Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er BMW i3 en trygg bil ved lynnedslag?

Startet av 1317142119, onsdag 25. juli 2018, klokken 20:52

« forrige - neste »

1317142119

Kom over en annonse fra Fortum angående dårlig sommervær og hvor trygt det er å sitte i biler.

https://blogg.fortum.no/er-det-trygt-a-sitte-i-elbilen-nar-det-lyner

Kort oppsummert: det er ikke dekkene, men metallet i karosseriet som leder lynet ned i bakken. Siden de fleste biler har karosseri laget av strømledende metall betyr det at de fleste biler er trygge. Det betyr at i3, som ikke har karosseri av metall, vil ha en begrenset strømavledende effekt.

Det fikk meg til å tenke på hvor trygt det egentlig er å sitte i en i3 hvis lynet slår ned i bilen. En ting er de som kjører med FC-biler som har metalltak, men de som ikke har takluke har karbonfibertak også. Hva skjer hvis lynet slår ned i noen av de to bilene? Har ståltaket noe å si i en FC?

Klykken

Rammen i bilen er vel forsatt metall, så det blir et slags bur du sitter i likevel. Ellers, når karosseri ikke leder strøm direkte er vel ikke lynet særlig "interessert" i bilen heller...?
/Synsing
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TB

i3 er bygget av karbon? Leder karbon strøm? Rent karbon leder strøm, usikker på om det gjelder 'bil karbon'?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Ingeniøren

Folk bekymrer seg for så mangt. Hvor stor er sjansen for å bli truffet av lynet i forhold til å kollidere ? - tenk på et tall - har bare hørt om noen få tilfeller så lenge jeg har levd.

Rammen er laget av karbon og er klart strømledende slik en karbon fiskestang er. Burde ikke være noe særlig forskjell i forhold til stål bil.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Zimon

i3 har nok mye karbonfiber i karosseriet sitt, samt er nok også noe rammeverk i aluminium eller slikt. Begge deler leder strøm bedre enn menneskekroppen som sitter inne i bilen, så her er det nok lite å bekymre seg over. Som også sagt, hva er oddsen for at lynet slår ned i bil, den er forsvinnende liten i forhold til mye annet. Stort sett så har man trær, bygg, strøm master og annet som er høyere enn det du er og energien i ett lyn vil prøve å finne letteste vei til "jord" for å utligne + og - energi forskjellene.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

moonbuggy

Plastbåter på sjøen, spesielt seilbåter, illustrerer at dette kan være er et problem (på sjøen). Teorien stemmer også dårlig med praksis viser det seg, men det er veldig sjelden man har opplevd annet enn materielle skader på båtene.
På noen av disse båtene hadde man lynavledet etter alle kunstens regler. En med tjukk ledning mellom aluminiums mast til blykjøl. Strømmen fulgte masten, mye gikk sikkert via kjølen, men den slo også over til en vanntank 30 cm fra masten og "blåste" ut et stort hull i skutesiden(plast). Energien i nedslag varierer og det gir store variasjoner i hva som skjer i praksis. I en bil finnes et utall med kabler og annet ledende materiale, så selv om bilens ytre skall ikke er av metall, så finner nok strømmen veien til jord uten å skade hverken fører eller passasjerer.
Om en i3 ville være kjørbar etter et slikt nedslag er en annnen historie. En bil med langt mere ledende ytre skall vil sannsynligvis være bedre beskyttet i så måte....
Skal man bekymre seg over det?
Kanskje, .. om man monterer en høy mast på bilen og tar den til sjøs...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA