Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

JorgenM

Du må oppdatere oss på forbruket på hjemturen også. Blir nok endel lavere da og mye mer regen, i alle fall hvis du kjører i ECO.

I går kjørte jeg 8 mil relativt agressivt. 9 høydemeter og i Sport. Fikk 5,4kWh på den turen. (forbruk 26kWh, snittfart 73km/t på svært svingete veg).
På samme 8-mils tur torsdag denne uka med normal fart genererte jeg 2,1kWh og hadde forbruk på 2,1kWh med 55km/t snitt.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Kires

Da var hjemturen gjennomført også.
Temp: +-0
Vei: Litt fuktig pga tåke hele veien
Dekk: 255/50-20
Full bil med 2 voksne, 2 barn og 1 kjøter
229,2km med ca 800 negative høydemeter

Snitthastighet: 68kmh
Forbruk: 19,6
SOC ved ankomst: 46%
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Stikkkontakt

255/50 er litt oversize. Triptelleren underestimerer distansen med mellom 1 og 1,5%.

Maxwell_400

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

4Matic Fanatic

#1309
Tripp til Grimstad (UiA) for å tømme hybelen til eldstesønnen. Kjørte ned fredag morgen, tilbake til Oslo lørdag og videre hjem søndag.

2 px i bilen nedover, samme og nedlagte bakseter, stappa til taket med fryseskap, møbler og ting/tang på hjemturen.

Pent solskinn og stort sett tørre veier nedover, 0-15C. Samme tilbake til Oslo lørdag.
Fra Oslo søndag, tåke og vått omtrent hele veien hjem. 0-5C.

Tabbet meg i Grimstad og satt en god time på 50kW-lader til 88%, burde kjørt AC-lading gjennom natta når jeg ser pris/kWh som en time på morgenen ga der.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Maxwell_400

Forvarmet batteriet ved å sette avreisepunkt. Batteriet ble forvarmet til 21 grader og forbrukt strøm var ca. 3kWh.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

WattCat estimerer batteriet til å være på 84.15kWh og rekkevidde 416km
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 13. november 2020, klokken 08:15
Forvarmet batteriet ved å sette avreisepunkt. Batteriet ble forvarmet til 21 grader og forbrukt strøm var ca. 3kWh.
Skjønner ikke at min batterivarme virker. Nå sist da jeg skulle kjøre til Grimstad var bilen fulladet omkring midnatt, satt til avreise og oppvarmet kupe 0630, likevel kunne jeg ikke se på status at det foregikk noen oppvarming, ei heller at bilen dro strøm fra laderen da...
Battery precondition: UNKNOWN er det jeg får fra jlrpy-spørringen...

Tellus

Har du sjekket at forvarming er aktivert i bilen ? Er en innstilling som må slås på.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på fredag 13. november 2020, klokken 20:22
Har du sjekket at forvarming er aktivert i bilen ? Er en innstilling som må slås på.
Så klart, ellers ville jo ikke kupeen varmes opp.

Tellus

Har lest om flere som rapporterte det samme i 2019. Sannsynligvis en feil i din bil.

Maxwell_400

Du kan vente det blir kaldere og kjenne med fingrene eller bruke et IR termometer og sjekke om det fungerer. Forvarminga av batteriet kan begynne mange timer (3-4?) før avreise og batteriet må være på 100%(!). Jeg kjøpte for moro skyld en superbillig kina lader for å se hvordan den var bygd og den kan ikke forvarme batteriet. Grunnen til det er at den fullstendig kobler seg i fra når den har ladet opp batteriet og vil ikke prøve å lade på nytt før den tas ut og settes inn igjen.

Forøvrig så synes jeg at forvarmingsfunksjonen har lite for seg som den er implementert, ville heller hatt den brukerstyrt for å kunne varme batteriet før hurtiglading.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Forvarmingsfunksjonen for batteri dekker det aller viktigste  bruksområdet. Den gir en god del ekstra rekkevidde i vinterhalvåret, når man setter avgangstid. I tillegg tipper jeg at man får noe raskere initsiell effekt ved hurtiglading når man har startet med batteri på 20 grader. Nå skal visstnok batteriet holdes på høyere temperatur også uten avgangstid satt så fremt batteriet er fulladet og man er tilkoblet.

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på søndag 15. november 2020, klokken 10:37
Nå skal visstnok batteriet holdes på høyere temperatur også uten avgangstid satt så fremt batteriet er fulladet og man er tilkoblet.
Nei, det gjør ikke det, har aldri observert det med temperaturer høyere enn -10.

Har heller ikke merket noe særlig til lavere forbruk sist vinter når batteriet var forvarmet men jeg er aldri presset på rekkevidde og jeg lader sjelden til mere enn 70%-80% og er sjelden under 20%. Ved lading (også hjemme) så varmes batteriet opp først.

Skal prøve å følge med litt mere neste vinter nå når jeg kan se batteritemperatur og har H264/H280.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Leter etter hvor jeg har dette fra. Mener det stod i noe teknisk dokumentasjon.
Mens jeg leter ser det i hvert fall ut som om noen opplever at det trekkes strøm når bilen står fulladet.

SitatMy i-Pace has been taking about 1.8kWhr per day whilst plugged in and at 100% charge over several days. I belive this is to keep some heat in the battery even though a departure time has not been set. I now unplug if not being used.
Interestingly, my BMW i3 only preconditions the battery if temperature is below 10C.
I am glad I cannot monitor the current flows to my cars in detail, it would drive bonkers!

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=1242&start=10

Tellus


https://elbilforum.no/index.php?topic=49274.15
Sitat fra: JaguarNorge på torsdag 21. november 2019, klokken 12:13
Tapet i batteriet på 1% per uke, er basert på en utendørs temperatur på 10 grader. Om det er +30 grader utenfor, vil det brukes energi til å kjøle batteriet, så tapet vil være omkring 2% per uke. Tapet vil være høyere enn 1% per uke når det er kaldere en -10 grader, da batteriet skal varmes. Jo kaldere, jo mer energi skal det brukes til å holde en stabil temperatur i batteriet. Om bilen har 80% SoC ved langtidsparkering og står uten lader i 4-5 uker i -25-30 grader, vil bilen fortsatt ha rikelig med SoC. Eksakt hvor mye tapet vil være er vanskelig å si, men det er ikke noe problem å langtidsparkere bilen i den nevnte periode, om bilen har SoC på 80%.

Ikke lett å se hva bilen egentlig gjør utfra dette, men det tyder i hvert fall på at ingen ting gjøres ved 10 grader.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA