Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skremt av ny trend blant elbilister

Startet av Håkon77, onsdag 25. juli 2018, klokken 00:21

« forrige - neste »

Håkon77

Det er overskriften på flere nettaviser. Noen som har plussabonement og fått lest mer enn at politiet skal slå hardt ned på hva det nå er vi elbilister har funnet på nå?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Håkon77

Bilder er av en trekkvogn og en veldig skremt og indignert herremann jeg antar er lastebilsjåfør.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Håkon77

Fikk ikke opp noe desverre. Var ihvertfall i Fredrikstad blad og Smaalenene avis.
Ble nysgjerrig på den nye trenden. Når lastebilene legger seg ut pleier jeg å tappe bremsepedalen sånn at cruisen skrus av, farten detter 10kmt og lastebilen er raskt forbi. Da blinker de ofte venstre, høyre og venstre når de kommer inn foran. Kan være det er det man vil ha en slutt på?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Motorwatt

Filen er for stor for forumet. Beklager.
Men artikkelen var om elbiler som legger seg tett bak lastebiler for å spare strøm. Vet ikke om det var den du siktet til.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rosson

Et par utsnitt fra artikkelen :

"På denne livsfarlige måten sparer el-bilistene strøm.

For ved å legge seg i dragsuget til større kjøretøy, får el-bilen drahjelp midt oppi rekkeviddeangsten. Fenomenet er kjent fra sykkelsporten, der lagene kjører tett sammen for å spare på kreftene. Men nå har altså enkelte el-bilister adoptert metoden.

På et nettforum beskriver el-bilistene hvordan såkalt «drafting» gjennomføres.

«Man skal følge med når man ligger ett sekund bak et annet kjøretøy, men det er ikke så farlig som det høres ut. Enkelte mener at bremselysene på vogntog kommer noen tiendedels sekund før vogntoget bremser (...)» skriver en el-bilist."

"
Advarer
Også generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, synes sparemetoden er hårreisende. Det er de som eier forumet der «drafting» diskuteres. Men Bu sier de ikke vil stenge diskusjonstråder der dette er et tema.

– Nei, forumet har 20.000 brukere som fritt kan diskutere alt som har med el-biler å gjøre. Vi regulerer ikke diskusjonene. Men samtidig vil vi være tydelig på at man ikke skal råde folk til å gjøre trafikkfarlige ting. Det burde være vanlig folkeskikk, sier Bu."
BMW i3 2018

Håkon77

Dette har jeg da hørt og lest om i årevis. Om dette regnes som en ny trend (og hvor mange gjelder det egentlig? Jeg har enda ikke sett en elbil ligge klint opp i ræva på en lastebil i noe større grad enn andre biler.) så er jaggu ikke yrkessjåfører og politiet så årvåkne om det først kommer fram nå. Jeg ligger noen ganger bak lastebiler som kjører jevnt i det som i min bil er 96kmt. Men om det er en sånn som kjører i rykk og napp gidder jeg ikke. Jeg ligger da i normal avstand og hensikten er mest å slippe de personbilene som kjører forbi og legger seg inn rett foran meg. Nå kjører jeg bare på E6 og to felt i kjøreretningen, men det ser ut til at mange blir provosert av Leafen og må markere. Biler med campingvogn fant jeg ut at var bedre enn lastebilene. De holder litt høyere fart, rundt 100 og mister ikke piffen i motbakkene. Fikk historisk lavt forbruk sist uke etter å ha hengt på en SUV med middels campingvogn. I bomstasjonen i Oslo slapp jeg taket da det blir 70 sone og det potensielt vanker førerkortbeslag i de hastighetene. Takker så mye for gjenfortelling av "nyheten". 
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Roy Aasen

Stakkars lastebilsjåføren;    Vart du skræmt no?  ;D

Rent bortsett fra at det ikke var ukjent på 80 og 90 + tallet heller..men da uten elbil , for ikke å snakke om lastebilene / vogntogene som ligger oppi ræva på forankjørende lastebil / vogntog..men det er nok ikke så farlig ::)


Ingeniøren

Dette er i fall gammelt nytt og mer vanlig når rekkevidden var mindre enn i dag. Risikosport jeg ikke ville anbefale.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chris Neumann Ruud

Kanskje man skulle fokusere på lastebilteam som kjører i konvoi, flere i lengden og så tett i ræva på hverandre for å drafte de også, at det er forbundet med fare bare å forsøke å kjøre inn på motorveien fordi man møter en vegg av lastebil?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Amatøren

@Christopher Neumann Ruud:+1:

Helt klart at er det uttalelse fra lastebil næringen så sitter de og "kaster sten i glasshus"!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Bondeknøl

Men den lastebilsjåføren som uttaler seg trenger ikke være en av de som ligger tett selv. Jeg ser flere vogntogsjåfører som kjører veldig fint og holder avstand.
Jeg føler at vi elbilister spiller mer på lag med vogntogene da vi bruker bakkene mer likt dem med tanke på å utnytte nedoverbakker til å få fart og også å ha god fart inn i oppoverbakker for å spare strøm. Det gjelder jo langt fra alle, men vil en spare strøm så passer det inn i kjørestilen til vogntogene.

Biler som ligger tett bak vogntog blir helt usynlige for vogntogsjåfører og kan skape farlige situasjoner. Adaptiv cruisecontrol gjør det jo lett og sikrere for vår del å legge oss tett bak for å spare strøm, men vi bør jo ikke gjøre det.

goggo

Jeg har nå en 2018 Kia Soul og en 2011 I-Miev. 
Med Soulen gidder jeg ikke stresse med å coaste etter trailerne, men de få gangene jeg kjører I-Mieven på motorvei så må jeg innrømme at jeg forsøker å ligge 2 sekunder etter en lastebil. Dette er omtrent samme avstand som jeg ser at lastebilene selv bruker når de kjører i "konvoi". På denne måten blir jeg heller ikke en sinke i trafikken, jeg tilpasser meg hastigheten til trailerne.
2 sekunder avstand gir meg 10-15% bedre rekkevidde på I-Mieven. 

Jeg mener å huske at 2 sekunder er minimumavstand for ikke å få bot, og at 3 sekunder er "anbefalt" avstand. Noen som vet om dette er riktig?


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Roy Aasen

#13
" Grensen for straff ligger på ett sekund for personbiler. I praksis bør man holde minst tre sekunder avstand til forankjørende, sier distriktsleder i utrykningspolitiet, Knut Erik Storbæk."

Klippet herfra:

https://www.ostlendingen.no/nyheter/elverum/elverum/kjell-kjorte-75-cm-for-nare-bilen-foran-fikk-forelegg-pa-5-200-kr/s/2-2.2757-1.7226512

Jeg har selv over 20 år bak rattet på tungbil...og var det noe som aldri interesserte meg...så var det akkurat hvor nært personbilen bak lå....råkte han meg bak, så ble den hans problem :police:


Mons

Står ikke helt i stil med denne artikkelen i vår, hvor det sies at vi må ligge tettere i trafikken: https://www.dn.no/nyheter/2018/03/27/2055/Reiseliv/ma-skalke-lukene-i-koen
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA