Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

WLTP - ikke så enkelt likevel?

Startet av sylwester, tirsdag 07. august 2018, klokken 16:37

« forrige - neste »

sylwester

I en annen tråd om rekkevidde på Leaf er det snakk om en annonse fra en forhandler som oppgir WLTP på 389km.
Jeg vet at rekkevidden i følge WLTP er 270km så jeg sendte en melding og jeg fikk tilbake at dette hadde de tatt fra nissan.no sine sider. Der står det:

Sitat fra: Nissan leaf salgsside
I tillegg testes kjørerekkevidden for elbiler.

Rekkevidde blandet kjøring (WLTP) - 270km.

Rekkevidde bykjøring (WLTP) - 389 km.


Så her har man brukt den høyeste verdien, som faktisk gir enda mindre realistisk rekkevidde enn NEDC sine 378km.

Jeg tenkte det må være regler for hvilke verdier man kan oppgi og ihvertfall kreve å oppgi hvilken test siden "bykjøring" er altså en delen av "blandet kjøring" som holder seg unna motorveien. EU har vært klare på at for ikke å forvirre kundene at det skal være en cutoff mellom NEDC og WLTP så jeg antar at de muligens har regler for enten å oppgi begge eller den laveste. Noen som vet?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Magnus Hansen

Dette kan ikke være lov. Klassisk misvisende markedsføring.

Tellus

På samme måte som for EPA består vel WLTP av flere forskjellige sykler. En av disse er sikkert bykjøring. Enig at det kan være uheldig å 'cherry picke' en spesiell syklus, men ulovlig kan det neppe sies å være. Her har jo Nissan også informert om blandet kjøring.

Hvis Nissan på død og liv ønsker å kommunisere på syklusnivå burde Nissan oppgitt alle sykler. Også de som viser høyere enn gjennomsnitt WLTP.

Magnus Hansen


sylwester

Sitat fra: Tellus på tirsdag 07. august 2018, klokken 18:59
...Her har jo Nissan også informert om blandet kjøring.
...

Ja, skulle visst ha lagt ut linken, men merk at det ikke er Nissan jeg kritiserer her. De oppgir 270km og har begge tallene med beskrivelse. Den annonsen jeg er skeptisk er lov er den i posten over der det står "med inntil 389Km rekkevidde(WLTP Standard)"

Bilselgere følger strenge regelverk og jeg antar at det finnes regler for hvordan tallene kan oppgis. Mange har f.eks. lurt på hvorfor produsentene har brukt NEDC frem til nå og det er fordi de ikke har hatt lot vil å bruke noe annet enn NEDC i kommunikasjonen for at kundene ikke skal bli forvirra. 270 og 389 er såpass forskjellig at jeg tenker kundene vil bli forvirra.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Orbit

#5
Reglene er egentlig ganske enkle (min utheving nedenfor):
Sitat fra: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/c20173525-recommendation-wltp.pdf
(7)
Test  results  on  fuel  consumption  and  CO2 emission  values  are  recorded  for  different test  phases.  For  vehicles  type-approved  in  accordance  with  the  NEDC,  values  are provided   for   "urban"   and   "extra-urban"   conditions   as   well   as   "combined"   and "weighted,  combined"  values.  For  vehicles  type-approved in  accordance  with  the WLTP, values  are provided  for "low", "medium",  "high", and  "extra high" as  well as "combined"  and  "weighted,  combined"  values.  In  order  to  ensure  comparability  at least the "combined" values of the applicable test method should be made available to consumers.

Så "combined" (blandet) på alltid oppgis (dvs 270 km for nye Leaf), de andre kan tas med som ekstra informasjon
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hanche

Sitat fra: sylwester på tirsdag 07. august 2018, klokken 19:53
Den annonsen jeg er skeptisk er lov er den i posten over der det står "med inntil 389Km rekkevidde(WLTP Standard)"
«Inntil» er slikt er fantastisk ord til markedsføring. («Weasel word» kaller amerikanerne det, undres om vi har et like godt uttrykk på norsk?). Man skal i hvert fall lese det som «mindre enn», og ta dét helt bokstavelig.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Electrix

haha, kan jeg da føre til "inntil" 345 000 på kjøpskontrakten og så bare gi dem 230 000 for bilen. Tror dere de blir sure da?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#8
EPA, NEDC og WLTP har alle sykluser for bykjøring, landevei (highway) og til slutt et tall for kombinert verdi.

Normen har vært at man alltid oppgir kombinert verdi for sammenlikning uansett hvilken målesyklus som har vært brukt.
Nissan er den eneste importøren jeg kjenner til som fremhever WLTP verdi for bykjøring, spesielt for e-NV200, ser at deler av media ukritisk tok frem bykjøringsrekkevidde på 40kWh utgaven.

Måten GreenCar har oppgitt WLTP verdi uten å spesifisere at dette kun gjelder bykjøring synes å være direkte villedende.

I min oversikt over WLTP/EPA brukes kun kombinerte syklusverdier.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA