Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva avgjør om en lader er mode2 eller mode3 ? -Bmw i3 ladeinstillinger

Startet av Rosson, søndag 29. juli 2018, klokken 11:27

« forrige - neste »

Rosson

For å slå ihjel litt ventetid på ny i3 94A ;) blar jeg litt i online manualen, og ser at den har separate ladeinstillinger i bilen for mode2 og mode3 lader.
I mode3 kan man kun velge mellom 16A eller 32A, mens i mode2 har man 3 nivåer som varierer etter maks-effekt på laderen.

Mode2:

Mode3:



Til nå har jeg trodd at det som kjennetegner mode2 er støpselet, men det er kanskje andre forskjeller i tillegg ?


Rosson

BMW i3 2018

sjokomelk

Mode og Type er forskjellige ting.
Type 1 og 2 er pluggen, Mode 1-4 er lademetoden.

Mode 1 - Lading med tilsvarende motorvarmerledning uten kontrollfunksjoner
Mode 2 - Lading med ledning med vanlig støpsel og kontrollboks (ladekladden som følger med bilen)
Mode 3 - Lading med ladestasjon med kontrollfunksjonene (fastmontert ladeboks)
Mode 4 - Hurtiglading med likestrøm
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rosson

Ja, har skjønt forskjellen på mode2 og type 2. Det jeg mente er at jeg ikke ser annen forskjell mellom mode2 og mode3 enn tilkoblingen av boksen - Schuko eller Cee på mode2 vs fast kablet på mode3.
Ser jeg formulerte det litt uklart, men får ikke redigert innlegget :(

Har ikke mode2 de samme kontrollfunksjonene i kladden som mode3 har i boksen ?

Denne laderen fra Elbilhjelpen.no ville jeg jo tro er en mode3 lader :


Men den kan om ønskelig leveres med Cee påmontert, blir den da plutselig mode2 ? Og hvordan kan bilen da skille mellom mode2 og mode3 ?

"Inntakskabel med 1 fase blått 230V 16A Cee støpsel for konvertering til semiportabel / mode 2 montering av ladestasjoner med innebygget jordfeilvern."



Rosson
BMW i3 2018

Vollis47

Bilen trenger ikke å skille mellom mode 2 og mode 3. (Og mode 1 brukes ikke av nyere elbiler). Mode 2 har altså en kabel med en schuko støpsel eller en eller annen industristøpsel, en ladekladd som kommuniserer med bilen samt en type 2 plugg til å sette inn i bilen. En fastmontert ladeboks benevnes mode 3. Om du kobler en ladeboks opp via en industrikontakt (CEE), så blir den å benevne som mode 2. Bilen bryr seg forøvrig ikke om det er mode 2 eller mode3.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

turfsurf

Mener i3 legger til grunn pilotsignalet (tilgjengelig strøm) for å bruke mode 3 eller mode 2 innstillinger. 16A eller mindre brukes mode 2 innstillinger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosson

Ok , så det er ikke mer komplisert en det.. :)

Da kan jeg altså kjøpe en mode3 16A lader med B-vern,plugge inn med Cee og bruke mode2 instillingen "redusert" i bilen for å trekke maks 12-13A  :+1:
(Har 16A kurs til garasjen som går innom ei utelampe)

Rosson
BMW i3 2018

Orbit

Ja, og for å gjøre det enda enklere så stiller du heller ladestasjonen litt ned fra 16A (de fleste kan dette), og lar bilen stå på maks. Da slipper du å huske å stille om i bilen ved AC-lading andre steder. Siden begrensningen gjelder det opplegget som er i garasjen, så er det best at det er «kodet» inn der. Da fungerer det også problemfritt dersom andre biler skal lade hos deg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rosson

Det er sant, jo mer "idiotsikkert" jo bedre  :laugh:
Det går ennå et par mnd før jeg får bilen, så jeg har god tid til å finne den perfekte laderen for meg, men nå vet jeg ihvertfall litt mer om hva jeg skal se etter :)
BMW i3 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA