Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Bmw_Tryne

Sitat fra: erato på lørdag 29. februar 2020, klokken 17:07
Alt det der er greit, men nå var det forbruket ditt på langturen du kommenterte og som jeg svarte på. Med den kw prisen du refererer kommer du vel på 7 kr mila du også?

Og så skal jeg la være å påpeke at jeg kan fylle tanken på 3 minutter og kjøre gjennom Tyskland i 150 km/t i ett drag - siden du insisterer på å trekke frem fordelene med Jaguaren din, som altså IKKE var det jeg kommenterte. Alt til sin tid og sitt bruk. Jeg kommenterte for øvrig også at med hjemmelading - som altså IKKE var et alternativ på Lofotenturen din, og heller ikke på langturer generelt - så er kostnadene ved hjemmelading noe helt annet.

Hvorfor i alle dager går folk sånn i skyttergraver uten å klare å holde seg til saken? Og saken var faktisk at du spurte om drivstoffkostnader på langturer, og jeg svarte på det. Og ikke på alt det andre dere kommer trekkende med, som jeg er veldig klar over. Det er jo en grunn til at jeg henger her, og det er IKKE for å trolle. Du fikk en tilbakemelding på et spørsmål.

Og dere glemte talende nok å kommentere det viktigste - som som er grunnen til at staten subsidierer mva, bompenger  og ferjebilletter, nemlig miljøperspektivet. For min del er det det som er årsaken til at jeg er interessert i elbil.

Et elbilforum som bare diskuterer hva man sparer i avgifter og hvor mye man akselererer er ikke et forum jeg er veldig interessert i.

Helt enig, endelig en fornuftig person som skjønner at elbil kjøper vi for å bedre miljøet. 
Bmw 530i G30

Tellus

Nå er det vel slik at denne tråden var så godt som fri for diskusjoner rundt det økonomiske aspektet av det å eie elbil inntil i dag. La oss forsøke å holde oss sånn nogenlunde innenfor tema fremover. Økonomitemaet er sikkert engasjerende for mange, men kan med fordel diskuteres i en ikke I-Pace tråd.

turfsurf

Hentet nettopp hentet bil og kjørte 161 mil tilbake. Interessant tur i seg selv med to elbiler fra Troms til Midt-Norge med to elbiler.

Men fikk tittet litt på forbruk med 20" vinterhjul. Med snittfart på rett over 80km/t lå forbruket stort sett mellom 210 og 250 Wh/km. Variabelt vær, fra 0-10 grader.

Siste strekket var 24 mil med -850 høydemeter og snittfart på 73 km/t. Da ble forbruket målt til 163Wh/km, korrigert for høyde blir det 189Wh/km.

Synes I-Pace legger seg ganske tett opp til vår gamle Model X med 20". Har dog ikke testet noe særlig motorvei enda.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Med 255/50r20 underestimerer I-Pace kjørelengde noe. Min erfaring er ca 1,5% sammenlignet med Google maps. Naboen sin e-tron logget for øvrig 4 km mer enn meg på 150 km hjem fra hytta.

JorgenM

Forbruk med henger.
40km tur med 1100 kg på kroken (jada, vet det er over grensa).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Maxwell_400

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

JorgenM

Dette er samme ruta uten henger. Den sto nok i Sport slik jeg pleier, ikke spesielt økonomisk kjøring altså.
20", nyeste SW, tørre veger, ca 10+
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Maxwell_400

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

esan

Jeg skaffet meg i fjor en i-Pace med det meste av utstyr. Er meget godt fornøyd!
Men det er en liten sak jeg lurer på, og som jeg håper noen her kan belyse:
Jeg kjører normalt i modus "komfort", og har lav regenerering. Når jeg starter en fulladet bil i garasjen, står antatt rekkevidde som regel mellom 350 og 360. Er dette normalt?

Maxwell_400

Det avhenger vel av hvor du kjører med hvilke hastigheter. GOM sier 410km ved 70km/t nå når været har blitt bedre, reell rekkevidde er opp i mot 450km på 18" hjul.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

esan

Jeg har 20" hjul. For det meste småkjøring lokalt, men også noen strekk på noen mil på motorvei.

Chimp

Synes det er lite, jeg kjører mye småkjøring pluss motorvei jeg også, har ikke under 380 i GOM på vinteren engang. Men GOM betyr jo egentlig ikke så mye siden den gjetter rekkevidde. Tyder ihvertfall på at du er litt vel hard på høyrefoten

Maxwell_400

Det er vel ikke unormalt, jeg får også veldig høyt forbruk de første kilometerene hvis klima anlegget er på. Er det av så er forbruket lavt. Men hvis en frykter batteriproblem så er den beste sjekken å se hvor mye du får puttet inn i batteriet, på vinteren hadde jeg ca. 10% ladetap hjemme og nå på sommeren ca. 5%.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Stikkkontakt

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 12. juni 2020, klokken 08:12
Det er vel ikke unormalt, jeg får også veldig høyt forbruk de første kilometerene hvis klima anlegget er på. Er det av så er forbruket lavt.

Nå med rundt 20 grader er forbruket lavt nærmest fra første km.
Forbruket er lavere med klima på i 20 grader utetemp enn det er med klima av i 10 grader på min sedvanlige 6 km tur til nærmeste tettsted.

Tellus

Hadde et par ærender i går og i og med at det var tørt og veldig varmt (28-30 grader) tenkte jeg det kunne være interessant å sjekke forbruket. Med to stopp ble det en rundtur som bestod av 3 forskjellige etapper. Start og stopp på samme sted så totalen er ikke påvirket av verken vindretning eller høydeforskjell.

Leg 1 Hjem (Oslo) - Bærum 32.4 km med snittforbruk 13.9 kWh/100 km. Snitthastighet 66 km/t. (150 m nedover)
Leg 2 Bærum-Skøyen 14.9 km med snittforbruk 15.0 kWh/100 km. Snitthastighet 60 km/t. (40 meter nedover)
Leg 3 Skøyen-Hjem (Oslo) 18.9 km snittforbruk 23.8 kWh/100 km.  (190 meter oppover)

Totalt snittforbruk 16.99 kWh/100 km. Dette er faktisk det beste forbruket jeg noen gang har målt for en tur som starter og slutter på samme sted. At det var to stopp underveis er jo heller ingen fordel. Dessuten foregikk en god del av turen på hhv E6 og E18 hvor hastigheten lå over det jeg vil karakterisere som landeveishastighet. AC var på 22 grader. ECO modus. Hadde kjørt precondition i 5 minutter før jeg satt meg i bilen. Stoppene var relativt korte så bilen rakk ikke å bli ekstremt varm. Dette er en HSE med 20 tommers standard hjul.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA