Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Jeg opplever ikke målbart vampire drain.
Nylig stod bilen parkert ute i 17 dager uten å miste verken SOC eller GOM-km.
61% og 257 km før og etter.

Maxwell_400

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 15. november 2020, klokken 17:08
Jeg opplever ikke målbart vampire drain.
Nylig stod bilen parkert ute i 17 dager uten å miste verken SOC eller GOM-km.
61% og 257 km før og etter.
Samme her, sist vinter så stod den ute i flere dager i -10 til -20 uten å tape noe SOC. Batteriet var så kaldt at de første 20 min på en hurtiglader så fikk jeg kun 8kWh tilført energi.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Fikk endelig gjort noe jeg lenge har hatt lyst til å forsøke. Nemlig å kjøre samtidig med en annen elbil for å sammenligne forbruk. Jeg har en kamerat som har en MS 75 som skulle være med på en tur til Hallingdal fra Oslo i helgen.

Testen ble ikke veldig vitenskapelig og bilene stilte ikke nødvendigvis helt likt til start. Synes tallene likevel er interessante.

Det ble faktisk to tester ut av dette.
Rute 1: Oslo (Skøyen) - Gol 162.2 km (målt med I-Pace). Ca +200 meter høyde.
Rute 2: Gol - Fjellet(1000m) - Gol. 71.6km. 0 høydemeter (Dvs. først +800 deretter -800).

Bilene veier omtrent det samme. Min HSE men pano og hengerfeste veier kanskje noen kg mer, men kameraten min hadde noe mer bagasje. Han hadde også påmontert takstativ. Dette vil jo nødvendigvis påvirker luftmotstand negativt.

Da vi møttes på Skøyen hadde begge kjørt noen km. Jeg hadde forvarmet batteri. Kameraten min hadde ikke gjort dette. Jeg startet hjemmefra med full tank. Teslaen var vel rundt 3/4 full.

På Gol måtte kameraten lade litt før vi bega oss til fjells.
Forbruk Model S: 20.8 kWh/100 km
Forbruk I-Pace: 22.8 kWh/100 km. (+ 9.6%)

Teslaen ladet med 90 kW så batteriet hadde rukket å blitt relativt varmt på turen.

Fra Gol regner jeg med at batteriet til Teslaen var varmere enn mitt. Var spent om dette vill påvirke forskjellen i forbruk mellom bilene. I tillegg foregikk en større del av turen på veier med lav fart slik at ulempen med takstativ burde bli mindre.

Vi hadde en times stopp på fjellet før vi returnerte til Gol for å lade. Forbruket for etappe to ble:
Model S: 216 kWh/100 km
I-Pace : 236 kWh/100 km (+9.3%)

Merforbruket for I-Pace var med andre ord 9.3 - 9.6 % på disse to turene.

Det var forøvrig fint vær. Rundt 10 minus i Hallingdal. I Oslo rundt 1 minus.

Vi ladet begge på Gol. Jeg ladet fra 27% til 67%. Fikk et snitt på 47 kW. Da jeg avsluttet ladingen leste jeg av 53kW. Hadde kanske rundt 55-60 kW som maks. Via app kunne jeg se det startet ganske lavt. Kanskje på 30-tallet et sted. Teslaen ladet absolutt raskere som ventet uten at jeg har noen tall. Tror det var 90 kW i starten, men den trappet ganske raskt nedover. Virker som Tesla sin ladekurve peiser litt på fra start for å trappe ganske hurtig nedover. Har dessverre ikke noen flere detaljer rundt Teslaen sin ladekurve.




Contango

#1323
Teslas 75 ladekurve blir gradvis lavere fra 2625 hurtigladede kwh til ca 13000 kwh hvor farten er betydelig redusert. Så ladefarten på den aktuelle bilen avhenger av totalt antall kwh hurtigladet. Kurven er uansett ganske kraftig fallende (tror den kan ses på ABRPs sider). Tror forøvrig i-Pace overestimerer antall km kjørt mens Tesla gjør det motsatte (eller blir det motsatt?). Forskjellen i forbruk er i så fall litt mindre.
Den gang vi hadde S75D gjettet jeg at den og i-Pace var nesten identiske i rekkevidde - kanskje litt kortere med S75 om vinteren. Men jeg ser at ABRP har en større forskjell i Jaguars favør enn jeg estimerte. Vet ikke hva som er riktig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på tirsdag 01. desember 2020, klokken 21:22

Merforbruket for I-Pace var med andre ord 9.3 - 9.6 % på disse to turene.


Interessant, stemmer bra med det inntrykket jeg har, en hører jo at Tesla er kjempe effektiv og I-Pace har veldig høyt forbruk men i praksis så skiller det rundt 10%, det er ikke mye. Model X og I-Pace er ganske like på forbruk men Model X er jo også mye større.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Stikkkontakt

Hvilken dekk dimensjon gikk bilen din på Tellus? Husk at 235/65r18 og 255/50r20 gir 1,5-2% underestimering av distanse. Og da kanskje også på reelt forbruk? Teslabjørn har en del videoer om dette.

Tellus

Sitat fra: Contango på onsdag 02. desember 2020, klokken 00:39
Tror forøvrig i-Pace overestimerer antall km kjørt mens Tesla gjør det motsatte (eller blir det motsatt?). Forskjellen i forbruk er i så fall litt mindre.

I-Pace viser litt for lite kjørte km sammenlignet med GPS. Forskjellen er størst for 18-tommer, men et avvik finnes også for 20-tommer. Med andre ord skal I-Pace sitt forbruk justeres ørlite ned sammenlignet med biler med mer korrekt avvlesing. Ingen stor forskjell for 20-tommer varianten dog.

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:59
Hvilken dekk dimensjon gikk bilen din på Tellus? Husk at 235/65r18 og 255/50r20 gir 1,5-2% underestimering av distanse. Og da kanskje også på reelt forbruk? Teslabjørn har en del videoer om dette.

Har 255/50r20 vinterdekk. Er du sikker på at det er såpass stort avvik for denne dimensjonen ?

Tellus

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:42
Sitat fra: Tellus på tirsdag 01. desember 2020, klokken 21:22

Merforbruket for I-Pace var med andre ord 9.3 - 9.6 % på disse to turene.


Interessant, stemmer bra med det inntrykket jeg har, en hører jo at Tesla er kjempe effektiv og I-Pace har veldig høyt forbruk men i praksis så skiller det rundt 10%, det er ikke mye. Model X og I-Pace er ganske like på forbruk men Model X er jo også mye større.

På motorvei ville nok forskjellen vært større. Spesielt med Model S uten takstativ  :)

Men er enig at jeg også hadde ventet noe større forskjell. Noen som har sammenlignbare tall for fjorårets vintertest ?

Øyvind.h

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:42
Interessant, stemmer bra med det inntrykket jeg har, en hører jo at Tesla er kjempe effektiv og I-Pace har veldig høyt forbruk men i praksis så skiller det rundt 10%, det er ikke mye.
At en større bil legger seg snaut 10% under i forbruk, tyder ikke det på at Tesla er en effektiv bil? Nå vet jeg ikke om Ipace overrapporterer kjørelengde slik Stikkontakt viser til, men her sammenlignes en forvarmet Ipace kjørt av dedikert eier (ikke negativt ment, det er bra å være positiv til bilen en kjører!) med hensikt å måle forbruk.

Godt mulig forskjellen vil være ca 10% i fullt ut kontrollerte former også (om det noen gang er mulig). I mine øyne illustrerer det at Tesla er gode på effektivitet, men også at Ipace ikke er særlig tørst sammenlignet med et merke som skal være gode på effektivitet. Altså ikke enten/eller, men både og. Forbruket i Ipace mener jeg har har kommet frem i diverse tester den senere tid at er relativt moderat, så det var ingen overraskelse. Mulig diverse oppdateringer har hjulpet forbruket nedover.

Jeg synes slike tester er interessante da jeg liker detaljer. Men - når det kommer til valg av bil gir jeg strengt talt blanke i om en er 10% mer effektiv enn den andre. Jeg ville ikke valgt Model S fordi forbruket er 10% lavere enn Ipace (eller EQC for den saks skyld). En velger en totalpakke med plass, design, ytelser, infotainment, funksjonalitet, app, pris mm. :)
Hadde Insignia slått av 100k på HSE`en jeg syntes så bra ut er det stor sannsynlighet for at jeg hadde kjørt Ipace en periode. Men bra utstyrt og med bra utseende ble den litt dyr. Infotaiment er vel løftet betraktelig i nyeste modell nå, noe som også var et ankepunkt for meg. Får vurdere den på nytt ved neste bilbytte til våren!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på onsdag 02. desember 2020, klokken 09:11
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:59
Hvilken dekk dimensjon gikk bilen din på Tellus? Husk at 235/65r18 og 255/50r20 gir 1,5-2% underestimering av distanse. Og da kanskje også på reelt forbruk? Teslabjørn har en del videoer om dette.

Har 255/50r20 vinterdekk. Er du sikker på at det er såpass stort avvik for denne dimensjonen ?

255/50r20 har identisk diameter som 235/65r18 og 255/40r22.
I-Pace 20" standard dekk er 245/50r20 og har 1,4% mindre diameter.

Øystein Hermansen

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. desember 2020, klokken 08:59
Hvilken dekk dimensjon gikk bilen din på Tellus? Husk at 235/65r18 og 255/50r20 gir 1,5-2% underestimering av distanse. Og da kanskje også på reelt forbruk? Teslabjørn har en del videoer om dette.

Jeg får ikke samme resultat (underrapportering) på min.  Jeg har nye vinterdekk - piggfrie - 235/65r18.   Var i fjellet i helgen og bilen rapporterte at turen var på 87.7 km.  Google Maps viser, med akkurat samme rute, 87,7 km og kartet på Vegvesen.no sier 87,9 km.  Dersom avviket virkelig var i området 1,5-2% så skulle bilen rapportert at turen var i området 86 - 86,4 km men det gjorde den ikke.

En annen ting er at etter jeg byttet dekk, og temperaturen har gått ned til ca 5 grader pluss, så har forbruket mitt økt med 25% (sammenlignet med sommerdekk og 15-20 grader).  På korte turer er forskjellen opp mot 40% fordi det koster energi å varme kupe, selv med "smart heating".  Jeg liker ikke å fryse i bilen og har temp på 24 grader.

Vinterdekkene har rullemotstand merket C og sommerdekkene har rullemotstand merket A.  Begge har samme dimensjon.

Tellus

Tesla Bjørn har gjort en ny test. Denne gangen med E320. TB oppdager her (uten at han selv forstår det) at man kan hente et par ekstra kWh på batteriet ved å la batteriet få tid til å balansere. TB demonstrerer igjen lading med 108 kW.

https://www.youtube.com/watch?v=JYU66UsyciA&fbclid=IwAR2DeeAFAFNxbd56yB-JlBcXSU2WTHV0vWaya_xJt7i4l25wcRbgzopJ7P0

JorgenM

#1333
38 km i 10 til 15 minusgrader. Ingen forvarming ogbilen hadde heller ikke stått til lading da det ble spontantur pga en unge. Bilen viste 90km rekkevidde og jeg måtte tur/retur ca 80 km. ECO og varmeannlegg avslått. Kun rattvarme aktivert. Hadde 31km rest da jeg kom hjem, veldig fornøyd  :+1:

20" forresten.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

LittleHammer

GOM sa 251 km rekkevidde ved 100% i dag. Bilen lider i kulda!
I dag kjørte vi ca 40 km, 35 km flatt og 5 km med 250 m stigning. 38 kWh/100km !
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA