Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blir det dyrt å kjøre elbil pga tørken?

Startet av trondhla, onsdag 25. juli 2018, klokken 11:49

« forrige - neste »

trondhla

Vi har tørkesommer i år og så tørt at vannmagasinene til enkelte kraftverk er tørre og produksjonen er blitt stoppet(!!) Pris på el kommer til å stige dramatisk, 30 - 40%.
https://www.nrk.no/norge/tror-stromprisen-vil-oke-tretti-prosent-1.14137298

Vil det bli for dyrt å kjøre elbil nå?

Roy Aasen

Fare for at det blir for dyrt ja. Har akkurat kjøpt elbil selv, men det ser ut som om jeg aller snarest må selge den  igjen og kjøpe meg ei dieselpurke istedenfor.  Og tenk på det vannet jeg sparer..som ikke må gjennom turbinen for å levere strøm til meg.

arnkl

Straumprisen no (ink. mva) er ca. 70 øre/kWh om dagen og 60 øre/kWh om natta. I fjor på same tid var den vel godt under 30 øre pr. kWh. Så prisen er ca. 40 øre/kWh dyrare enn i fjor, noko som tilsvarer ein auke i energikostnadane på i underkant av 80 øre pr. mil.

Dei som har bensin- eller dieselbil har opplevd ein vesentleg større auke i energikostnadane siste år :-)
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kVArh

Hallo!!
Nå er det meget rimelig å kjøre elbil med hjemmeladet strøm. Kr  1,50/mil
Ved 30 40 % øking vil det fremdeles være ganske rimelig.  Kr 2,10/mil
Dobling av prisen (lite sannsynlig)  gir  fremdeles rimelige drifstoffutgifter.Kr 3,00/mil
De andre elbilfordelene  er fremdeles aktive og gir enda bedre resultat.
Hvis man tenker på å kvitte seg med elbilen på grunn av den økingen av elpriser vi nå ser, så bør man kanskje gjøre det.  Da har man til de grader ikke tatt inn over seg hvilken gavepakke hele elbilen er i øyeblikket (og vil være mange år til). Kaster man inn handkleet nå så slipper man jo å være med på
de skumle fordelene som elbilen gir.
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

Roy Aasen

Jeg har kjøpt av ren nysgjerrighet.. synes dette er et interessant transportmiddel. Bare det å starte er morsomt. Inn i vogna, trykk start...trudelutt..og avgårde uten en lyd, bilen er ikke kjøpt for å spare noe. . Kjører ca 3500 km/mnd. Ikke bom/ferger hvor jeg ferdes, slik at besparelsen ikke er til stede. Kjører nå gammel diesel som er kjørt 500K kilometer. Betalt for herrens mange år siden. Lite reparasjoner og det meste gjør jeg selv.

Og selvsagt skal elvogna kun selges når det kommer en annen (el) -bil av Interesse. Det kan jo bli lenge til.....da alle bilene (som kunne være noe) kommer snart

stefse

Hvis noen tror sommervarmen og finværet vi har hatt i år blir permanent, står man i fare for å bli grundig snytt.  :D
Om et par år er vel regnet tilbake, vi hører om flomproblemer, og strømprisene lave igjen. (Slik at det kan innføres nye avgifter for å kompensere for den lave kraftprisen)

Selv bandt jeg strømprisen på fastpris for et år, for ca. 1/2 år siden, så jeg merker ikke mye til dette. Imidlertid frykter jeg situasjonen kan vedvare til langt uti neste år, slik at vinterstrømmen kan bli vesentlig dyrere i år, enn ved normalår. Men i forhold til bensin må prisene på elkraft eks. avgifter nærme seg 10 kr/kWh (idag ca. 0,50kr/kWh, til vinteren 0,50-0,80 kr/ kWh) før fossil energi blir konkurransedyktig.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Bondeknøl

Sitat fra: stefse på onsdag 25. juli 2018, klokken 22:07
Hvis noen tror sommervarmen og finværet vi har hatt i år blir permanent, står man i fare for å bli grundig snytt.  :D
Om et par år er vel regnet tilbake, vi hører om flomproblemer, og strømprisene lave igjen. (Slik at det kan innføres nye avgifter for å kompensere for den lave kraftprisen
Så du tror at ikke regnet er tilbake før om to år?

stefse

Regnet er nok tilbake allerede  :'( men det tar litt tid å fylle kraftmagasinene til randen igjen, kanskje  2 år, kanskje mindre. Klimaet går i sykluser som ikke er helt enkelt å forutse.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Bondeknøl

Regnet er absolutt ikke tilbake i Sør-Norge. Mengde nedbør i høst og temperatur i vinter vil ha stor påvirkning på hvor lenge strømprisene blir høye.
Strømprisene er jo egentlig ikke så høye, men nettleie og elavgift gjør jo sitt. Nettleien blir også høyere ved høye strømpriser da den også dekker strømtap på linjenettet.

stefse

Ja, jeg er nok litt tidlig ute, men varslene ble mye våtere fra i går til i dag.
Men det skal komme mye regn over tid for å kompensere tørkeperioden, så prisene blir nok høye en stund til.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sylwester

For hjemmelading skal prisen over femdobles før vi er oppe i bensinpris (0,5l/mil / 1,5kWh/mil)
Innen den tid tror jeg ikke det er elbilene som kommer til å slite, men industri og alt annet som bruker energi.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Bondeknøl

Sitat fra: sylwester på torsdag 26. juli 2018, klokken 20:37
For hjemmelading skal prisen over femdobles før vi er oppe i bensinpris (0,5l/mil / 1,5kWh/mil)
Innen den tid tror jeg ikke det er elbilene som kommer til å slite, men industri og alt annet som bruker energi.
Hvorfor glemmes husholdningene?
Hvis strømprisen for hjemnelading blir like dyr som å drifte bensinbil så har ikke husholdningen råd til å bruke strøm. Da blir det massevis av tvangssalg av boliger i Norge. Vi må ikke bekymre oss om det blir litt dyrere for elbilens skyld med mindre vi bor i ett telt på heia og den eneste strømmen vi bruker er til elbilen.

KjellG

«Selv bandt jeg strømprisen på fastpris for et år, for ca. 1/2 år siden,»

Skal tro hvordan dette vil endre seg med effekttariffer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA