Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blir det dyrt å kjøre elbil pga tørken?

Startet av trondhla, onsdag 25. juli 2018, klokken 11:49

« forrige - neste »

tomrh

#30
@Bondeknøl: forstå meg rett. Temaet for tråden er «Blir det dyrt å kjøre elbil pga tørken?» Litt omskrevet: vil ekstreme værforhold kunne gjøre bruk av elbil ulønnsom i perioder? Poenget mitt var at en lengre fastpriskontrakt på strøm gjør at lønnsomhetsvurderingen baseres på sikre strømkostnader, man trenger ikke føle at man bør la elbilen stå når strømprisene er ekstreme. (Så er det opp til hver enkelt om man vil ha forutsigbare strømutgifter eller være med på svingningene.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

arthur

Hva må strømprisen bli før det blir dyrt å kjøre elbil, og dyrt i forhold til hva?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Bondeknøl

#32
Sitat fra: tomrh på tirsdag 31. juli 2018, klokken 21:35
@Bondeknøl: forstå meg rett. Temaet for tråden er «Blir det dyrt å kjøre elbil pga tørken?» Litt omskrevet: vil ekstreme værforhold kunne gjøre bruk av elbil ulønnsom i perioder? Poenget mitt var at en lengre fastpriskontrakt på strøm gjør at lønnsomhetsvurderingen baseres på sikre strømkostnader, man trenger ikke føle at man bør la elbilen stå når strømprisene er ekstreme. (Så er det opp til hver enkelt om man vil ha forutsigbare strømutgifter eller være med på svingningene.)
Hvis du leser det kårepåsporer skriver så er det det jeg mener.
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 31. juli 2018, klokken 21:17
Vi har en enebolig fra 70-tallet, husholdningen er på fire personer, en elbil.
Totalforbruk er ca 23000 kWt i året, av dette står elbilen for ca 10% av.
Om strømprisen er 1 eller 2 kroner betyr ikke mye mtp elbilen, for husholdningen under ett blir det en merkbar ekstrautgift.
Svaret på ditt innlegg er at det ikke blir dyrt å kjøre elbil pga tørken, men at en kan risikere at det ikke blir så dritbillig som det er nå.
Om strømprisen blir femdoblet så vil det fortsatt være billig da elavgift ikke stiger og nettleien ikke stiger like mye.
Det blir nok ikke ulønnsomt når en lader med strøm hjemme. Der har vi sinnsykt mye å gå på.

tomrh

Som arthur skriver: dyrt i forhold til hva?

Da man kjøpte elbil, vurderte man lønnsomhet i forhold til fossilbil, og elbil ble grisebillig fordi utgiftene til bensin allerede var priset inn i husholdningsutgiftene. Så går årene, og man får kanskje helelektrisk bilpark: fossilen er rett og slett ikke lenger noe alternativ. Husholdningen har tilpasset seg lave drivstoffutgifter. De tusenlappene man sparte månedlig i begynnelsen er nå bundet opp til andre formål og prioriteringer man endelig fikk råd til.

Jeg er enig i at nivået på strømprisen er lavt, vi betaler eksempelvis 600 kr/mnd i strøm om vinteren for lading av to elbiler. Men «dyrt» er relativt, folk flest handler mat på tilbud for å spare noen tiere, eller strømmer til bensinstasjonene for billig bensin kun for å spare en femtilapp. Rike mennesker trenger ikke gjøre slik, eller?

Prisoppgang i det man er avhengig av og må kjøpe regelmessig, oppleves som «dyrt» fordi det oppleves som et unødvendig tillegg. Hør bare hvor det skrikes over en krone oppgang i bensinpris, som kanskje utgjør et par hundrelapper ekstra i måneden? I en helelektrisk bilhusholdning vil nok 30-60% oppgang i strømprisen oppleves tilsvarende dyrt, nettopp fordi fossil kjøring ikke lenger er priset inn.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA