Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

-

Startet av snakkesalig, onsdag 25. juli 2018, klokken 09:04

« forrige - neste »

snakkesalig

-
-

goggo

Soul og Ionic har ikke app. Ikke noe stort savn for meg i allefall, disse bilene blir uansett mye fortere varm enn en tilsvarende fossilbil.  Dessuten hurtiglader Soul og Ionic raskere enn de andre bilene, og med forholdsvis jevn hastighet opp til høy SOC (state of charge) slik at det er lett å beregne tiden det går å hurtiglade slik at jeg ikke ser det store behovet for å sjekke dette med App. 

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Når jeg byttet fra LEAF til i3 ble jeg veldig glad for å ha fått en app som faktisk så ut til å virke. LEAF sin fikk ofte ikke utført det jeg ønsket, og jeg kom til kald bil selv om jeg hadde bedt om forvarming. På i3 virket det flott. Virket. De lagde ny app, og nå insisterer den på at bilen er i bevegelse og ikke kan ta imot ting som forvarming osv, selv om den har stått stille i flere timer. Appen kræsjer også hele tiden (og restarter seg selv), noe som gjør at jeg måtte avinstallere den (det var umulig å bruke google maps p.g.a popups som kom hele tiden og fortalte at bmw appen kræsjet.) Hørt mye frustrasjon blant VW eiere om hvor elendig appen er der også, og det som går igjen er at det er ofte problemer med kommunikasjon mellom bil og server og app og server.

Det virker rett og slett som dette ikke har prioritet hos noen av leverandørene. Det er ikke der pengene ligger.

Counterpointer

Har hatt Soul i tre år uten og klarte meg glimrende uten. Trodde det skulle bli veldig bra.

Har nå hatt Ampera-E i over et år med app og det har vært praktisk noen ganger, men ikke på langt nær så mye som jeg trodde.
Forvarming/klima er viktigste funksjon for meg og den er lettere å sette på med knapper på nøkkel fob. Så bruker app lite nå.

Ebe

Appen til Leaf har blitt mye bedre nå med nye versjonen. Jeg opplever i slle fall ikke problemer med den, annet at den er litt treg.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Panduck

Sitat fra: Ebe på onsdag 25. juli 2018, klokken 10:52
Appen til Leaf har blitt mye bedre nå med nye versjonen. Jeg opplever i slle fall ikke problemer med den, annet at den er litt treg.

Det er ofte ikke appen det er problem med, men serverene de kommuniserer med som ofte er nede / ikke håndterer trafikkmengden som kommer. Det er flott om Nissan har tatt dette seriøst om det stemmer. BMW har gått feil vei.

geear

#6
Mange B-klasse har heller ikke app-mulighet (kom ikke fra starten av).

e-Golf sin app er håpløst treg og har tidvis vært ustabil, men har blitt bedre i senere tid. Hva du kan styre avhenger av alder på bilen, men alle kan vel styre klima, sette ladestrøm og starte og stoppe lading. Du kan også se om bilen er låst, om den kjører, ladestatus, gjenværende ladetid, lys på etc. Dessverre er en stor mangel at du ikke kan låse/låse opp eller enable keyless driving med den. Nyere biler kan også blinke med lys og tute fra app, i tilfelle alzheimeren har tatt deg og det er mer nyttig enn å kunne låse eller starte bilen...  ::)

"Dessverre" vet jeg hvor bra app-styring KAN være, så da blir det fort målt opp mot det. Tesla sin app er i en helt annen liga. Ingen venting, real time tracking i kart og med fart, kan kjøre keyless, kjøre bilen uten å være inni den (Summon), pushvarsel når den har hurtigladet lenge nok til å kjøre videre (eller har fullt batteri) og mye annet, det jeg savner mest der er å kunne justere ladestrøm.

Og når det gjelder bruk av app generelt, så bruker jeg app mest til å sjekke batteri/ladestatus og om bilen er låst, klima-delen er bare noen få ganger på vinterstid, spesielt på Teslaen i tilfelle jeg må rett på hurtiglading og har behov for forvarmet batteri. Kupévarming og isfjerning går fort på de fleste elbiler. På Teslaen bruker jeg også ofte opplåsing/åpning av frunk/trunk og for å kjøre keyless når jeg må flytte bilen noen meter hjemme i gården. Dette kunne de andre også lagt inn i appene sine, antageligvis uten hardwareendringer...

1000kwh

Det er bare Tesla som har tatt app seriøst og som har et system som virker.

Appen bruker husstanden daglig for å sjekke gjenstående rekkevidde, åpne bil, styre varme og kjøling osv. Har vel opplevd lengre nedetid kun en gang.


Crown

Har både Leaf og Ioniq. Appen til Leaf er til tider håpløst treg og ofte virker den ikke i de hele tatt - selv om det er en stund siden nå, men jeg bruker den f.eks. til å se hvor langt kona har kommet i rushtiden hjem sånn at jeg vet når middagen skal være klar :-D Og så er det kjekt til ad-hoc varming. Men savnet etter app har vært veldig lite  på Ioniqen selv om jeg var vant med det på Leafen. Varm blir den på et blunk, og om morgenen om vinteren er den programmert via innebygget timer.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Panduck

Sitat fra: Crown på onsdag 25. juli 2018, klokken 12:21
Varm blir den på et blunk, og om morgenen om vinteren er den programmert via innebygget timer.

Det er helt etter hva man trenger. Når man står parkert på togstasjon og ikke helt vet når man kommer hjem fra jobb, er det greit å kunne starte oppvarming når man er på vei.

Med i3en gjør jeg de nå via en webside, grunnet problemene som er med appen. Selv om appen sier "bilen er i bevegelse", så ser websiden at den står stille (noe som i og for seg er litt snålt, de burde få den infoen fra samme sted..)

Crown

Husk at du ikke kan sammenligne med en fossilbil i det hele tatt når det kommer til varme om vinteren, fordi varmeapparatet på en moderne elbil gir mye varme omtrent umiddelbart. Der en dieselbil har 20 grader i kupeen etter 20-30 minutter i -10 uten forvarming, går det ikke mange minuttene i en elbil, de som mangler app (Ioniq, Soul) har varme i rattet og gjerne baksetet også slik at savnet etter forvarming absolutt ikke kan sammenlignes.

Men sånn ellers er det jo muligheten til å starte klimaanlegg, til å sjekke status på batteri/lading og gjerne hvor i verden bilen befinner seg som er aller viktigst. Men jo flere funksjoner jo bedre :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer

Opel sin app er ganske så stabil men litt kjedelig og omstendelig, kunne hatt flere funksjoner men du kan gjøre det meste. Styre lading, se status på lading, posisjon og dekktrykk. Klimastyring. Tute, blinke med lys, låse opp og igjen.
Full instruksjonsbok i app samt en del historisk info.
Mangler temperatur og kan kanskje starte bil men det har jeg ikke hatt behov for.

1317142119

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 25. juli 2018, klokken 15:07
Takk for gode svar, da ble jeg langt klokere.

Etter å ha hatt fjernstyrt Webasto i flere år er det opplagt at app/fjernstart av forvarming SKAL jeg ha.
Dette er noe som fungerer greit på alle biler som har app?

Annen app-funksjonalitet som er et "must" på en elbil?
Ikke glem nedkjøling om sommeren i disse sydentemperaturene vi har opplevd de siste månedene. Å komme ut til en bil som har 22 varmegrader er gull verdt etter at bilen har stått og kokt i solsteken på parkeringsplassen hele dagen.

Nedkjøling med min fossile bil (via app) er bare at den setter på viftene og blåser varm luft i bilen. På i3 (og sikkert andre elbiler med app) er det aircondition og behagelig temperert luft.

Når det kommer til stabilitet på appen: BMW Connected har jeg *bank i bordet* omtrent aldri hatt problemer med. Jeg bruker den hver dag (på vinteren for å forvarme og sommeren for å kjøle ned etter jobb) og de eneste gangene det ikke har fungert har det vært fordi alt har vært nede (nettsider, app, synkronisering, you name it). Jeg kan telle på én hånd de gangene det har skjedd.

Ellers, så er vel det å kunne styre ladeplan noe jeg setter pris på i Connected-appen til BMW. Det vil si at jeg med appen kan styre om bilen skal lade umiddelbart, vente til spesifikke tidspunkt på døgnet, starte forvarming til et annet tidspunkt dagen etter osv.

Alt av muligheter for å låse opp/igjen, blinke med lys, tute og annen fjasefunksjonalitet bruker jeg ikke (men det er mulig for de som synes det er gøy).

Counterpointer

En ting som jeg gjerne kunne sett i apper er å skru på sete og rattvarme og gjerne setekjøling på de bilene som har det.

Zimon

Har kun hatt min Ioniq siden starten av Juni + vært nå snart 3 uker på ferie. Så ikke så mange ukene kjørt enda, men så langt har jeg ikke savnet noen App. Som nevnt elbiler blir raskere varme og Ioniq sin varmepumpe er genial. Ioniq har varme i ratt og sett + også kjøling i sete. Så når jeg etter jobb dag setter meg inn i glovarm bil som bakt godt og lenge i solsteken, da holder man på å brenne ræva av seg å sette seg på skinnsetene, men start bil og skru på ventilasjon i settet. Åhhh, det er nesten orgasmisk deilig det! :D

Eneste jeg egentlig ville brukt en App til er å sjekke ladestatus når jeg lader hjemme, slik at jeg kan gå ut å koble av lading på 80% istedenfor 100% om ønskelig. Nå har jo ikke normal lading samme trøkk på batteri som hurtiglading med tanke på degenerering av batteriet, så egentlig ikke noe problem.

Blir spennende å se når vinterkulda slår inn, men alle sier at Ioniq blir varm på 123.

Så app styring er ikke noe jeg kommer til å savne stort tenker jeg. Ioniq kan også programmeres til å formvarme når koblet til lader, så ergo kan jeg få varm bil hver dag jeg skal reise til jobb f.eks.

Ellers er det vel kun Tesla som har virkelig driv på appen sin, men en kollega har i3 og han er veldig fornøyd selv om han heller ikke bruker appen ofte.

En annen ting er vel også abonnement på app, etter en gitt tid så må man betale for å få tilgang til bilen over nett etc. Så spørs om man er villig til å ta kostnaden for dette etterhvert. Valgets kvaler.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA