Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 20. september 2019, klokken 17:38
Sitat fra: Tellus på fredag 20. september 2019, klokken 17:35
Det er litt snodig at de som skråler høyest om troll og teslahatere når det passer ikke makter å oppføre seg bedre enn dette når de gjester tråder om andre biler.
Ja... ble mye skrål for lite ull.
Ja tenk alt dette for litt vind

Kanutten

#1231
Sitat fra: Chimp på onsdag 18. september 2019, klokken 19:20
Artig om du sjekker hva du har i restverdi før du begynner stige opp fjellet i trysil, i "sentrum". Hadde 50% sist, men da var det sommer. Bor i bærum og har antakelig litt lenger vei enn deg. Ligger i fartsgrensen som regel, har 18tommer.

Fasit for meg etter 210km kjøring Oslo - Trysil:
SOC før oppkjøring fra "sentrum": 34% - GOM: 114km
Fremme ved hytta etter stigning: 30% - GOM: 103km

Kjørt på adaptive cruise hele veien innstilt på 120Km/t fra Oslo til Stange, deretter på 90km/t.
20" felger

20 grader i Oslo ved avgang kl 16:30, 12 grader i Trysil ved ankomst.
Har ingen formening om vindstyrke eller retning :)


Vannkraft


Georg Johansen

Med 20" sommerdekk i 255 bredde lå forventet rekkevidde på ca. 380-390km.
Etter å ha byttet til vinterdekk(conti v7) på 265/20" ligger bilen nå på 450-470km forventet rekkevidde.
Samme person som kjører samme strekning, så uendret kjøremønster.
Går sikkert nedover når kulda setter inn for fullt, men uansett oppløftende :)

Chimp

Har sikkert sammenheng med at GOM har blitt resatt ifbm skifte av dekk. Så den trenger litt tid på jobbe seg mot det realistiske. Derfor vil jeg si at det dessverre er et altfor høyt tall.

Egil Fonn

Greit forbruk i kulde.
Til hytta på fjellet og retur 280km  ute temp -10 til -23 C. Snitt ca -16 C. Klima 19 grader. Snittfart 71 km/t. Forbruk 24,3kw/100km
BMW i3 kan nesten doble forbruk fra varm sommer til kald vinter. Jaguaren klarer seg med kun 25% økning :-)
Kjører  Nokian R3 SUV 245/50 R20 som viker for å rulle lett. Har heller ikke glasstak. Usikker hvor mye glasstak øker forbruk i så kalde temperaturer?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

4Matic Fanatic

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 09. november 2019, klokken 15:44
.. Usikker hvor mye glasstak øker forbruk i så kalde temperaturer?
Ut fra at det virker som ståltaket overhodet ikke er isolert ville jeg tippet glasstaket ikke øket forbruket i det hele tatt..  Nå ferdes jeg alltids ikke i særlig med minusgrader her i Trøndelag men har ikke merket noe kaldras fra pano-taket siden jeg fikk bilen i februar.

Egil Fonn

Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 09. november 2019, klokken 20:04
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 09. november 2019, klokken 15:44
.. Usikker hvor mye glasstak øker forbruk i så kalde temperaturer?
Ut fra at det virker som ståltaket overhodet ikke er isolert ville jeg tippet glasstaket ikke øket forbruket i det hele tatt..  Nå ferdes jeg alltids ikke i særlig med minusgrader her i Trøndelag men har ikke merket noe kaldras fra pano-taket siden jeg fikk bilen i februar.

Taket er ikke av stål men aluminium som resten av bilen. Taket er godt isolert mot varmetap men ikke mot lyd. Aluminium leder støy bedre en stål og glass. God støy isolasjon = tungt materiale. Jaguar har prioritert vekt og har kuttet støy isolasjon i taket. Merker dette i tuneller at taket kunne vert bedre isolert mot støy
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Stikkkontakt

Jaguar oppgir vekt med og uten glasstak. Siden jeg fikk min I-Pace har jeg tatt av akkurat like mange kilo som den vektforskjellen :)

Chimp

Tviler på at det er mulig å påvise en forskjell i rekkevidde mtp tak

wakas akhtar


Egil Fonn

Sitat fra: wakas akhtar på torsdag 14. november 2019, klokken 00:20
Nede på 359 ved full lading. Er ikke det litt lavt?

359km er greit på denne årstiden. Min estimerer 340km nå. Gom beregner dette utifra seneste forbrukstall. Er det fine forhold og langkjøring kjører man som regel lenger en det Gom sier.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

RayBomb

Sitat fra: Kanutten på onsdag 18. september 2019, klokken 17:50
Det har jeg veldig, veldig vanskelig for å tro - I hvertfall dersom man kjører "normalt" (dvs ikke hypermiling). Jeg sliter med å få noe særlig mer enn 34-35 mil ut av min (men det er forsåvidt nok for mitt bruk).
Jeg har omtrent samme rekkevidde som deg, virker det som.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

ardevd

Jeg tipper jeg fint kan få opp mot 400 km hvis jeg holder under 90 km/t. Men motorveikjøring i høy hastighet straffer seg hardt på rekkevidde, som med de fleste elbiler.

Chimp

Jeg har hatt 430-450 km GOM i hele sommerhalvåret.
Nå om dagen varierer det mellom 340 og 390. 340 var etter tur til hytta med mange høydemeter. Har ikke sett 4-tallet den siste måneden pga mye regn og kaldere dager.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA