Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte airbag sensor

Startet av espenri, torsdag 26. juli 2018, klokken 12:52

« forrige - neste »

espenri

Hei,

noen her inne som har erfaring med å skifte airbag sensor selv på denne iMiev 2013? Har SRS varsellampe og diagnose tilsier at det er høyre airbag sensor som må skiftes. Motorforum har gitt meg tilbud på 6700kr hvorav drøye 4000 er delepris. Jeg finner tilsynelatende riktig del på huggern for 650 kr og lurte om det er noen som kjenner til om det er kurrant å skifte det selv? Må jeg inn og resette noe for å få bort varsel etc?

Jeg ser at det har vært en tilbakekalling av biler pga denne sensoren, men så vidt jeg klarer å finne ut gjelder det vel et begrenset antall 2012 modeller?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

erik e

Har det vært tilbakekalling på sensor,var ikke det airbag på passasjersiden ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

Stemmer, det var høyre side, dvs passasjerer siden det var tilbake kalling /sjekk. Min ble sjekket, om den faktisk ble bytta er eg usikker på. Min bil er 2012 modell. Vart utført høsten 2017
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Stjerneglis

Airbagen ble skiftet på vår bil ifm denne aksjonen. Opprinnelig levert av Takata? ;)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

espenri

I 2017 / 2018 var det tilbakekalling pga Airbag, den utførte jeg i Juni 2018. Men denne feilen er i følge MotorForum ikke relatert til det arbeidet. Dette gjelder sensoren som sitter foran (i fangeren?).
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

erik e

Ikke helt ukjent feil. Høy pris for liten del. Bør jo være i orden.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

espenri

Med andre ord ingen som har gjort dette selv? Da får jeg sende ut en liten forespørsel til utvalgte verksteder.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

erik e

Airbag greier er vel noe vanlig folk helst ikke skal tukle med.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

Om sensor blir montert feil kan airbag inne i bilen bli løst ut vil eg tro? Da blir det kostbart å kjøpe ny, er flere der..

Eller den løser ikkje ut når den skal, som også kan være kostbart...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Det sitter en g-sensor under höger framlykta (den måste demonteras först för att kunna se sensorn).
Själva sensorn sitter lättillgänglig, en liten ledning och kontakt. Själva bytet är inget avancerat, men du måste nog inom verkstad för att radera felkoden.

espenri

2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

elekTrond

Vet ikke om jeg er komfortabel med å tukle med airbag i en bil jeg sjøl skal kjøre rundt i, sjøl om jeg har demontert et par luftputer i hogd bil.

Derimot er jeg komfortabel med å kjøpe en merkespesifikk feilkodeleser, slik at jeg egenhendig kan lese av og slette feilkoder, resette serviceindikator osv. Har du riktig (M.U.T. III) type, kan du til og med utføre operasjoner som å trigge og teste solenoider, sensorer etc. Søk her inne for info om alternativer. Du finner de fra en tusenlapp og opp. :+1:
'13 Mjau

Marecat

Har også trøbbel med sensor, fikk feil for et år siden. Mekanikeren fikk visstnok rengjort en kontakt og lyset forsvant. Kom tilbake  etter et par uker og sensoren ble byttet. Nå etter ca 6 måneder er lyset ennå en gang kommet tilbake. Bilar bare noen måneder igjen av garantitiden men regner med at det er garanti på reparasjonen også utover den normale garantitiden?

Marecat

Da er venstre airbagsensor også diagnostisert som gåen. Verkstedet skal bytte denne også innenfor garantien. Er vel ikke flere som kan svikte nå?

elekTrond

Vel, hvor mange vil du ha? :laugh:

mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M2.htm
52B-SUPPLEMENTAL RESTRAINT SYSTEM (SRS)
GENERAL INFORMATION
SYSTEM OPERATION
SYSTEM CONSTRUCTION



CONSTRUCTION DIAGRAM







'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA