Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Setetrekk og gummimatter

Startet av Ernie, torsdag 22. september 2011, klokken 12:16

« forrige - neste »

Ernie

Jeg lurer på om det finnes det heldekkende setetrekk som fungerer sammen med airbag (på forsetene)? Jeg forstår det slik at airbagen befinner seg i setene og da er det avgjørende for sikkerheten at siden på setet kan sprette opp om airbagen utløses.

For de som vil gjerne beskytte I-MIEVen sin innvendig kan jeg gjerne anbefale følgende:

BAKSETENE

Første forsøk: Biltema 39-734. Beregnet på baksete. Her må det store tilpasninger til så jeg leverte den tilbake.

Løsning: Biltema 39-739. I utgangspunkt beregnet som sparketrekk til forsetene, men kan trekkes ned over baksetene. Du trenger 2 stk. Et til hver sete. Fungerer veldig greit. Jeg har tilpasset litt med symaskin, men det går også greit uten tilpasning.

FORSETENE

Jeg vil ikke ha skitne føtter på baksiden av forsetene. Har prøvd noe fra BilXtra men endt opp med Biltema 39-628. Fungerer greit.

GUMMIMATTER

Stoffmatter er en dårlig løsning i regnbyen Bergen.

Jeg kjøpte Biltema 39-087. Mattene beregnet på bak i bilen passer helt perfekt om man klipper vekk alt rundt "skålen". Jeg har lagt gummimattene opp på originalmattene. Anbefales. Mattene foran passer ganske dårlig, men kan brukes. Det er viktig at matten på føreseteplassen forankres med krokene i bilen og her bør det kun brukes en matte.

Til bagasjerom har jeg kjøpt Biltema 39-083 og klippet den til. Her trenger man mindre enn halvparten! En liten del av resten har jeg brukt å lage gummimatte til midten av gulvet mellom baksetene.


(Jeg jobber ikke på Biltema)


Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

Ernie

Her er noen bilder av løsningene.

Gummimatte bak: veldig bra passform. Anbefales.
Gummimatte foran: ikke så bra.
Setetrekk bak: fungerer bra.
Bagasjerommatte: originalmatte er nok bedre?

Jeg vil gjerne ha setetrekk foran også. Noen som har anbefalinger? Det ser ut som HTS har noen som skal kunne brukes sammen med airbag.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

TB

Hei
Forsøkte Biltema 39-087, men dei lukta så sterkt at eg måtte ta dei ut igjen. Biltema kjente godt til at dei lukta, eg var ikkje fyrste som varsla om dette.

Har funne gummimatter på nett her:  http://www.gytisautek.no/Shop/Product/Mitsubishi-i-Miev-2010-Gulvmatter-4-stk/GAMIT-GM030
Det står denne info på nett:
Sitat
Skålformet bilmatter:

  • 1 Individuell tilpassnings form til enhver bilmodell.
  • 2 Lett å vaske.
  • 3 Herdner ikke i kulde.
  • 4 Har ingen lukt også ved høyere temperaturer.
  • 5 Veldig slitesterke.
  • 6 Beskyter gulv og bagasjerommet fra vann og snø.
  • 7 Har høy overflate friksjon som holde ting på plass (f. e. bagasjerommet).
  • 8 Høy sidekant holder skitt og vann på matten.
Gulvmatter i kupé og bagasjeromsmatter lages av moderne plast materiell - polyuretan (PU) som tåler temperaturer fra -55°C til +55°C.
Gulvmatter festes til bilens originale festepunkter eller har innebygd fester til biler som har ikke fester fra bilfabrikken.

Noko som har testa desse? Spesielt det at eg ikkje er lukt er viktig.
Er det originale gummimatter å få tak i?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Phuc

Sitat fra: Toralf Bakketun på lørdag 13. oktober 2012, klokken 19:21
Er det originale gummimatter å få tak i?
Jeg fikk med gummimatter i min i-MiEV, men de er ikke like skålformede som de du lenket til og kjenner jeg Motorforum rett, så koster de nok skjorta + litt attpåtil.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

Bjornt

Bertel O Steen , Skøyen Oslo, ga også med 2 sett matter. Stoff og gummi. Sjekk prisen, for det er så irriterende med matter som ikke passer helt. Verdt noen kroner ekstra.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Mr.Zero

Ligger endel mattesett på ebay. I tillegg fant jeg en "snømatte" spesielt tilpasset førersiden til noen hundrelapper. Selv kjøpte jeg ett sett på Biltema til 100-lappen - og ja - de lukter sterkt - men betydelig svakere etter 14 dagers bruk. Går eventuelt an å la de henge ute i noen dager før de tas i bruk. Samt sause dem inn med noe go'lukt..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Bjeff

Da jeg hentet min I-MiEV hos forhandler Motorforum Forus var det lagt inn uorginale tilklippete matter i bilen.
Fikk ikke gi "bånn gass" pga. mattene lå i veien.
Klaget på dette. Selger var litt vrien, men originale matter ble bestillt.

Mattene er nå hentet hos Motorforum, passer meget bra!

Hvis det er andre som ikke får matter som ikke passer bilen, så klag!!!

Love MY I-MiEV
Lykkelig eier av Leaf

TB

Sitat fra: Toralf Bakketun på lørdag 13. oktober 2012, klokken 19:21
Hei
Forsøkte Biltema 39-087, men dei lukta så sterkt at eg måtte ta dei ut igjen. Biltema kjente godt til at dei lukta, eg var ikkje fyrste som varsla om dette.

Har funne gummimatter på nett her:  http://www.gytisautek.no/Shop/Product/Mitsubishi-i-Miev-2010-Gulvmatter-4-stk/GAMIT-GM030
Det står denne info på nett:
Sitat
Skålformet bilmatter:

  • 1 Individuell tilpassnings form til enhver bilmodell.
  • 2 Lett å vaske.
  • 3 Herdner ikke i kulde.
  • 4 Har ingen lukt også ved høyere temperaturer.
  • 5 Veldig slitesterke.
  • 6 Beskyter gulv og bagasjerommet fra vann og snø.
  • 7 Har høy overflate friksjon som holde ting på plass (f. e. bagasjerommet).
  • 8 Høy sidekant holder skitt og vann på matten.
Gulvmatter i kupé og bagasjeromsmatter lages av moderne plast materiell - polyuretan (PU) som tåler temperaturer fra -55°C til +55°C.
Gulvmatter festes til bilens originale festepunkter eller har innebygd fester til biler som har ikke fester fra bilfabrikken.

Noko som har testa desse? Spesielt det at eg ikkje er lukt er viktig.
Er det originale gummimatter å få tak i?
Har funne ut dette:
Gytis AUTEK kr 833,- (inkl frakt/post)
Bertel O.Steen skøyen kr 713,- (hentes  Skøyen)
Citroen, fører ikkje originale gummimatter. (Sjekka med to forhandlere, ingen kunne skaffe.)
Mitsubishi - ikkje sjekka p.t. - men dei er truleg dyrere enn 713 ?

Har ikkje funne matter på ebay, men det er nok eg som er dårleg med søk :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

maaha

Jeg klippet til gummimatter fra gamlebilen (scoda) som nå er erstattet med imiev. De gamle, grå, slitte mattene, ble forst forsøkt behandlet med svart skokrem, ment fant senere ut at ovnsverte fungerte bedre. De nye mattene har bedre passform og dekker mye mer av arealet rundt føttene.

Jeg fikk pris på orginale gummimatter til kr 500,-, men valgte ikke disse da de er like lite dekkende som stoffvarianten.

TB

Sitat fra: TB på mandag 22. oktober 2012, klokken 19:16
Har funne gummimatter på nett her:  http://www.gytisautek.no/Shop/Product/Mitsubishi-i-Miev-2010-Gulvmatter-4-stk/GAMIT-GM030
Det står denne info på nett:
Skålformet bilmatter:

  • 1 Individuell tilpassnings form til enhver bilmodell.
  • 2 Lett å vaske.
  • 3 Herdner ikke i kulde.
  • 4 Har ingen lukt også ved høyere temperaturer.
  • 5 Veldig slitesterke.
  • 6 Beskyter gulv og bagasjerommet fra vann og snø.
  • 7 Har høy overflate friksjon som holde ting på plass (f. e. bagasjerommet).
  • 8 Høy sidekant holder skitt og vann på matten.
Gulvmatter i kupé og bagasjeromsmatter lages av moderne plast materiell - polyuretan (PU) som tåler temperaturer fra -55°C til +55°C.
Gulvmatter festes til bilens originale festepunkter eller har innebygd fester til biler som har ikke fester fra bilfabrikken.

Mattene frå Gytis AUTEK kan anbefales. Ingen lukt, passar heilt i bilen, og høg kant, samlar godt opp snø, og fukt. Mattene for baksetene dekkar også "kardangtunnelen" ved at den eine matta er lenger enn den andre.

Det var rask levering, mattene var rulla samman, som gav rimelig frakt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Har brukt mattene frå Gytis AUTEK i sidan desember 2012. Stoffet i bilen er like fint som når den var ny, stoffmattene gir ikkje den samme beskyttelse. Stor fordel er at snø og fukt enkelt kan tømmes ut, så blir det mindre dugg i bilen.

Virkar som mattene har ein viss støydempingseffekt - testa ein annan bil, uten matter, synest den hadde litt meir hjulstøy.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

erik e

Jeg har orginale stoff og gummimatter. Passer perfekt og gjør "jobben". Mange som kjøpte ny bil fikk noe matter som ikke passet og var "billig". De som kjøpte bilen tidlig og til "full pris" burde reise til forhandleren og få orginale matter. Helge-tips; Støvsug bilen ,legg inn nye orginale matter = NY BIL  ;) God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

Sitat fra: erik e på lørdag 05. oktober 2013, klokken 08:08
Jeg har orginale stoff og gummimatter. Passer perfekt og gjør "jobben". Mange som kjøpte ny bil fikk noe matter som ikke passet og var "billig". De som kjøpte bilen tidlig og til "full pris" burde reise til forhandleren og få orginale matter. Helge-tips; Støvsug bilen ,legg inn nye orginale matter = NY BIL  ;) God helg.

Heilt einig, men Citroen har berre originale stoffmatter. Finnes ikkje gummimatter..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ernie

Den ene av mine biltema gummimattene var ødelagt (førerplassen) så jeg kjøpte noen fra Gytis AUTEK.

Mattene passer veldig bra. Kan anbefales. De koster en del mer en Biltemaløsningen da.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA