Ikke i samme klasse som eGolf og i3, men mye mer utstyr til en billigere penge, Ioniq har feks brukbart bagasjerom ift i3 som nesten ikke har bagasjerom, samt bare 4 seter.

Ellers så er Kona og NiroEV rundt hjørnet, begge til omtrent samme pris som eGolf, men myyyye lenger rekkevidde.

Bare husk at det du tror i dag blir bil nummer to, det blir 99% sikkert bil nummer en.
Det er ihvertfal slik for flesteparten som får sin første elbil.
Lykke til med valget

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA