Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 13. juli 2019, klokken 18:40
Sitat fra: TorT på lørdag 13. juli 2019, klokken 11:07
Selv regner jeg vestlandsveier som ekstra økonomiske.

Daffer rundt i 70-80 km/t, sånn stort sett.

Luftmotstanden øker jo litt brutalt med økende hastighet

Topografien på vestlandet med mye opp og nedstigning er ikke det beste for forbruket. Men ja, bedre enn høy hastighet.
Kjører man både opp og ned får man igjen ca 2/3 av potensiell energi ved regenerering. ved høy fart derimot særdeles lite å hente tilbake.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Man kan daffe rundt på småveier på Østlandet og. Min første litt lengre tur stort sett på småveier men og noe på motorvei (100+) : Tranby-Jevnaker-Brandbu-Roa-Jevnaker- Tranby

Totalt 183.5 km, 58.5 km/t og 19.4 kwh/100km

Klart bilen kan gå billig om man vil.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Har sett eget forbruk langt ned på 17 tallet under gode forhold på landeveier (60-80km/t). Man kan kjøre langt med en I-Pace i moderate hastigheter.

daktari

Optimal fart for hypermiling er vel rett under 40 km/t, så enda mer å gå på vil jeg tro.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: daktari på tirsdag 16. juli 2019, klokken 16:00
Optimal fart for hypermiling er vel rett under 40 km/t, så enda mer å gå på vil jeg tro.

Sikkert, men jeg refererte til kjøring i fartsgrensen på norske landeveier  :)

Ikke alle som har 100-110 motorvei i nærheten.

JorgenM

Kjørte fra Åre til Namsos idag. Fikk ikke hurtiglader i Åre til å virke. GPS foreslo lading på Steinkjer, men rekkevidden gikk sakte ned så ved ankomst hjem hadde vi fortsatt 72 km igjen. Derfor lurer jeg på om GPS IKKE tar hensyn til høydeforskjell? (ca 300 meter forskjell start - mål). Uansett svært godt fornøyd med forbruket. 20" og 20-25 varmegrader.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Sarepta

Sitat fra: JorgenM på lørdag 20. juli 2019, klokken 14:02
Kjørte fra Åre til Namsos idag. Fikk ikke hurtiglader i Åre til å virke. GPS foreslo lading på Steinkjer, men rekkevidden gikk sakte ned så ved ankomst hjem hadde vi fortsatt 72 km igjen. Derfor lurer jeg på om GPS IKKE tar hensyn til høydeforskjell? (ca 300 meter forskjell start - mål). Uansett svært godt fornøyd med forbruket. 20" og 20-25 varmegrader.

GOM tar ikke hensyn til rute i GPS. Det er rett og slett for dårlig. I vår 3 år gamle i3 estimeres rekkevidde ut fra fartsgrenser, topografi og vær når destinasjonen er valgt i GPS. Jaguaren er en veldig fin bil bortsett fra hurtiglading og software.

lr-80

i3 kan jeg kjøre til hurtiglading med 0 i margin fra fullt batteri når navigasjon er plottet. I-Pace er ikke slik og trenger mer buffer, kan noen ganger falle raskt mot 0 i løpet av få kilometer. Batteriprosent er derfor bedre enn guessometeret. Jeg beregner fra 82,5 kWh ved 100%, det virker vanligvis bra.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Tellus

#1163
Fra fulladet til 0% regner jeg 82kWh til 0%. Ved hjelp av dette tallet så regner jeg ut hvilket forbruk jeg må ha for å komme til ønsket destinasjon. Det fungere veldig greit når man har hatt bilen en stund og kjenner hva slags forbruk bilen har i forskjellige hastigheter. Ser man at forbruket ser ut til å overstige maksforbruket kan man i god tid planlegge en (tidligere) ladestopp.

Hvis man ikke starter med fulladet bil er det litt mer komplisert. Prosentvisningen er dessverre ikke lineær.

JorgenM

Med 82 kWh og forbruk 17,6 vil det altså si en rekkevidde på 466 km. Godkjent det.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Egil Fonn

Har kjørt Jaguaren en del turer til fjells opp svingete dårlige grusveier og ned igjen nå i sommer. Den regenererer meget effektivt og putter høyde energien effektivt inn i batteriet igjen.
Ute å kjente på bremseskivene etter 450 høyde meter ned bratte svingete grusveier. Kalde bremseskiver og lavt totalforbruk av energi :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

Den har vel en to trinns bremsepedal der man bruker regenerering ved lett bremsing. Først når man trår hardt brukes bremsene, uavhengig om man har valgt en-pedal innstilling.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

Forbruk flat vei i 80km/t i sommer varme. Testet forbruk på meget flat veistrekning langs Jølstravatnet i dag. Strekning Skei-Vassenden-retur Skei. 46,5km. Kjørte i 82km (bilens fartsmåler) 80 soner hele veien bortsett fra Ålhus med 1-2 km 60 sone. Snittfart endte på 77km/t. Forbruk 17,7 kw/100km. Regenerert 0,2kw/t.Ute temp 23-24 gr.c.
Dette gir med batteri 100-0% soc 82kw/0,177kw/km=463,3km rekkevidde.
Kjøres det under 0% soc til bilen stopper burde teoretisk rekkevidde bli disponibel energi 84,7kw/0,177kw/km=478,53km.
Kjørt i komfort modus uten A/C aktivert, kun friskluft i dyser og sete. HSE utgave med 20 toms hjul.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Hjem fra ferie.
Jølster-Harstad. 1404km Over Sognefjellet, Dovrefjell og Saltfjellet. To kjøredagen med ca 70mil pr dag, overnatting Grong.
En hurtig lading på 50kw lader hver dag + Over natt lading ved Grong Hotell. Etter nærmere 40mil er det fint med en lang ladepause(1time 20min) med innlagt lufting av hund, mat og kaffe. Forbruk 19,3kw/100km. Snittfart 74km/t. Regenerert 40,8kw/t. Distanse 1404,5km
13 grader og regn på vestlandet ellers 20+ og tørre veier. 20 toms hjul.
Fantastisk fin bil til langkjøring. Deilig å slippe alle småstoppene med lading som trengtes med i3 :-)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

HelectriC

Mulig det står et sted her i tråden, men spør likevel. Er det noen som har kjørt nedover Tyskland med iPace? Jeg er interessert i å høre erfaring med autobahn og forbruk som ikke er i 80km/h på norske veier ;)
ioniq 5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA