Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blir det dyrt å kjøre elbil pga tørken?

Startet av trondhla, onsdag 25. juli 2018, klokken 11:49

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det kan blir dyrt hvis det går med 2kwt til å rafinere 1 liter bensin.

Finnes det noen bensinforhandler hvor jeg kan fryse bensinprisen?

THE

En stor del av energien som brukes til raffinering kommer fra gass og restvarme fra prosessen, så raffineri er nok ikke så følsomme for strømpris selv om prosessen i seg selv er veldig energikrevende.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

sylwester

Så i praksis kan man annta at de 2 kW/l bensin er enda mer skitten enn vår husholdningsstrøm.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Sitat fra: THE på lørdag 28. juli 2018, klokken 00:15
En stor del av energien som brukes til raffinering kommer fra gass og restvarme fra prosessen, så raffineri er nok ikke så følsomme for strømpris selv om prosessen i seg selv er veldig energikrevende.

Men verdien av den kraften de benytter går vel opp? Og jeg trodde at prisøkning i olje, gass og kull også var med på å øke strømprisen? Var det Gro som sa at alt henger sammen med alt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: KjellG på fredag 27. juli 2018, klokken 10:40
«Selv bandt jeg strømprisen på fastpris for et år, for ca. 1/2 år siden,»

Skal tro hvordan dette vil endre seg med effekttariffer.

Ingenting, men problemet nå er ikke effekt og trengsel på nettet, men energisituasjonen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

tomrh

Å binde strømpris gir forutsigbarhet for hvor mye elbilen vil koste i drift. Selv bandt vi i 3 år for 2 år siden. Ikke at det alltid skal lønne seg, men forutsigbarhet kan være verdt det. Må si jeg er overrasket over lønnsomheten nå på sommeren, det var jo ekstreme vintre med sprengkulde vi hadde i tankene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

arthur

Normalt skal jo ikke fastpris lønne seg da det i prisen implisitt ligger en premium for å avdekke selgers risiko, men av og til har man flaks? Har kun bundet pris på strøm en gang og da var det gunstig, men jeg innrømmer at det var flaks for hvem kan så været når de ofte bommer sågar på morgendagens vær? Per idag så er beste pris for et år på rundt 46/47 øre. Jeg velger fortsatt spotpris for egen del per nå.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: arthur på mandag 30. juli 2018, klokken 21:25
Normalt skal jo ikke fastpris lønne seg da det i prisen implisitt ligger en premium for å avdekke selgers risiko, men av og til har man flaks? Har kun bundet pris på strøm en gang og da var det gunstig, men jeg innrømmer at det var flaks for hvem kan så været når de ofte bommer sågar på morgendagens vær? Per idag så er beste pris for et år på rundt 46/47 øre. Jeg velger fortsatt spotpris for egen del per nå.

Spotpris er det beste valget nå. 3 årskontraktene er helt latterlig priset.
Her ser dere hva grossistprisene ligger på i 3 år fremover (det første tallet bak årstallet, oppgitt i Euro/MWh):
ENOFUTBLYR-19   37.80   37.93   37.85   0.25   0.66   37.85   37.60   14   2.0   16.00   37.85   7140   8760   16:09:03   
ENOFUTBLYR-20   30.00   30.30   30.05   0.10   0.33   30.05   30.05   1   18.0   19.00   30.18   3644   8784   16:00:00   
ENOFUTBLYR-21   30.45   30.74   30.55      0.00            4.0   4.0   30.60   1380   8760   16:05:39   
ENOFUTBLYR-22   31.71   32.00   31.90      0.00   31.90   31.90   1   2.0   3.00   31.90   507   8760   16:00:00   

3 årskontraktene kraftleverandørene tilbyr, ligger i følge elskling.no på over 50 øre/kWh, mens de selv altså kjøper inn til nærmere 30 øre kWh.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

tomrh

#23
Det er jo ikke i tørkeperioder og under sprengkulde man kjøper fastpris. Vår 3 års kontrakt ligger på 36 øre, som sikkert var litt dyrt for 2 år siden. Vi binder forresten strømprisen stort sett hele tiden, men kjøper ikke fastpris dersom kontraktene er dyre. Beste fastpris fås som regel i juni (i år uten tørke...). Men poenget vårt er ikke å slå spot men først og fremst å ha forutsigbar pris, spesielt om vinteren når man trenger mest. I tillegg slipper man å tenke på når på døgnet man bruker den.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

arthur

Fastpris som tilbys er basert på hvordan et forventet forbruk fordeler seg gjennom året så det tas høyde for et langt større forbruk om vinteren enn om sommeren. For noen kan dette være litt feil hvilket kan utnyttes hvis f.eks forbruket om vinteren er langt høyere enn den fordeling som strømselskapene beregner. Eksempelvis et lokale med egen strømmåler hvor alt forbruket går til oppvarming og lite eller ingenting annet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tomrh

Ja, avvikende forbruksmønster gjør at fastpris kan bli mest lønnsomt over tid. F.eks. om man har egen produksjon fra solceller. Man kan da sikre seg en ok vinterpris som man stort sett slipper å betale om sommeren.

Et annet scenario er avvikende lademønster, f.eks. om man alltid må lade elbil med høy effekt med en gang man kommer hjem fra jobb. Da er spotprisen høyest, og med de nye strømmålerne må man da betale mer enn ellers. Som gjør at fastpris evt kan vurderes.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på tirsdag 31. juli 2018, klokken 09:35
Ja, avvikende forbruksmønster gjør at fastpris kan bli mest lønnsomt over tid. F.eks. om man har egen produksjon fra solceller. Man kan da sikre seg en ok vinterpris som man stort sett slipper å betale om sommeren.

Jeg tror ikke du får fastprisavtale når du er plusskunde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bondeknøl

Hvis en har kontroll på økonomien her i verdens rikeste land så svarer det seg i det lange løp å ikke binde renter og strømpriser. Det lureste er å finne ut hvor pengesluket er i stedet for å prøve og tjene penger på å binde strømpriser etc.
Når det gjelder betalingsdyktighet samsvarer det ofte ikke med inntekt. Et lite sidespor, men det er nok ikke binding av strømpriser som redder økonomien.

arthur

Det dreier seg vel ikke om et enkelt element for å redde økonomien, men summen av de tiltak man tar og den bevissthet man har rundt temaet. Å binde/ikke binde prisen på strøm er bare et av mange tiltak man kan treffe eller risiko man kan velge å ta på seg, eventuelt ikke.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kårepåsporet

Vi har en enebolig fra 70-tallet, husholdningen er på fire personer, en elbil.
Totalforbruk er ca 23000 kWt i året, av dette står elbilen for ca 10% av.
Om strømprisen er 1 eller 2 kroner betyr ikke mye mtp elbilen, for husholdningen under ett blir det en merkbar ekstrautgift.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA