Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Tin

Lillestrøm - Nordbyshopping i Sverige i dag. God driv. Mye av strekket i 110-125kmt. Aldri over 125. Ikke i nærheten av å komme frem og tilbake uten lading. Er vel totalt 26mil ish. Får samme rekkevidde med iPace som jeg fikk med X75D.

jkirkebo

Sitat fra: Tin på søndag 17. november 2019, klokken 21:31
Lillestrøm - Nordbyshopping i Sverige i dag. God driv. Mye av strekket i 110-125kmt. Aldri over 125. Ikke i nærheten av å komme frem og tilbake uten lading. Er vel totalt 26mil ish. Får samme rekkevidde med iPace som jeg fikk med X75D.

Min X75D klarer fint oppunder 300km slik været er nå, så Lillestrøm-Nordby og retur skulle jeg fint klart uten lading.

Men jeg holder fartsgrensa da, det utgjør nok forskjellen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Chimp

Kjipt å kjøre over fartsgrensen for å få gleden av å lade en halvtime, hvis man kan ligge i fartsgrensen og spare den tiden :D

Tellus

Kjørte Oslo-Sarpsborg idag. ACC på 110. Logget snitt 109 km/t. Forbruk 25.6 kWh/100 km. Ikke noe problem å runde 300 km med det forbruket. Var noen få negative høydemeter.

Stikkkontakt

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. november 2019, klokken 21:54
Sitat fra: Tin på søndag 17. november 2019, klokken 21:31
Lillestrøm - Nordbyshopping i Sverige i dag. God driv. Mye av strekket i 110-125kmt. Aldri over 125. Ikke i nærheten av å komme frem og tilbake uten lading. Er vel totalt 26mil ish. Får samme rekkevidde med iPace som jeg fikk med X75D.

Min X75D klarer fint oppunder 300km slik været er nå, så Lillestrøm-Nordby og retur skulle jeg fint klart uten lading.

Men jeg holder fartsgrensa da, det utgjør nok forskjellen ;)

På vestlandsveier har jeg sammenlignet noen ganger med å kjøre sammen med en kompis sin X75D. Vi logger nøyaktig samme forbruk. Han har ikke mulighet til å kjøre t/r hytta. Jeg klarer det med 10% i rest.

Tin

Sitat fra: Chimp på søndag 17. november 2019, klokken 22:30
Kjipt å kjøre over fartsgrensen for å få gleden av å lade en halvtime, hvis man kan ligge i fartsgrensen og spare den tiden :D

Hadde holdt med 15 min, men ble litt lenger da de faktisk har ett greit tilbud av lunsj på Circle K rygge :)

Jeg kjører helle fortere og tar en ladepause. Orker ikke ligge I høyrefila. Men men, opp til hver enkelt det.



Stikkkontakt

Sitat fra: Tin på mandag 18. november 2019, klokken 12:21
Sitat fra: Chimp på søndag 17. november 2019, klokken 22:30
Kjipt å kjøre over fartsgrensen for å få gleden av å lade en halvtime, hvis man kan ligge i fartsgrensen og spare den tiden :D

Hadde holdt med 15 min, men ble litt lenger da de faktisk har ett greit tilbud av lunsj på Circle K rygge :)

Jeg kjører helle fortere og tar en ladepause. Orker ikke ligge I høyrefila. Men men, opp til hver enkelt det.

Jeg gikk lei av fartsbøter og inndragning av førerkort sent i 20-årene. Etter det har jeg tatt det mer med ro.

JPM

Kjørte t/r Trondheim - Oslo i helga. Gjennom østerdalen.

Noen utvalgte strekninger. Elverum - Lillestrøm ble ikke registrert av en eller annen grunn.

Trondheim - Kvikne, 1t & 40 min. 119km: 3,8km/kwh
Kvikne - retning elverum, 2t. 164km: 4,3km/kwh

Oslo - Espa, 1t. 100km: 3km/kwh
Elverum - Tynset, 2t 30min. 190km: 4km/kwh
Tynset - Trondheim. 2t 18min. 77km: 4,6km/kwh

Ikke superfornøyd med forbruket og derav rekkevidden. Sto litt skufffet og fulgte med ladehastigheten på 50kw laderne til fortum og grønn kontakt. (bomma på Ionity laderen på Circle K Dal, lada litt på Espa i stedet).

GOM'en gikk raskt ned på veiene ut/inn av Oslo.

Bilen er en drøm å kjøre, men lader litt sent, og går litt kort. (325km på 100% sier GOM)

Chimp

Du bør endre til måleenhet kWh/100 km i appen. Det er det "alle" andre bruker.

"325 km på 100 % sier GOM" Da har du en bug i software som alltid vil vise 325 km uansett.Trøsten med dette er at det tallet er 100 % feil. Du må ha ny software for å få GOM til å fungere. Selvom det hadde vært sommer ville din GOM vist 325, det har av en eller annen grunn blitt standardverdi i en software.
Med 18tommer kan du regne med 350 vinter, 450 sommer. Med 20 tommer trekker du fra ca 5 % av dette.

Jeg har aldri hatt denne buggen, men det er svært mange som har hatt den etter en av de seneste oppdateringene.

Tellus

Sitat fra: JPM på mandag 25. november 2019, klokken 14:29
Kjørte t/r Trondheim - Oslo i helga. Gjennom østerdalen.

Noen utvalgte strekninger. Elverum - Lillestrøm ble ikke registrert av en eller annen grunn.

Trondheim - Kvikne, 1t & 40 min. 119km: 3,8km/kwh
Kvikne - retning elverum, 2t. 164km: 4,3km/kwh

Oslo - Espa, 1t. 100km: 3km/kwh
Elverum - Tynset, 2t 30min. 190km: 4km/kwh
Tynset - Trondheim. 2t 18min. 77km: 4,6km/kwh

Ikke superfornøyd med forbruket og derav rekkevidden. Sto litt skufffet og fulgte med ladehastigheten på 50kw laderne til fortum og grønn kontakt. (bomma på Ionity laderen på Circle K Dal, lada litt på Espa i stedet).

GOM'en gikk raskt ned på veiene ut/inn av Oslo.

Bilen er en drøm å kjøre, men lader litt sent, og går litt kort. (325km på 100% sier GOM)

Vi pleier å oppgi kwh/100 km.

Trondheim-Kvikne 26.6
Kvikne - sydover 23.3

Oslo-Espa 33.3
Elverum - Tynset 25.0
Tynset - Trondheim 21.7

Forholdene tatt i betraktning så var vel de tallene ganske normale tipper jeg. Kanskje litt høyt forbrukk mellom Oslo og Espa. Høy fart og kanskje kald bil/batteri ?

Hvis du alltid får 325 km på GOM ved fulladning så er det en kjent bug. For de fleste forsvinner problemet etter 10-15 timers kjøring, men for noen så forsvinner det ikke. Har ingen ting med reell rekkevidde  å gjøre selvføgelig.

Har kjørt Oslo-Trondheim flere ganger selv og lader kun en gang hvis jeg reiser av gårde med fullt batteri. Kjører nok litt roligere en deg i 110 km/t sonen.  :)

Kanutten

Sitat fra: Tellus på mandag 25. november 2019, klokken 15:04
Trondheim-Kvikne 26.6
Kvikne - sydover 23.3

Oslo-Espa 33.3
Elverum - Tynset 25.0
Tynset - Trondheim 21.7

Dette forbruket er helt i tråd med det jeg opplever. Jeg kjører stort sett på cruise control, og følger trafikken (med andre ord ingen råkjøring).

ardevd

Sitat fra: Kanutten på mandag 25. november 2019, klokken 16:04
Sitat fra: Tellus på mandag 25. november 2019, klokken 15:04
Trondheim-Kvikne 26.6
Kvikne - sydover 23.3

Oslo-Espa 33.3
Elverum - Tynset 25.0
Tynset - Trondheim 21.7

Dette forbruket er helt i tråd med det jeg opplever. Jeg kjører stort sett på cruise control, og følger trafikken (med andre ord ingen råkjøring).

Oslo - Espa for min del gikk på 24kWh/100km

JPM

Endrer jeg måleenhet i bilen? Finner ikke hvordan jeg gjør det i appen.

JohnPGriff

I appen åpen Remote Climate side. På høyre siden nede det er 3 prikker. Click på de og velg Settings, velg MY ACCOUNT og Units & Date Format. Under Energy Consumption velger KW Hours per 100 kilometers og click på Save.


Typisk JLR SW skrevet av en gjeng som ikke forstår betydning av "User Friendly"



E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

JPM


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA