Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon hjemme eller 10A(eget kurs ) stikkkontakt?

Startet av elbilentuasist, torsdag 26. juli 2018, klokken 00:03

« forrige - neste »

elbilentuasist

Hei !
Vurderer å få installert ladestasjon eller stikk kontakt (med eget kurs og ledning) med maks 10A lading .
Det jeg har lest gjennom flere artikler og fått vite at hovedfordelen med ladestasjon er det lades fortere , mens stikkkontakt vil ta lengre tid. Lengre lading tid er ikke noe stor problem for oss i forhold til en EL-bil som er planlagt å bli kjøpt for bare bykjøring

Har tenkt å gå for stikk kontakt , siden det koster mindre å få installert det enn ladestasjon, men fortsatt ønsker noen anbefalinger/råd/erfaring fra andre .

Vi også mulighens (ikke sikker) kjøpe ett annet EL-bil om 1 år eller så , så hva dere synes er best i forhold til denne framtidsplan ( 2 biler - klarer stikk kontakt) eller ladestasjon bedre ? 

Også hva med stikkkontakt -Type 2 som skal være nå EU prioritert lade type  enn Type 1 . Har det noe å si hvis vi velger å installere stikkkontakt ?

Håper noen svarer.
Takk

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Måkemannen

Sett nå ihvertfall opp et blått industristikk på minimum 16 amp. Ladekladd med slik kontakt koster ikke skjorta.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Supermario

Hvis kontakten settes opp for rutinemessig lading så skal det monteres B-vern, dette er forholdsvis kostbart, løsningen er begrenset til 10 ampere (schuko) og er ikke veldig robust. For meg ble det ikke særlig mye dyrere å montere en ladestasjon med innebygget B-vern, den gir mulighet for 16-32amp lading og tåler en del mer enn en schuko kontakt.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

TB

Standard stikk gir maks 10A lading.
Industri kontakt gir 16A eller mer om det tilgjengelig / ønsket.
Men, krever enten adapter til standard stikk, da blir et maks 10A med medfølgende ladekabel. Eller en ekstra ladekabel eller ladestasjon.


Enkelte fastmontert ladestasjonar kan justeres til den lade hastighet som det er behov og tilgangen på strøm.

Stor fordel å ha kabelen klar, har aldri angra på dette, å pakke opp og ned ladekabel er upraktisk. Å la kabel som er med være i bilen kan være praktisk om det er behov for å lade andre stader.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Har du frittliggende garasje med innlagt strøm, kan du via oss og våre samarbeidspartnere få en ferdig installert ladestasjon for under 8000 kr:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/36-kw-homebox-type-2-stikk-og-innebygget-6-ma?tm=ladestasjoner/med-type-2-stikk

Siden denne har innebygget jordfeilvern type 6mA DC slipper du det kostbare B vernet og installasjonen bør derfor uansett bli rimelig
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Roy Aasen

#6
Kan også fåes med løs kabel og cee stikk. Kan da også taes med og brukes andre steder i tillegg, skulle det være behov for det.

3000,00 kr til elektrikeren for å henge denne på veggen var jo fett nok det..



Edit sier: rettet skrivefeil

Trekkoppbil

Det er bakvent å gå for 10A kurs, hvis du skal ha ut elektrikker for å sette opp ny dedikert ladekurs. Men det kan jo være helt spesielle hensyn som taler for 10A.

Fordelen med 10A kurs, er at man kan bruke litt tynnere kabel, som kan være marginalt billigere og som kan være enklere å jobbe med for elektrikkeren på lyskurser hvor det kan være trangt å kople ledninger i bokser. Men på en ladekurs hvor man gjerne setter opp ei enkelt industrikontakt, så er det god plass og enkelt å jobbe med normale kabeltjukelser for elektrikkeren.

elbilentuasist


Thorbjørn Hellehaven

Hvis man velger å bruke en gammel schuko utekontakt, som har egen kabel fra sikringsskapet, kan man argumentere for å sikre med 10A.
Hvis man uansett legger nytt, mener jeg:
-Trekk kabel som er klar for 32A
-16A eller 32A industrikontakt for portabel lader med passende støpsel,
  eller fast installert ladestasjon med type-2 kontakt (eller type-1- eller type-2-kabel)
-Sikring i forhold valgt kontakt/lader.

Selv om man bare ender opp med 16A, så vil en overdimensjonert kabel ha en fordel med mindre spenningsfall/tap ved lading. Og det blir en mye mindre oppgradering hvis man en gang sener ønsker å bytte til 32A.

Man kan risikere at kraftverket krever betalt for oppgradering hvis man legger inn 32A. Det kan være en idé å være snar, før alle naboene har brukt opp kapasiteten, og kraftverket krever oppgradering av kapasiteten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA