Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Ingeniøren

#1170
Sitat fra: HelectriC på søndag 04. august 2019, klokken 22:58
Mulig det står et sted her i tråden, men spør likevel. Er det noen som har kjørt nedover Tyskland med iPace? Jeg er interessert i å høre erfaring med autobahn og forbruk som ikke er i 80km/h på norske veier ;)

Sjekk diverse video med Teslabjørn /Bjørn Nyland på Youtube. Han er vært i Tyskland med I-Pace og kjørt fort på Autobahn og har mye fokus på forbruk.

f.eks denne: https://www.youtube.com/watch?v=oHW6mRcOibg
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

Generelt. Dobles hastighet 4x luftmotstand = forbruk 18Kw/100km ved 80km/t gir ved 160km/t et forbruk 18x4= 72kw/100km.
Fort gjort og tømme batteriet i den hastigheten..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

fantonsen

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 05. august 2019, klokken 07:17
Generelt. Dobles hastighet 4x luftmotstand = forbruk 18Kw/100km ved 80km/t gir ved 160km/t et forbruk 18x4= 72kw/100km.
Fort gjort og tømme batteriet i den hastigheten..

Dette er helt feil!
Kanskje luftmotstanden 4-dobles, men hele forbruket er jo ikke luftmotstand. En stor del av forbruket skyldes rullemotstand, som ikke vil endre seg vesentlig.

Skulle ditt regnestykke vært rett, så hadde rekkevidden i 160 km/t knapt vært over 100 km. Og selv de mest pessimistiske her inne har ikke nevnt så lave tall.

Jeg vil anta at totalt forbruk i slik fart vil være maks dobbelt opp.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

HelectriC

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 05. august 2019, klokken 06:56
Sitat fra: HelectriC på søndag 04. august 2019, klokken 22:58
Mulig det står et sted her i tråden, men spør likevel. Er det noen som har kjørt nedover Tyskland med iPace? Jeg er interessert i å høre erfaring med autobahn og forbruk som ikke er i 80km/h på norske veier ;)

Sjekk diverse video med Teslabjørn /Bjørn Nyland på Youtube. Han er vært i Tyskland med I-Pace og kjørt fort på Autobahn og har mye fokus på forbruk.

f.eks denne: https://www.youtube.com/watch?v=oHW6mRcOibg

Er det ingen her inne som har kjørt på autobahn? TeslaBjørn er en ting, men det her jo haugevis av folk som skriver de har kjørt rundt i Norge. Er det ingen som kjører utenom landets grenser her? Kun erfaringer fra TeslaBjørn blir litt ensidig.
ioniq 5

Egil Fonn

Sitat fra: fantonsen på mandag 05. august 2019, klokken 07:49
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 05. august 2019, klokken 07:17
Generelt. Dobles hastighet 4x luftmotstand = forbruk 18Kw/100km ved 80km/t gir ved 160km/t et forbruk 18x4= 72kw/100km.
Fort gjort og tømme batteriet i den hastigheten..

Dette er helt feil!
Kanskje luftmotstanden 4-dobles, men hele forbruket er jo ikke luftmotstand. En stor del av forbruket skyldes rullemotstand, som ikke vil endre seg vesentlig.

Skulle ditt regnestykke vært rett, så hadde rekkevidden i 160 km/t knapt vært over 100 km. Og selv de mest pessimistiske her inne har ikke nevnt så lave tall.

Jeg vil anta at totalt forbruk i slik fart vil være maks dobbelt opp.

Luftmotstand er en vesentlig faktor i høy fart så helt feil blir det ikke, men ja, mange andre faktorer enn luftmotstand må med i regnestykket.
I-Pace med dynamisk luftfjæring senker seg i høy fart får å redusere luftmotstand.
Men uansett, forbruk i 160km/t blir garantert mer en dobbelt av forbruk i 80km/t
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

fantonsen

#1175
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 05. august 2019, klokken 09:33
Luftmotstand er en vesentlig faktor i høy fart så helt feil blir det ikke, men ja, mange andre faktorer enn luftmotstand må med i regnestykket.
I-Pace med dynamisk luftfjæring senker seg i høy fart får å redusere luftmotstand.
Men uansett, forbruk i 160km/t blir garantert mer en dobbelt av forbruk i 80km/t

Sjekk ut Bjørn Nyland sin Autobahn-test fra Oktober i fjor.
https://www.youtube.com/watch?v=GAbg5BYEWF4

Dette er en gammel test, og i kaldere klima enn vi har nå. Dermed bør tallene være enda bedre nå som du har brukt 18 kWh/100km som referanse (som ikke var reelt den gangen).

Dette viser helt klart at forbruk da var mellom 34,8 og 42,0 (i 150 - 170 km/t), og dermed kan umulig forbruket være særlig mere enn dobbelt opp i denne hastigheten. (Som vil tilsvare et forbruk på 36 kWh/100km )
Trolig enda litt lavere nå i gode sommer-temperaturer.

Selv i full fart (200 km/t) vil ikke forbruket nå opp til 72 kWh/100km.

Men kanskje noen som har vært på tur nedover i Europa nå i sommer kan bekrefte om de hadde forbruk rundt det dobbelte (= 36 kWh/100km) av optimalt forbruk, eller om de var nærmere 4-dobbelt (72 kWh/100km) som du antyder?

Se vedlagt bilde fra ca. 4 minutter ut i videoen:
Du kan ikke vise dette vedlegget.





8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

daktari

Sitat fra: fantonsen på mandag 05. august 2019, klokken 10:25
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 05. august 2019, klokken 09:33
Luftmotstand er en vesentlig faktor i høy fart så helt feil blir det ikke, men ja, mange andre faktorer enn luftmotstand må med i regnestykket.
I-Pace med dynamisk luftfjæring senker seg i høy fart får å redusere luftmotstand.
Men uansett, forbruk i 160km/t blir garantert mer en dobbelt av forbruk i 80km/t

Sjekk ut Bjørn Nyland sin Autobahn-test fra Oktober i fjor.
https://www.youtube.com/watch?v=GAbg5BYEWF4

Dette er en gammel test, og i kaldere klima enn vi har nå. Dermed bør tallene være enda bedre nå som du har brukt 18 kWh/100km som referanse (som ikke var reelt den gangen).

Dette viser helt klart at forbruk da var mellom 34,8 og 42,0 (i 150 - 170 km/t), og dermed kan umulig forbruket være særlig mere enn dobbelt opp i denne hastigheten. (Som vil tilsvare et forbruk på 36 kWh/100km )
Trolig enda litt lavere nå i gode sommer-temperaturer.

Selv i full fart (200 km/t) vil ikke forbruket nå opp til 72 kWh/100km.

Men kanskje noen som har vært på tur nedover i Europa nå i sommer kan bekrefte om de hadde forbruk rundt det dobbelte (= 36 kWh/100km) av optimalt forbruk, eller om de var nærmere 4-dobbelt (72 kWh/100km) som du antyder?

Se vedlagt bilde fra ca. 4 minutter ut i videoen:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Fra tabellen ser man at forbruket øker proporsjonalt med farten, om ikke fullt så bratt som i 2.potens:
110->130 km/h gir 0,4 kWh/mil merforbruk
130->150 km/h gir 0,6 kWh/mil merforbruk
150->170 km/h gir 0,7 kWh/mil merforbruk
170->190 km/h gir 0,9 kWh/mil merforbruk

Så er det oså lett å ha som referanse at 150 km/h i snitt gir 3,5 kWh/mil i forbruk, svarende til 23 mil fra SOC 100 til 0%.
Trekker man fra "det praktiske 20% " i bunn og topp (ikke lade til 100, ikke komme fram med kun 0) ligger man på ca. 18 mils etapper i 150 km/h.
Husk også at usle 5 m/s med vind utgjør hele 18 km/h, og kan,  avhengig av kjøretøyets målte fart, representere alt fra 0,4 kWh/mil til 1 kWh/mil merforbruk.
Av og på gassen (pga. høy trafikk vil også legge til en del på forbruket).


Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bjotings

Noen forbrukstall fra diverse kjøreturer i Sommer:

Strekning                   Km per Kwh   lengde   Snittfart   Est Rekkevidde   Kwh/mil
Jar - Røros                              4,30   393,9   83               38,7             2,32
Røros - Geilo                        5,15       458,0   71               46,4              1,94
Geilo - Jar                              5,46   200,3   72               49,1             1,83
Jar - Geilo                            4,59   201,0   70               41,3             2,18
Geilo - Jar                              5,38   200,4   68               48,5             1,86

Strekningen Jar - Røros ble kjørt på motorvei (Oslo - Kollomoen) med en snittfart = fartsgrense + ca 10 km/t
derav det høyere forbruket. Tilsvarende opp Østerdalen. Strekningen Røros-Hol (over Valdresflye) med en lav snittfart, men en del høydemeterforskjell. Alle turene i pent sommervær med temperaturer rundt 20 grader.
Interessant er forskjellen Jar - Geilo og Geilo - Jar.

Est. rekkevidde er enkelt beregnet som Km/KWh * 90 KWH som er oppgitt batterikapasitet.

I-Pace HSE, Santorini Black MY2020

Chimp

Bruk ihvertfall nettokapasiteten på 84,7 :) evt 81 hvis du ikke vil ta med det som ligger under 0%

jkirkebo

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 05. august 2019, klokken 07:17
Generelt. Dobles hastighet 4x luftmotstand = forbruk 18Kw/100km ved 80km/t gir ved 160km/t et forbruk 18x4= 72kw/100km.

Niks. 4-dobbel luftmotstand i dobbel fart krever 4-dobbel effekt for å overvinne den, men forbruket blir bare det dobbelte pr. km siden du kjører dobbelt så fort og derfor kun trenger den 4-doble effekten i halve tiden. 4/2=2 ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil Fonn

#1180
Det blir mer logisk :+1: Forbruk pr time til å overvinne luftmotstand blir x4 ved dobling av hastighet. Forbruk pr km blir x2 :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

scholro

Ref autobahn forbruk kan det være nyttig å ta en tit på UK forum. En god del godt dokumenterte langturer nedover Europa.

daktari

En ikke helt relevant avsporing knyttet til fart og forbruk: ID.R kjørte 20,8 km rundt Nordschleife med snittfart 200 km/h (max 273) og brukte hele 24,7 kWh på de ca 6 minuttene!
https://www.auto-motor-und-sport.de/news/vw-id-r-fakten-zum-nordschleifenrekord/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Keke

Angående visning av batteriprosent og nøyaktighet, kunne se litt tidligere her at denne kanskje ikke er lineær. Har tidligere kjørt Leaf  i  fem år, og synes denne var ganske riktig i prosent i motsetning til gom.  Jeg har nå kjørt  I Pace siden januar og nå i sommer har jeg stadig fått veldig lang rekkevidde med stipulering ut fra prosent batteri, feks  94 til 80 % på 110 km. Dette blir veldig lang rekkevidde, og har mange turer som er i nærheten av dette, dog flest litt mindre. Noen andre som har lignende erfaringer? Kjører selv ganske normalt, holder trafikken, ikke motorveier, ac  på, normal modus, 60 til 80 soner. På forbruksmåler ligger denne på fra litt under  16 til 19 . Men det er ikke  vanskelig å kjøre  på over 20 hvis man går inn for det.

Tellus

Har kjørt bilen fra 100% til 0% og notert snittforbruk og km hver gang jeg passerte en hel 10%. Noterte også når 99% viste da jeg tidligere har lagt merke til att 100%-99% er ganske drøy.

Konklusjonen er at de svinger en smule mellom de forskjellige 10% intervallene, men det største avviket er mellom 10% og 0% som er en god del mindre enn de andre.

Konklusjoner:
- Som utgangspunkt bruk ca 8.5 kwh per 10% SOC for alle intervaller bortsett fra 10% - 0%.
- Regn 5.5 kWh of 10%-0% intervallet
- Etter du får 0% anta at det er i underkant av 3kWh igjen.

Hvis du som de fleste andre ikke ønsker å regne med hva som er i batteriet etter 0% så bruk 82 kWh som et utgangspunkt for utnyttbar kapasitet.

Observer at 100%-50% inneholder 42.5 kWh, mens 50% til 0% bare inneholder 39.5kWh.
Dvs. når du passerer 50% så er du egentlig på 48%  :)

Forøvrig inneholder 100% - 99% rundt 3 kWh. Man kan fort bli svært optimistisk helt i starten. Dette betyr også at 100% til 90% intervallet er langt fra lineært.

For de av oss som har hatt bilen en stund så har vi begynt å miste kapasitet. Kanskje lurt å redusere alle tall med et par tre prosenter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA