Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er hurtigladere del av infrastruktur? Og hvem skal betale for infrastrukturen?

Startet av S.S, fredag 27. juli 2018, klokken 21:20

« forrige - neste »

S.S

Snakket med en bensinstasjonseier her om dagen, og lurte på når laderen kommer.

Han kunne da fortelle at om han skulle installere hurtigladere, måtte han selv betale for transformatorer og kabling fra høyspentnettet og frem til stasjonen, noe som umuligjør investeringen.

Med alle insentiver vi har fra det offentlige til å kjøpe elbil, hvor er insentivene til å bruke de?  Det virker på meg langt bak mål at en utbygger skal måtte betale for det som i praksis burde være i strømleverandørenes interesse, altså å levere mest mulig strøm.

Så, for å fremme installasjon av ladere rundtomkring, må det offentlige legge til rette ved å sikre at nok strøm er tilgjengelig.  Jeg mener dette må være en offentlig oppgave å pålegge nettselskapene å tilrettelegge for installasjonen uten å kreve anleggsbidrag.

Kan muligvis kreve infrastruktur / trafo der det er f.eks 50 km til nærmeste hurtiglader.
Eller minimum 1 per kommune e.l. 

Hvordan kan vi få fart i denne utbyggingen?  Tesla har klart det på private midler, og sikkert betalt store (i mine øyne urettferdige) beløp i anleggsbidrag.

geear

Enova har allerede dekket mye av dette i lang tid, og den siste runden var vel tilskudd til inntil to hurtigladere i alle kommuner som ikke hadde? Altså nesten som det du foreslår.

arthur

På den strømmen jeg forbruker så betaler jeg nettleie og det etter et kostprinsipp (kost ved fremtidig drift og utbygging eller noe sånt) selv om strømnettet vel så absolutt er en del av vår infrastruktur. Hvorfor skal lading av en elbil på en hurtiglader subsidieres når strømmen ellers er til kost +?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Gardin

Hurtiglading krever veldig høy effekt. Det kan være kostbart å bygge ut nettkapasitettil å håndtere dette. Det er rimelig at det er hurtigladeutbyggerne som betaler hva det koster. Det blir feil å kreve at husholdningene og næringslive betale dette gjennom økt nettleie.

Løsningen med at Enova bidrar for å etablere et minimumtilbud der hvor det ikke er kommersielt grunnnlag for å bygge hurtigladere er en god midlertidig løsning. På sikt må vi få på plass en løsning som er fullfinansiert av elbilistene. Lønnsomhet er eneste måten å sikre at det blir bygd ut tilstrekkelig mange hurtigladere.

Kanskje vi kan lære litt av Tesla? De har hatt stor suksess med å ta inn en god del penger når bilen selges, som de har brukt til å bygge ut ladenettverket sitt. Vi kunne for eksempel innført en engangsavgift på alle elbiler som i sin helhet gikk til å sørge for at vi alltid har et velfungerende nasjonalt ladenettverk?

Rosson

Rart at ikke noen av bensinstasjon-kjedene går på et spleiselag med Enova for å få ladepunkter på stasjonene sine.

Ville tro det var kjekt med "flere bein å stå på ", og de lever vel allerede stort sett av å selge pølser og sjokoladeboller.

Elbil-kundene har jo og mer ledig tid når de "fyller" som kan generere mersalg på stasjonen.
BMW i3 2018

Amoss

Sitat fra: Rosson på lørdag 28. juli 2018, klokken 13:10
Rart at ikke noen av bensinstasjon-kjedene går på et spleiselag med Enova for å få ladepunkter på stasjonene sine.

Ville tro det var kjekt med "flere bein å stå på ", og de lever vel allerede stort sett av å selge pølser og sjokoladeboller.

Elbil-kundene har jo og mer ledig tid når de "fyller" som kan generere mersalg på stasjonen.

Relevant:
https://www.youtube.com/watch?v=nst2RGtgzfk
Model S 85D

arthur

Sitat fra: Gardin på lørdag 28. juli 2018, klokken 10:11
Kanskje vi kan lære litt av Tesla? De har hatt stor suksess med å ta inn en god del penger når bilen selges, som de har brukt til å bygge ut ladenettverket sitt.

Det du her sier er at man betaler (for) mye for en Tesla slik at Tesla kan bygge ut ladeordninger som de tilbyr Teslaeierne "gratis", les kreativ bokføring og verden vil bedras? Og istedet for rabatt på bilen som man jo ellers får på de fleste biler ikke gir noen rabatt, men tilbyr en gunstig låneordning i stedet? Smart han Elon!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Sitat fra: arthur på lørdag 28. juli 2018, klokken 17:32
Sitat fra: Gardin på lørdag 28. juli 2018, klokken 10:11
Kanskje vi kan lære litt av Tesla? De har hatt stor suksess med å ta inn en god del penger når bilen selges, som de har brukt til å bygge ut ladenettverket sitt.

Det du her sier er at man betaler (for) mye for en Tesla slik at Tesla kan bygge ut ladeordninger som de tilbyr Teslaeierne "gratis", les kreativ bokføring og verden vil bedras? Og istedet for rabatt på bilen som man jo ellers får på de fleste biler ikke gir noen rabatt, men tilbyr en gunstig låneordning i stedet? Smart han Elon!

Dagens mest humoristiske innlegg. Fremstille det geniale og pan-europeiske ladenettverket eierne elsker som kreativ bokføring, verdensbedrag. Og så trekker du inn subsidierte lån og manglende rabatt?
Du overgikk deg selv denne gangen. Men det illustrerer holdningene dine godt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


geear

Sitat fra: arthur på lørdag 28. juli 2018, klokken 17:32
Det du her sier er at man betaler (for) mye for en Tesla slik at Tesla kan bygge ut ladeordninger som de tilbyr Teslaeierne "gratis", les kreativ bokføring og verden vil bedras? Og istedet for rabatt på bilen som man jo ellers får på de fleste biler ikke gir noen rabatt, men tilbyr en gunstig låneordning i stedet? Smart han Elon!
Tror du virkelig at vi tror vi får noe som helst gratis?

Tror nok kanskje superchargernettverket var omtrent 33% av årsaken til å kjøpe Tesla for min del (etter erfaring med CCS-bil på kommersielle hurtigladernettverk), så ja, han er smart han Elon!

Løve

Hva ville tilbakebaetlingstiden ha vært for bensinstasjonseieren? Isolert til kun salg av hurtiglading.

turfsurf

Sitat fra: Løve på søndag 29. juli 2018, klokken 13:39
Hva ville tilbakebaetlingstiden ha vært for bensinstasjonseieren? Isolert til kun salg av hurtiglading.
Det er jo uinteressant. Bensinstasjoner har ikke kunnet overlevd på kun bensinsalg i lange tider. Det er mersalget som er interresant.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Har vært inne på dette temaet tidligere, og min "konklusjon" om fremtiden er at det vil bli ladeparker med godt med oppstillingsplass, kafeteria, butikker, etc. som popper opp langs hovedfartsårene. En fyr mente at det var bedre at hurtigladere lå spredt rundt om kring for bedre tilgjengelighet, men jeg tror langrekkevidde elbiler vil lades på ladeparker når man er på tur. Kraftuttaket på et slikt sted har jeg estimert til 2-5 MW. En slik ladepark kan etableres i nærheten av et kraftverk, kanskje av kraftverket selv, eller en sammenslutning av slike. Eller av et industrianlegg som ikke har behov for like mye effekt lenger pga effektivisering eller whatever.

Poenget er at mersalget på et slikt sted finansierer infrastrukturen. Å kreve at det skal bygges ut kraftlinjer til elbilladere rundt omkring over "skatteseddelen" (les: nettleia) vil nok møte mye motbør.

Det er bedre vi bruker midlene på oppgradere nettet slik at plasser der biler normalt parkeres over tid, dvs hjemme eller jobb, får nok effekt til at alle elbil-eiere kan lade på minst 3,6kW. Etter min mening er det dette som er infrastruktur.

Edit: Sett i et lengre perspektiv er det mer nyttig at bilene er tilkoblet mer kontinuerlig med moderat effekttilgang, fremfor sporadisk og med veldig høy effekttilgang.
Hurtiglading strengt tatt er bortkastet tid hvis bilen din har stått parkert et sted i 8 timer før du trengte den. Vi må vekk fra tanken om at man skal kjøre til bensinstasjon for å fylle strøm, bortsett fra på lengre turer.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

badgerbert

Ionity (join venture mellom VW, BMW, Ford og Mercedes) skal bygge 400 lynladere i europa/20 i Norge og disse skal etter sigende settes opp med Circle K som partner. Om man skal tro på pressemeldingene så kan vi vente oss 19 slike 150KW stasjoner m 6 punkter på hver spredd rundt på Circle K innen utgangen av 2019.

Virker som det er Ionity som betaler for bygging og Circle K som stiller med "tomt".

https://www.side3.no/motor/forste-glimt-av-ionitys-ladenettverk-i-norge-4446159


stefse

Lurer da på hvordan nettleverandørene ellers i Europa priser effekt. Skal vi tro Fortum og NVE, vil lynladere i Norge bli vanvittig dyre å kjøpe strøm til.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA