Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 98381 ganger)

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 504
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1155 på: lørdag 13. juli 2019, klokken 18:40 »
Selv regner jeg vestlandsveier som ekstra økonomiske.

Daffer rundt i 70-80 km/t, sånn stort sett.

Luftmotstanden øker jo litt brutalt med økende hastighet

Topografien på vestlandet med mye opp og nedstigning er ikke det beste for forbruket. Men ja, bedre enn høy hastighet.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2677
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1156 på: søndag 14. juli 2019, klokken 00:18 »
Selv regner jeg vestlandsveier som ekstra økonomiske.

Daffer rundt i 70-80 km/t, sånn stort sett.

Luftmotstanden øker jo litt brutalt med økende hastighet

Topografien på vestlandet med mye opp og nedstigning er ikke det beste for forbruket. Men ja, bedre enn høy hastighet.
Kjører man både opp og ned får man igjen ca 2/3 av potensiell energi ved regenerering. ved høy fart derimot særdeles lite å hente tilbake.

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2531
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1157 på: mandag 15. juli 2019, klokken 19:02 »
Man kan daffe rundt på småveier på Østlandet og. Min første litt lengre tur stort sett på småveier men og noe på motorvei (100+) : Tranby-Jevnaker-Brandbu-Roa-Jevnaker- Tranby

Totalt 183.5 km, 58.5 km/t og 19.4 kwh/100km

Klart bilen kan gå billig om man vil.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1727
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1158 på: mandag 15. juli 2019, klokken 21:49 »
Har sett eget forbruk langt ned på 17 tallet under gode forhold på landeveier (60-80km/t). Man kan kjøre langt med en I-Pace i moderate hastigheter.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2677
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1159 på: tirsdag 16. juli 2019, klokken 16:00 »
Optimal fart for hypermiling er vel rett under 40 km/t, så enda mer å gå på vil jeg tro.

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1727
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1160 på: tirsdag 16. juli 2019, klokken 17:48 »
Optimal fart for hypermiling er vel rett under 40 km/t, så enda mer å gå på vil jeg tro.

Sikkert, men jeg refererte til kjøring i fartsgrensen på norske landeveier  :)

Ikke alle som har 100-110 motorvei i nærheten.

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2223
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1161 på: lørdag 20. juli 2019, klokken 14:02 »
Kjørte fra Åre til Namsos idag. Fikk ikke hurtiglader i Åre til å virke. GPS foreslo lading på Steinkjer, men rekkevidden gikk sakte ned så ved ankomst hjem hadde vi fortsatt 72 km igjen. Derfor lurer jeg på om GPS IKKE tar hensyn til høydeforskjell? (ca 300 meter forskjell start - mål). Uansett svært godt fornøyd med forbruket. 20" og 20-25 varmegrader.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (selges snart) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Sarepta

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 119
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1162 på: lørdag 20. juli 2019, klokken 20:45 »
Kjørte fra Åre til Namsos idag. Fikk ikke hurtiglader i Åre til å virke. GPS foreslo lading på Steinkjer, men rekkevidden gikk sakte ned så ved ankomst hjem hadde vi fortsatt 72 km igjen. Derfor lurer jeg på om GPS IKKE tar hensyn til høydeforskjell? (ca 300 meter forskjell start - mål). Uansett svært godt fornøyd med forbruket. 20" og 20-25 varmegrader.

GOM tar ikke hensyn til rute i GPS. Det er rett og slett for dårlig. I vår 3 år gamle i3 estimeres rekkevidde ut fra fartsgrenser, topografi og vær når destinasjonen er valgt i GPS. Jaguaren er en veldig fin bil bortsett fra hurtiglading og software.

lr-80

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 175
  • Elbil til hverdags og tohjuls til fest.
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1163 på: søndag 21. juli 2019, klokken 09:59 »
i3 kan jeg kjøre til hurtiglading med 0 i margin fra fullt batteri når navigasjon er plottet. I-Pace er ikke slik og trenger mer buffer, kan noen ganger falle raskt mot 0 i løpet av få kilometer. Batteriprosent er derfor bedre enn guessometeret. Jeg beregner fra 82,5 kWh ved 100%, det virker vanligvis bra.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1727
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1164 på: søndag 21. juli 2019, klokken 10:46 »
Fra fulladet til 0% regner jeg 82kWh til 0%. Ved hjelp av dette tallet så regner jeg ut hvilket forbruk jeg må ha for å komme til ønsket destinasjon. Det fungere veldig greit når man har hatt bilen en stund og kjenner hva slags forbruk bilen har i forskjellige hastigheter. Ser man at forbruket ser ut til å overstige maksforbruket kan man i god tid planlegge en (tidligere) ladestopp.

Hvis man ikke starter med fulladet bil er det litt mer komplisert. Prosentvisningen er dessverre ikke lineær.
« Siste redigering: søndag 21. juli 2019, klokken 20:26 av Tellus »

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2223
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1165 på: søndag 21. juli 2019, klokken 11:41 »
Med 82 kWh og forbruk 17,6 vil det altså si en rekkevidde på 466 km. Godkjent det.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (selges snart) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 504
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1166 på: søndag 21. juli 2019, klokken 18:08 »
Har kjørt Jaguaren en del turer til fjells opp svingete dårlige grusveier og ned igjen nå i sommer. Den regenererer meget effektivt og putter høyde energien effektivt inn i batteriet igjen.
Ute å kjente på bremseskivene etter 450 høyde meter ned bratte svingete grusveier. Kalde bremseskiver og lavt totalforbruk av energi :)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2531
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1167 på: søndag 21. juli 2019, klokken 19:22 »
Den har vel en to trinns bremsepedal der man bruker regenerering ved lett bremsing. Først når man trår hardt brukes bremsene, uavhengig om man har valgt en-pedal innstilling.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 504
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1168 på: tirsdag 30. juli 2019, klokken 08:12 »
Forbruk flat vei i 80km/t i sommer varme. Testet forbruk på meget flat veistrekning langs Jølstravatnet i dag. Strekning Skei-Vassenden-retur Skei. 46,5km. Kjørte i 82km (bilens fartsmåler) 80 soner hele veien bortsett fra Ålhus med 1-2 km 60 sone. Snittfart endte på 77km/t. Forbruk 17,7 kw/100km. Regenerert 0,2kw/t.Ute temp 23-24 gr.c.
Dette gir med batteri 100-0% soc 82kw/0,177kw/km=463,3km rekkevidde.
Kjøres det under 0% soc til bilen stopper burde teoretisk rekkevidde bli disponibel energi 84,7kw/0,177kw/km=478,53km.
Kjørt i komfort modus uten A/C aktivert, kun friskluft i dyser og sete. HSE utgave med 20 toms hjul.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 504
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #1169 på: fredag 02. august 2019, klokken 11:28 »
Hjem fra ferie.
Jølster-Harstad. 1404km Over Sognefjellet, Dovrefjell og Saltfjellet. To kjøredagen med ca 70mil pr dag, overnatting Grong.
En hurtig lading på 50kw lader hver dag + Over natt lading ved Grong Hotell. Etter nærmere 40mil er det fint med en lang ladepause(1time 20min) med innlagt lufting av hund, mat og kaffe. Forbruk 19,3kw/100km. Snittfart 74km/t. Regenerert 40,8kw/t. Distanse 1404,5km
13 grader og regn på vestlandet ellers 20+ og tørre veier. 20 toms hjul.
Fantastisk fin bil til langkjøring. Deilig å slippe alle småstoppene med lading som trengtes med i3 :-)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 fra 31.05.19
MB EQC bestilt 04.10.19