Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade hjemme: lade via ladekladd til industristikk?

Startet av ArnoldK, lørdag 28. juli 2018, klokken 13:33

« forrige - neste »

ArnoldK

Hei! Jeg er stolt og forventningsfull eier av en Kia Soul active 2018. Den dukker opp im et par ukers tid og jeg undersøker lademuligheter. Den skal hovedsakelig brukes til bykjøring. Parkerer på delt gårdsplass. Jeg har lest og undersøkt ulike alternativer og tenker følgende: installere ny kurs og industristikk. Lade med ladekabel i starten, og hvis behovet oppstår, kjøpe en semi portabel stasjon. Det er ikke aktuelt med permanent stasjon, da fasaden på huset må ivaretas (og naboene hadde ikke blitt så innmari blide)  ;)
Så, spørsmålet er, kan man bruke medfølgende ladekabel med kladd inn i et industristikk? Takk!

_OE_

Du må kjøpe en overgang fra industri til schuko.... Du vil fortsatt få 10(8)amp med medfølgende "nødlader"

Via_9+


ArnoldK

OK! Men fordelen med industristikk er at jeg kan bruke en seninpirtabel stasjon ved behov?
Men ved vanlig lading med medfølgende ladekabel er industristikket «bortkastet» i den forstand st jeg før ikke noe mer juice enn fra vanlig stikkontakt? Beklager evnt dumme spørsmål, føler jeg må ha det med teskje :)

_OE_

Den medfølgende kabelen er innstilt til ca 10 ampere.. Så selv om du har 32Amp sikring/stikk.... Så får du ikke mere enn 8-10 amp... Så kjører du tomt batteri hver dag... Så kan det bli problemer hvis ladetiden blir kort.... Har du du en 16amp ladestasjon får du 60% mere osv

Via_9+


Rosson

Jeg er litt i samme situasjon som deg, og etter som jeg har skjønt har du helt rett.

Med den medfølgende ladekladden får du max 10 amp da det ikke er lov med mer på schuko, og dette tror jeg skal vere begrenset i ladekladden. Du kan bruke overgang til industristikk, men får uansett 10A.

Hvis du får montert industristikk (det finnes flere forskjellige varianter), så kan du få mere juice med en semiportabel hjemmelader, sålenge kursen du får lagt opp takler det (dvs større en 10 A)
BMW i3 2018

RaBalder

Hvorfor ikke kjøpe en ladekabel som passer bilen og som har rett industristikk i andre enden.

Da har man en robust ladekabel som ikke trenger overgang til industristikk.
Og du kan trekke mer strøm enn shucko er bygget for.

Ulempen er en ekstra ladekabel.

Fordelen er man unngår shucko helt og bedre ladefart (hvis bilens lader og stikkets kurs er dimensjonert bedre enn 10A)

sylwester

#6
Hvis du legger opp industristikk for elbillading så trenger den kursen å ha B-vern i sikringsskapet og kablingen bør legges opp som 40A for at du kan dra 32A kontinuerlig uten varmegang, men du trenger en ny ladkabel med kladd for å dra nytte av dette med industrikontakt. Du kan bruke denne også på Schuko hvis ladekabelen kan stilles inn på ladefart slik at du kan bruke overgang og sette den til 16A eller under for nødlading.

Hvis du derimot kjøper en mode3 ladestasjon så kan den ha b-vern og alt du trenger er 40A-kabling, 32A sikring og ladestasjonen satt til 32A så lader bilen opptil 7kW med type2-kabel.

Prismesssig tror jeg ladestasjon med innebygd b-vern er billigere enn cee + b-vern + ny ladekabel siden ladekablene med kladd koster vesentlig mer enn en dum type2-kabel, men en cee ladekabel med variabel ladefart + en overgang til Schuko gjør at du kan ha den og en type2-kabel på ferieturer og det vil være raskere og mer fleksibelt enn medfølgende kladd. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

hsa77

Et industristikk pynter vel ikke akkurat opp fasaden, de er jo enten blå eller røde og ganske klumpete og stygge. Det finnes ganske små og nette ladestasjoner i nøytrale farger. Etter min mening er en pen ladestasjon mye bedre enn et stygt industristikk, spesielt når du henger opp en klumpete portabel ladeboks på industristikket i tillegg...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Vollis47

Sitat fra: hsa77 på lørdag 28. juli 2018, klokken 16:46
Et industristikk pynter vel ikke akkurat opp fasaden, de er jo enten blå eller røde og ganske klumpete og stygge. Det finnes ganske små og nette ladestasjoner i nøytrale farger. Etter min mening er en pen ladestasjon mye bedre enn et stygt industristikk, spesielt når du henger opp en klumpete portabel ladeboks på industristikket i tillegg...
Her er det gode argumenter mot industristikk og for ladeboks. Skal en begynne uten at noe allerede eksisterer, så er absolutt en ladeboks det rette å gå for. Enklest og finest er det med fast kabel, men i forhold til boks med type 2 stikk, er en mindre fleksibel med tanke på å kunne lade andre biler.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

sylwester

#9
Det er en den folk som har ladestasjon med type1-kabel som måtte kjøpe ny ladestasjon da de fikk ny Leaf. En morsom løsning var 2 bokser med bryter slik at kun en av boksene var aktiv om gangen, begge med hver sin faste kabel.. Folk lærer visst aldri. Type2-kontakt slik at alle elbiler kan bruke den er best!

I fellesgarasjer er ikke fast kabel lov lengre og vi har ingen garanti for at type2 er standarden om 4 år, men vi kan anta at det vil gå an å få kjøpt kabler ala type-1-ti-type2 for en eventuell ny standard og at det muligens har mer muligheter når det er samme kontakta på bil og ladestasjon.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ArnoldK

Sitat fra: RaBalder på lørdag 28. juli 2018, klokken 15:35
Hvorfor ikke kjøpe en ladekabel som passer bilen og som har rett industristikk i andre enden.

Da har man en robust ladekabel som ikke trenger overgang til industristikk.
Og du kan trekke mer strøm enn shucko er bygget for.

Ulempen er en ekstra ladekabel.

Fordelen er man unngår shucko helt og bedre ladefart (hvis bilens lader og stikkets kurs er dimensjonert bedre enn 10A)

Takk for godt tips! Til deg og alle andre :) Har du mulighet til å lenke til eller anbefale en slik ladekabel?

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

fredag

Sitat fra: hsa77 på lørdag 28. juli 2018, klokken 16:46
Et industristikk pynter vel ikke akkurat opp fasaden, de er jo enten blå eller røde og ganske klumpete og stygge. Det finnes ganske små og nette ladestasjoner i nøytrale farger. Etter min mening er en pen ladestasjon mye bedre enn et stygt industristikk, spesielt når du henger opp en klumpete portabel ladeboks på industristikket i tillegg...

Dessuten er mode3 ladeboks sikrere både med hensyn til pirkesikkerhet og sikkerhet i forhold til lysbue ved tilkobling i feil rekkefølge. Naboene vil sikkert sette pris på at du installerer det ladealternativet som er anbefalt av DSB.

En rimelig, liten, nett og nøytral ladeboks er en Tesla Wall Connector med innebygget type2-kabel.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Roy Aasen

Fast kabel på ladeboks er vel ikke spesielt smart. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA